Newey elismerte: az új Red Bull nem egészen olyan, mint várta

Adrian Newey szerint a Honda képes lesz rövid időn belül utolérni a Mercedest és a Ferrarit, azt viszont elismeri, hogy az általa tervezett idei Red Bull nem hozta az előzetes elvárásokat. Egyelőre.

Adrian Newey (Fotó: XPB)

Eddig győzelem és győzelmi esély nélkül telt a Red Bull 2019-es idénye, ám két verseny alatt így is jegyeztek egy dobogós helyezést (Ausztrália, 3. hely), Max Verstappen révén pedig a ferrarisok előtt a bajnoki tabella harmadik helyén állnak. A helyzetük első ránézésre nem sokat változott attól, hogy a Renault-tól 12 év után elválva a Hondával álltak össze, ám főtervezőjük, Adrian Newey szerint ha a pályán egyelőre nem is látszik, a háttérben igenis jelentős fordulat történt.


„A Honda egy friss fuvallat” – jellemezte a Sky Sports riporterének, Natalie Pinkhamnek a podcastjában, milyen hatással van a japánok érkezése a Red Bullra. „Nagyszerű együtt dolgozni ezekkel az emberekkel, nagyon egyenesek, szervezettek. Az egész csapatot motiválja ez az új kapcsolat. Mindig teljesítik, amit ígérnek, és semmilyen panasz nincs. Egyelőre nem állnak még a Mercedes és a Ferrari szintjén, de nagyon is hisszük, hogy hamarosan elérik ezt a szintet. Ők csepegtetik belénk ezt a magabiztosságot.”


Hogy miért felüdülés a Renault-évek után a Hondával dolgozni, azt a franciákkal látott viharos kapcsolatuk alapján nem nehéz kitalálni. „Ez egy remek kapcsolat, a Hondával megbízunk egymásban, jól kijövünk, és nem kezdünk sárdobálásba egymás irányába. Kulturális szempontból nagyon mások, de amíg a tisztelet megvan, és megértjük egymást, addig minden tökéletesen rendben van” – fogalmazott a sztártervező.




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Kollégája, a mérnökigazgató Rob Marshall csak megerősíteni tudja Newey szavait. „A mézeshetek időszaka még mindig tart. A Honda nagyon professzionális, nagyon felkészültek, és igen keményen dolgoznak. Tudják, hogy mire van szükségünk, és mi is megértjük, hogy nekik mire van szükségük” – magyarázta az ExxonMobil által megjelentetett interjúban.


Marshall szerint is éles a váltás a Renault-évek után. „A Renault-val való viszonyunkról tudható, hogy televolt hullámzásokkal. Voltak egészen káprázatos időszakok, amikor csak azzal foglalkoztak, hogy az élre segítsenek bennünket, de aztán meglett a saját csapatuk, és érthető módon arra fordították a figyelmüket. Bizonyos dolgokat nem tehettünk meg. A Hondával viszont más, velük együtt döntünk arról, hogy a mi a legjobb számunkra. A megbeszéléseinken nem arról beszélünk, mi teszi a leggyorsabbá a motort, és mi az autót, hanem arról egyeztetünk, hogyan szerezhetnénk a legtöbb pontot. És itt a megbízhatóságot is figyelembe kell venni. Mi így döntjük el, hogy valamit meglépjünk, vagy sem. Más ez a hozzáállás.”


A Honda által a télen elért fejlődéssel a Red Bull eddig nagyon elégedett. Tanácsadójuk, Helmut Marko már az első hétvége után kijelentette: az erőforrás jelenleg a legbiztosabb pontjuk, a karosszériájuk még hagy kívánnivalót maga után. Bahreini problémáik is ezt igazolták, és a főtervező Newey sem tagadja, eddig nem teljesen jöttek be a számításai. „Ami a karosszériát illeti, brutálisan őszinte leszek: eddig nem lett olyan jó az autónk, mint szerettük volna. Rendbe kell tennünk, el kell végeznünk a magunk feladatát” – fogalmazott.




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Marko szerint Newey már rájött, hogy mi nem stimmel, és legkésőbb a barcelonai hétvégéig meg is fogja tudni oldani a karosszériával kapcsolatos problémát, mely eddig kiszámíthatatlanná, nehezen beállíthatóvá tette az RB15-öst.


Marshall eközben jelezte, nemcsak a tervezőcsapat számolta el magát, a motorváltásnak is van némi szerepe abban, hogy még nem hozták ki a legtöbbet a csomagjukból. Ez viszont azt is feltételezi, hogy a rivális Mercedesnél és Ferrarinál nagyobb ütemű fejlődésre lehetnek képesek, ha jobban összecsiszolják az autót az erőforrással. „Találtunk olyan területeket az erőforrás esetében, melyeken módosíthatunk a csomagolás szempontjából. Ezek nem feltétlenül nagy dolgok, de van négy-öt ilyen terület, és ha ezeket összeadjuk, az már érzékelhető javulás. Ezek szinte ingyenes előrelépést jelentenek, olyat, aminek nem lesz hatása a Honda teljesítményére. Pár eltérő alkatrész, pár áthelyezés. A Honda nagyon nyitott a javaslatainkra, miközben mi is megértjük, ha azt mondják, hogy valami túl bonyolult, vagy nem akarják vállalni a megbízhatósági kockázat miatt” – ecsetelte Marshall.