Nem várt problémákkal szembesül az F1 Whiting nélkül

Már Ausztráliában szembesült azzal az FIA, mennyire nehéz feladat lesz pótolni a napokkal az idénynyitó előtt elhunyt Charlie Whiting versenyigazgatót.

Az F1 megemlékezése Charlie Whitingról (Fotó: XPB)

Több volt ő egyszerű karmesternél. Amellett, hogy versenyeket indított el és biztonsági autókat küldött pályára, szabályokat írt, magyarázott és tarttatott be, csapatokat és versenyzőket békített, pályákat vizsgált meg, a biztonsági szempontokra ügyelt. Mindennek a láthatatlan mozgatórugója volt. Természetesnek vettük, hogy a gépezet működik, pedig neki köszönhetően volt így.


Sokak szerint Charlie Whiting pótolhatatlan veszteség a Forma–1 számára, és hogy ez több puszta méltatásnál, azt a tragikus hirtelenséggel bekövetkezett halála utáni első verseny máris bizonyította. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, a sportági vezetők Melbourne-ben máris szembesültek azzal, milyen nagy űrt hagyott maga után a 66 évesen tüdőembóliában elhunyt szakember. „A Charlie után támadt űrt nehéz lesz betölteni. Beszélgettem Ross Brawnnal a futam előtti gyászszünetre tartva, és azt mondta, most szembesült vele, mit is csinált Charlie. Olyan triviális dolgokból látszódott, mint hogy kamerákat helyeztek el veszélyes pozíciókba. Ross éppen ezt említette nekem” – nyilatkozta Wolff a futamot követően.


„Egy rakás feladat van, amelyhez nincs iránymutatás a versenyigazgatótól a futam alatt. Nehéz döntéseket kell meghozni a jövőt illetően, és szerintem képtelenség lesz pótolni Charlie-t. De bárki is fogja átvenni a szerepét, mi támogatni fogjuk” – ígérte az osztrák.




Charlie Whiting (Fotó: XPB) Charlie Whiting (Fotó: XPB)


Ausztráliában a Whitinggal már évek óta együtt dolgozó Michael Masi volt a helyettes. Eredetileg a 39 esztendős szakember feladata lett volna, hogy 2019-ben átvegye a Forma–2-es és Forma–3-as versenyek versenyigazgatói szerepét, ám a kényszerhelyzet most akár változtathat is a terveken. Vannak, akik már azt emlegetik, hogy több szakemberre is szükség lesz Whiting eddigi feladatainak ellátásához.


Jean Todt, az FIA elnöke már a melbourne-i pénteken jelezte: van vészforgatókönyvük, mivel a tragédia nélkül is készültek arra, hogy Whiting egyszer visszavonul, ám miután a hirtelen halálával senki sem számolt, a részleteket most kapkodva kell kidolgozniuk. „Szorosan együtt fogunk működni az F1-es csapatokkal, és már elkezdtünk tervezni. A genfi csapatunk vizsgálja, mi lehet a jó megoldás a jövőre nézve” – fogalmazott Todt.


A Whiting által hátrahagyott űrt várhatóan jó ideig érezni fogja még a sorozat. A versenyzők pénteki értekezlete a szakember nélkül rendkívül rövid volt, dacára annak, hogy az év első versenyén nyilván lett volna miről beszélni. „Egy kissé kellemetlen érzés volt ott ülni” – ismerte el Nico Hülkenberg az Auto Motor und Sportnak.




Charlie Whiting (fotó: XPB) Charlie Whiting (fotó: XPB)


A találkozón Jean Todt is megjelent, aki egyperces néma megemlékezésre kérte a mezőny tagjait. Aztán Masi állt a versenyzők rendelkezésére, ám mindössze egyetlen felvetés érkezett Romain Grosjeantól, aki a 4-es kanyar kerékvetőjére panaszkodott, és már véget is ért a találkozó.


Múlt vasárnap 1996 óta először nem Whiting rajtoltatta el a mezőnyt (és az új idényt). Ez többek szerint érződött is a rajtrácson: a lámpák feltűnően hamar kialudtak. „Statisztikailag nézve biztosan ez volt a leggyorsabb indítás az elmúlt években. Ez biztosan meglepett párakat, és Lewisnak éppen ez a gyengéje” – hívta föl a figyelmet Nico Rosberg arra, hogy a pole-ból gyengén induló Lewis Hamiltont is megzavarhatta a megszokottnál gyorsabban érkező rajtjel.


Sok mindenhez kell még tehát alkalmazkodnia és hozzászoknia az F1-nek az ikonikus alakja nélkül, és várhatóan jó ideig szembesülnek még nem várt problémákkal, feladatokkal is. Ez mindent elmond arról, mennyire meghatározó kulcsember, egy igazi tartópillér távozott, akinek tudása és szorgalma egyedülálló volt.