Amiért a csapatok nem rajonganak a 12 istállós F1 ötletéért

A Forma–1 vezetői 2021 után szeretnék bővíteni a mezőny létszámát. Állításuk szerint vannak érdeklődők, ám a jelenlegi csapatok nem lelkesednek annyira az ötletért…

Az Ausztrál Nagydíj rajtja (Fotó: XPB)

Az Ausztrál Nagydíjon külön sajtótájékoztatót tartottak a Forma–1 vezetői a jövőbeni terveikről és a 2021-re tervezett szabályreformok állásáról. Chase Carey F1-elnök elárulta, miután új motorgyártókat nem sikerült megnyerniük a kategóriának, szeretnék, ha új csapatokat sikerülne. Careyék a 12 tagú mezőnyt vennék célba, melyre az amerikai lát is reális esélyt az alapján, hogy elmondása szerint már több komoly érdeklődő is felkereste őket.


Az FIA elnöke, Jean Todt ennél már szkeptikusabban nyilatkozott a bővítésről. Szerinte is a 12 csapatos mezőny lenne az ideális az F1 számára, ám erősen kétli, hogy a jelenlegi 10 istálló örülne, ha két újabb vetélytársa érkezne, hiszen számukra nem mindegy, hogy a sportági bevételek adott méretű tortáját kettővel kevesebb, vagy kettővel több felé kell fölszeletelni…


Az utóbbiak tükrében nem meglepő, hogy a csapatfőnökök nem mutattak kimondott lelkesedést Carey tervei hallatán. „A minőség mindig fontosabb a mennyiségnél” – intett óvatosságra Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. „Van tíz csapatunk, akik egészen egészségesnek mondhatók jelenleg a korábbi évekhez viszonyítva. Elég megnéznünk azokat a csapatokat, akik pár éve csatlakoztak hozzánk a mezőny bővítésekor – egyikük sincs már itt ma” – utalt a 2010-ben debütáló három új csapatra, a Lotus/Caterham, a Virgin/Marussia/Manor és a Hispania/HRT próbálkozására.




A Caterham legfeljebb már csak minden idők egyik legrondább autója miatt él az emlékeinkben (Fotó: XPB) A Caterham legfeljebb már csak minden idők egyik legrondább autója miatt él az emlékeinkben (Fotó: XPB)


Az ő projektjük hamvába holt vállalkozás volt: a költségsapka bevezetésének reményében érkeztek, ennek megfelelő gazdasági háttérrel álltak föl, és miután a pénzügyi korlátozásból semmi sem lett, esélyük sem volt versenyképessé válni.


Horner úgy véli, egy mostani új nevezőnek sem lennének jobbak a kilátásai, mivel az F1 még mindig rendkívül drága, az FIA ráadásul komoly garanciákat vár (két évre biztosított költségvetés) el a jelentkezőktől, enélkül nem is ad engedélyt az indulásra. „A Forma–1-ben olyan magasak a nevezési költségek, hogy gyakorlatilag képtelenség csatlakozni, kivéve, ha milliárdos vagy, de sokszor még az sem elég. Szerintem most megvan a megfelelő egyensúly. Jobban tetszene, ha inkább azzal foglalkoznának, amink van, és a minőségen javítanának, szorosabbá téve a küzdelmet. Nincs szükség csak azért új nevezőkre, hogy feltöltsék a helyeket, és több autó körözzön” – vélekedett a Red Bull vezetője.


A Mercedes-főnök Toto Wolff arra is rámutatott, hogy a több csapatnak több szponzorra lenne szüksége, márpedig az F1-es piac ezen a téren kissé beszűkült az utóbbi években. „Az a lényeg, hogy a rajtrács teljesnek tűnjön, és a jelenlévő nézők sok autót lássanak körözni a pályán. De szerintem egészen jó helyzetben vagyunk jelenleg, és a csapatok értéke sokkal fontosabb. El kell érni, hogy a legjobb márkák vegyenek részt a sportágban, a legizgalmasabb csapatok partnereként. Így juthatunk előrébb.”




Christian Horner, Mattia Binotto, Toto Wolff és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB) Christian Horner, Mattia Binotto, Toto Wolff és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)


A renault-s Cyril Abiteboul szerint a versenyképesség valóban előfeltétele lenne a bővítésnek, ám ennél is fontosabbnak tartja, hogy előbb a jelenlegi problémákat oldják meg, és eltüntessék például az élmezőny és a középmezőny között tátongó szakadékot. „A legfontosabb, hogy a jelenleg meglévő csapatok versenyképesek legyenek, és ők járuljanak hozzá a show-hoz, legyen esélyük nyerni.”


Kollégáival ellentétben a francia azonban nem zárkózott el teljesen a létszámemelés gondolatától. Szerinte ha a 2021-es megújulással meg tudják teremteni hozzá a szükséges feltételeket (a sportág olcsóbbá tételével és a bevételek növekedésével, igazságosabb elosztásával), megérhet egy próbálkozást a 12 csapatos bajnokság is. „Ha olyan üzleti modellt állítanak föl, amely tizenkét résztvevővel is fenntartható, akkor meg kell vizsgálni ezt a lehetőséget” – vélekedett.