Két riválisa jól nekiment a siránkozó Renault-nak

Megelégelte a Renault állandó siránkozását a B-csapatokról a Toro Rosso és a Haas, és rendre intették Cyril Abiteboult. Ross Brawn eközben elismeri, muszáj változtatni a jelenlegi szisztémán.

Fotó: XPB

A 2021-es F1-es reformok kapcsán élénk vita folyik az istállók között a szatelitcsapatos modellről. A Ferrari és a Red Bull a Haasszal, illetve a Toro Rossóval fűzte szorosra a technológiai együttműködését, és a B-csapatok nélkül maradóknak nem tetszik, hogy ezzel komoly fejlesztési előnyre tesznek szert. A Renault, a McLaren és a Williams is folyamatosan hangoztatja, hogy az FIA-nak lépnie szükséges, és 2021-től csökkenteni kéne a készen vásárolható alkatrészek számát.


„A sportág az elmúlt években úgy alakult, hogy egyes csapatok üzletelhetnek másokkal, és mi szeretnénk, ha a sportág visszatérne a nyersebb konstruktőri fogalomhoz” – jelentette ki Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója.


Szerinte az is megoldást jelentene, ha nagyobb egységesítésbe kezdene a sportág, és ezzel küszöbölnék ki az istállók együttműködését. Jelenleg a szabályzat rendelkezik az úgynevezett listázott elemekről, melyeket egy konstruktőrnek kötelező önállóan gyártania. A túlélőcellák, az első ütközőstruktúra, a bukókeret, a kocsitest, a szárnyak, a kipufogók és a hűtés is ezen elemek közé tartozik, míg más alkatrészek (például felfüggesztés, váltó, stb.) készen vásárolhatóak, de a csapatok szabadon dönthetnek arról, hogy kitől. Ha egységes beszállítókat választanának az egyes részek gyártására, a szatelitrendszer megszüntethető lenne: például a Haas és a Ferrari nem profitálna az együttműködésükből, de az amerikaiaknak továbbra sem kéne maguknak gyártaniuk mindent.




Romain Grosjean (Fotó: XPB) Romain Grosjean (Fotó: XPB)



Toro Rosso, Haas: Sírás helyett csinálják jobban!


A Renault eközben folyamatosan a hosszú távú veszélyekre figyelmezteti az F1-et a B-csapatok ügyében, ám az érintettek közül van, akinek már nagyon elege van a vészmadárkodásukból. Franz Tost fel is szólalt emiatt Bahreinben. „Ha valaki egy gyári csapat irányítójaként arra panaszkodik, hogy a kisebb csapatok gyorsabbak náluk, az egyszerűen csak azt jelenti, hogy nem végezte el jól a házi feladatát” – szúrt oda a Renault-nak a Toro Rosso csapatfőnöke. „A Toro Rossónál mi a tavalyi váltót használjuk, a tavalyi hátsó felfüggesztést, és ha versenyképesek vagyunk, az azért van, mert van egy fantasztikus erőforrásunk a Hondától. Úgy tűnik, mások nem végeztek olyan jó munkát, de ezért nem panaszkodniuk kéne, csak végezni a feladatukat.”


A Haast vezető Günther Steiner egyetértett Tosttal, és rámutatott, ha most mindent megváltoztatnának, az nem válna előnyére az F1-nek. „A gyári csapatoknak azt is észre kéne venniük, milyen lehetőség adódik ezzel előttük. Nem a Red Bull, a Toro Rosso, a Ferrari és a Haas találta fel ezt, ez adott volt, mi pedig csak éltünk a lehetőséggel. Ha ők is meg akarják tenni, megtehetik ugyanezt. Ha nem hozod a teljesítményt, ha problémáid vannak, mert nem végzed jól a munkád, akkor ne másokat hibáztass, akik jól csinálnak valamit, és ne őket próbáld visszahúzni” – tanácsolta a Renault-nak és társainak.




Günther Steiner és Franz Tost (Fotó: XPB) Günther Steiner és Franz Tost (Fotó: XPB)


Steiner elmondta, a B-csapatos rendszer felszámolásával szerinte miért nem járna jól az F1. „Ha most változtatunk, akkor a kétszintes bajnokságból könnyen háromszintes lehet. Ez csak a gyári csapatoknak lenne jó, és mi húznánk a rövidebbet. Mi haszna válna ebből a sportágnak?” – tette föl a kérdést. „Ettől csak nőni fog a különbség, mert jelenleg azok a csapatok, akik együttműködnek a nagyokkal, közelebb tudnak kerülni hozzájuk, és ennek így is kell lennie. Más esetben viszont lennének a jó gyári csapatok, a rossz gyári csapatok, és csak ezután jönnénk mi. Nem próbálunk elvenni semmit senkitől. Évekkel ezelőtt demokratikus úton született döntés erről a modellről, mi elolvastuk a szabályzatot, de voltak, akik nem. Ez a modell előrelépést hozott.”



Brawn a Haas meggyilkolása nélkül akar változtatni


A Forma–1 sportigazgatója, Ross Brawn nem vitatkozik a Haas és a Toro Rosso érvelésével, azt ugyanakkor elismeri, hogy mindenképpen szükség lesz változtatásokra a jelenlegi szisztémához képest. Mindezt úgy tartja megvalósíthatónak, hogy közben nem vágják el a Haas kötelét sem. „A Haas-modell érdekes, és nagyon sikeres is volt eddig. A jövőben meg kell tartanunk ezt, hogy kis csapatok is érkezhessenek, és tiszteletreméltó teljesítményt nyújthassanak. De bizonyos pontosításokat kell végrehajtanunk a lehetőségeiket illetően” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.


Brawn abban nem lát semmi kivetnivalót, hogy a Haas ezt a modellt választotta. „Minden elismerésem az övék. Egy olyan modell mellett döntöttek, aminek a lehetőségét addig senki sem használta ki úgy, mint ők, és ez egy nagy sztori lett. A szurkolóknak tetszik, hogy a Haas ott van, és legyőz nagyobb csapatokat. A legjobb megoldást kell megtalálnunk, hogy meglegyen a megfelelő egyensúly a gyári csapatokkal, és hogy a Renault-hoz, McLarenhez és Williamshez hasonlók is tartani tudják a helyzetüket, miközben a Haasnak is esélyt adunk.”


Az F1 vezetősége első lépését mégis hátrafelé tervezi megtenni. Bahreinben kiderült, hogy 2020-ban bővíteni kívánják a konstruktőrök által gyártandó elemek listáját, felvéve rá a fékhűtést, valamint a felfüggesztés aerodinamikai elemeit. Ez egyfajta kompromisszum, hiszen a Renault és társai azt szeretnék, ha a B-csapatoknak a teljes felfüggesztésüket maguknak kelljen gyártaniuk. Ez komoly beruházást igényelne a Haas részéről, hiszen sem gyári kapacitása, sem szakemberei nincsenek a tervezéshez és gyártáshoz. A kevésbé bonyolult alkatrészek házon belüli gyártása ehhez képest nem olyan nagy elvárás az F1 részéről.