Claire Williams bűne

Claire Williams helyettes csapatfőnök elismeri, egy múltbeli döntése is közrejátszott abban, hogy a Williams pár éven belül ennyire mélyre süllyedt. De valóban csak ennyi lenne a felelőssége?

Claire Williams (Fotó: XPB)

„Tehetünk, amit csak akarunk. Akár hátsó gumikat is felrakhatunk az elejére, a problémáink annak a hatását is elfednék. Olyan nagy a baj, hogy bármilyen eszközeink vannak, képtelenség fordítani.” E szavakkal jellemezte Robert Kubica az idei Williams FW42-es teljesítményét Bahreinben. A hétvége során panaszkodott még arra is, hogy a két autójuk teljesen azonos beállításokkal is eltérő módon viselkedik, vagyis a csapatnak még két azonos minőségű masinát sem sikerült összehoznia, ennek okát pedig nem is érti.


A helyzet siralmas Grove-ban. Autójuk nemcsak késve készült el, több ponton is módosítani kellett rajta, mert eredetileg szabálytalanra tervezték. A gárda a múlt évben főtervezőjét, aerodinamikai vezetőjét és a teljesítményért felelős mérnökét, idén pedig már technikai igazgatóját is elküldte, és bár a helyzetüket ismerők állítják, tele vannak tehetséges fiatal szakemberekkel, egyelőre nehezen látni, hogyan mászhatnak ki a mély gödörből vezetők és biztos iránymutatás nélkül.


Egy olyan csapat süllyedt kevesebb mint két év alatt a megboldogult HRT szintjére, amely a hibridkorszak 2014-es beköszöntével még a legkellemesebb meglepetést okozta Felipe Massa és Valtteri Bottas dobogós helyezéseivel, a Red Bull rendszeres legyőzésével. A teljesítményük persze párhuzamosan kezdett hanyatlani azzal, ahogyan a Mercedes-motorfölénye olvadt az évek során, ám mindez önmagában még nem magyarázza, hogyan süllyedhettek ennyire mélyre.


Csodát talán Pat Symonds korábbi technikai igazgató sem tudott tenni, ám az ő vezetése alatt legalább a középmezőnnyel tartani tudták a lépést. Hogy a visszaesés folyamatát megállítsák, szerződtették Paddy Lowe-t, mind az autójukat, mind a csapatukat gyökeresen megváltoztatta, ám ezzel csak ellentétes hatást váltott ki.




Valtteri Bottas (Fotó: Charniaux / XPB Images) 2014-ben még erőből győzték le a Red Bullokat, ma már csak a lekörözéseknél láthatják őket... (Fotó: XPB)


Többek szerint a probléma forrását inkább a legfelsőbb vezetés jelenti, amely számos stratégiai hibát vétett. Claire Williams helyettes csapatvezető az Auto Hebdónak most elismerte, valóban terheli őt a felelősség. „Annak érdekében, hogy tartani tudjuk az eredményeinket, és még előrelépést is el tudjunk érni, megváltoztattunk dolgokat a belső struktúránkban, és ez hibás lépésnek bizonyult. Ez az én kezdeményezésem volt, és elismerem a bűnösségem benne” – fogalmazott a csapatalapító Frank Williams lánya, utalva a 2016 utáni átszervezésekre.


A Williams helyzete láttán Claire Wiliamsék kaptak is hideget, melegett, többek között korábbi versenyzőik, Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher és Nico Rosberg is kritizálta a vezetőket és a csapat ódivatú szemléletét. „Higgyék el nekem, nem dugjuk homokba a fejünket” – mondta e bírálatok kapcsán Williams. „Tudjuk, hogy hogy állunk, és hogy mi szükséges a győzelemhez. Ez egy hosszú folyamat.”


Szemléletmódjuk többek között azért is számít ódivatúnak, mert középmezőnybeli riválisaikkal ellentétben ők a nagyobb csapatokkal való együttműködés szinte minden formáját elutasítják a Williams örökségére és hagyományaira hivatkozva. A múlt évben lehetőségük nyílt arra, hogy a Racing Pointhoz hasonlóan készen vásárolják a Mercedestől a váltókat és az autó hátsó elemeit. Egy ideig úgy volt, hogy bele is mennek, aztán Williams meggondolta magát. „Mi próbálunk függetlenek maradni, és magunk gyártani annyi alkatrészt, amennyit csak lehetséges. Hatszázhúsz ember dolgozik nekünk, ami nagy szám a struktúránkhoz viszonyítva. A feladatunk, hogy megteremtsük a Williams jövőjét, miközben megőrizzük annak kultúráját is” – mondta ennek kapcsán a helyettes csapatfőnök.




George Russell (Fotó: XPB) George Russell (Fotó: XPB)


Jelenleg azonban nem úgy fest, hogy a Williams megengedheti magának e büszkeség luxusát. A szintén független McLarennel szemben mögöttük nem állnak tehetős befektetők, akik zsebből betömnek egy-egy gyenge év, vagy egy Hondával való szakítás után keletkezett nagy lyukakat a költségvetésben. A késve elkészült autójuk, valamint annak minősége pedig ugyancsak azt sugallja, hogy talán túl nagy falat az ilyen szintű önállóság egy ilyen módon szervezett (vagy szervezetlen), ilyen háttérrel rendelkező csapat számára.


Pillanatnyilag az is kérdés, kik fogják kirángatni a csapatot a mélységből. Paddy Lowe, Rob Smedley, Dirk de Beer és Ed Wood mind elismert nevek voltak, ma viszont már egyikük sem dolgozik Grove-ban, és a gárda okkal tűnik kivéreztetettnek. Bahreinben kiderült, hogy vészmegoldásként Frank Williams alapítótársát, a mérnöki részleget évtizedeken keresztül irányító Patrick Headet hívták segítségül. Nagy igazolásokra pedig nemigen van kilátás. „Én teljességgel megbízom a jelenlegi embereinkben, és hiszem, hogy velük a helyes irányba fordulhatunk. Patrick Head valóban visszatért tanácsadói minőségben, hogy támogassa a mérnököket ebben a nehéz helyzetben. Rendkívül nagy tapasztalta van, és az a fajta karakter, akire érdemes odafigyelni. A tanácsai nagyon értékesek lesznek” – mondta Williams, arról már nem téve említést, hogy Headnek 8 éve nem sok köze van az F1-hez, hiszen jó ideje nyugdíjasként éli az életét.


Williams emellett a 2021-es szabályváltozásokban is bízik, melyek szerinte könnyebbé tehetik a jelenleg nehéz anyagi helyzetben lévő csapatuk dolgát. Egyet megígért: föl nem fogják adni. „Már negyvenkét éve versenyzünk, mert ez a szenvedélyünk. Igen, most a rajtrács legvégén tanyázunk, de tudom, hogy csak idő kérdése, és vissza fogunk térni a minket megillető helyre. Nem mondanám ezt ki, ha nem lennék biztos ebben.”


A szavak ismerősek, a helyzet viszont változott: a feladatuk már nem a visszakapaszkodás az őket megillető helyre, hanem annak elérése, hogy ne az utolsó hely legyen az, ami ténylegesen megilleti őket...