Vettel és a Leclerc-probléma – hogyan tovább?

Új problémája adódott Sebastian Vettelnek: Charles Leclerc. Miközben sokak szerint bahreini hibája újabb bizonyíték volt arra, hogy nem bírja a nyomást, új kollégájának éppen ez az egyik nagy erőssége. Mit tehet most a négyszeres világbajnok?

Hogyan birkózik meg Sebastian Vettel a Charles Leclerc és a saját hibái által teremtett új helyzettel? (Fotó: XPB)

A Bahreini Nagydíj után fölkerült a lejátszóra a régi lemez: Sebastian Vettel megpördülése után újra arról beszél a szakma, hogy a német folyamatosan megremeg, ha nagy rajta a nyomás. A Lewis Hamiltonnal vívott csata során bemutatott piruettje ismerős lehetett. 2018 második felében Monzában, Szuzukában és Austinban is láttunk tőle hasonlókat, amikor egy ellenfele mellé került egy kanyarban.


Már akkor is volt, aki visszatérő problémát, vezetéstechnikai bakit emlegetett, és a korábbi Renault-versenyző, Jolyon Palmer szerint a szahíri malőr bele is illett a sorba. „Vettel megpördülése amatőr hiba volt” – állapította meg a BBC-nek írt elemzésében. „A négyes kanyarnál jól védekezett Hamilton ellen, a belső ívre húzódott. Hamilton viszont egy briliáns manőverrel átváltott a külső ívre, nem foglalkozott a veszéllyel, későn fékezett és nagy sebességgel támadta a kanyart. A manőver már sikeres volt, Vettel viszont túl keményen lépett a gázra a kijáratnál, és egyszerűen megforgatta az autóját. Nyilvánvalóan zavart volt, mert a Mercedes megelőzte, és bepánikolt.”


Palmer szerint a megpördülés annyiban eltért a tavalyi három esetétől, hogy az nem a kanyar bejáratánál vagy csúcspontján, hanem a kijáratnál történt, az oka viszont ugyanaz volt, ami tavaly is: a pánik. Szerinte Vettel számára az erős szél is „gyenge kifogás egy ilyen egyszerű megpördülésnél”, amihez hasonlót csak újonc sereghajtók szoktak bemutatni. „A hiba benne van, de Vettelnek az utóbbi tíz versenyen ez már a negyedik piruettje volt, és ez elfogadhatatlan tendencia egy bajnokesélyes részéről” – állapította meg Palmer




Sebastian Vettel megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter)



Ha csak Hamilton lenne a probléma…


A kritikus britnek nyilván az orra alá lehetne dörgölni pár hasonló esetét a rövidre sikerült F1-es pályafutásából, ám azon véleményével nincs egyedül, hogy Vettel nem kezeli jól a nyomást – Nico Rosbergtől Martin Brundle-ig sokan osztják ezt a tézist.


Vettel azonban nincs közöttük. Éppen a bahreini versenye előtt beszélt a Hamiltontól elszenvedett 2018-as veresége hatásáról, állítva, hogy pszichológiai szempontból nem hagyott benne nyomokat a kudarc sem. „Nem. És nem is vélem úgy, hogy személy szerint én veszítettem. Ez egy csapatsport, és úgy vélem, fair eszközökkel győztek le minket. Nem volt kicsi a különbség, de nem is csak egy tényezőn múlt. A nyolcvannyolc pont több volt, mint amit vártunk, de végső soron engem ő győzött le, minket pedig a Mercedes. Hogy nyomot hagyott volna? Nem. De azt meg kell hagyni, hogy másodiknak lenni nem jó érzés” – fogalmazott a ferraris.


A bahreini futam után aztán ismét csak cáfolta, hogy a rá nehezedő nyomás hajszolta a hibába. A nyomás ott viszont már nem csak Hamilton irányából érkezett, hanem csapaton belülről is. Charles Leclerc egész hétvégén jobban teljesített nála, elégedettebb volt az autójával, az időmérős győzelmével pedig már eleve kellemetlen helyzetbe hozta csapattársát. Vettel problémája hólabdaként lett egyre nagyobb vasárnap. Nem lehetett könnyű számára, hogy bár a rajtnál az élre állt, Leclerc pár kör alatt könnyűszerrel előzte meg őt. Aztán jöttek a kerékcserék, melyeknél a gyengébb pozíciója miatt neki jutott a kedvezőtlen stratégia, ami végül sebezhetővé tette őt Hamiltonnal szemben.




Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB)


Ha tavaly nem érezte a feltétel nélküli bizalmat csapaton belül Maurizio Arrivabene részéről, ezt az őt mostani hibája után is védelmező Mattia Binottótól most megkapja. Idén a bizonytalansága forrását Charles Leclerc jelentheti, akiről érezheti, mekkora veszélyt jelent rá. A korábbi F1-es versenyző, Hans-Joachim Stuck szerint igen kényelmetlen szituáció ez. „Leclerc-rel frissesség érkezett a csapathoz, és Vettel nyomás alá került ettől. Ismerem ezt saját tapasztalatból. Emellett nem a legjobb autóban ül, mivel nem találta meg a legjobb beállítást. Azon gondolkodik, mit kéne másképpen csinálnia, és nyomás alatt hibákat vét, amit már a múlt évben is láttunk tőle. Nem szívesen lennék most a bőrében” – nyilatkozta az Expressnek.


Palmer szerint Bahreinben Leclerc korai előzése csak rontott Vettel helyzetén. „Vettel az időmérő után már érezte, hogy meleg lesz, hiszen Leclerc szerezte meg a Ferrari első idei pole pozícióját. Ezek után elég rosszul érezhette magát, amikor minden ellenállása ellenére a csapattársa elhúzott mellette az első kanyar külső ívén. Ezek mind csak növelik a nyomást Vettelen. Az autóban magányos vagy a versenyen, magadra maradsz a gondolataiddal másfél órára, és biztosra veszem, hogy Vettel rendkívül frusztrált volt, amikor Hamiltonnal csatázott. Vettel a Red Bull-os idők vége óta nem kezeli jól a nyomást, és az új, gyors csapattársa, valamint a bahreini megpördülése csak felerősíti ezt a nyomást.”



Leclerc az ellenpólus: immunis a nyomásra


Ám nemcsak Leclerc idegesítő gyorsasága és tehetsége lehet bosszantó Vettel számára, hanem az is, hogy a monacói éles kontrasztja neki, és éppen az a terület jelenti az egyik erősségét, amiben ő mostanság nem remekel: a nyomáskezelés. Leclerc már gyerekkorában dolgozott együtt sportpszichológussal, az életét kísérő tragédiák (Jules Bianchi, valamint édesapja, Hervé Leclerc halála) pedig csak még inkább megedzették őt mentális szempontból.


Ő maga gyakran emlegeti, hogy szinte immunis a nyomásra. „Ilyen szempontból egy kicsit furcsa vagyok. Minden versenyző azt mondja, hogy érzi a nyomást, de hogy őszinte legyek, nálam nincs így. Hogy miért, azt nem tudnám megmondani. Egyszerűen mindig próbálom a legjobbamat nyújtani, mindig a gyengeségeimre összpontosítok, hogy a lehető leggyorsabban kiküszöböljem őket” – fogalmazott.


Szavait tettekkel is bizonyítja. Sem a Ferrari múltja, sem a négyszeres világbajnok csapattárs jelenléte nem rendítette őt meg, éppen olyan higgadt és racionális hozzáállással végzi a dolgát, mint tavaly a Saubernél, vagy korábban az F2-ben. És ezzel mintegy példát is mutat Vettel mellett: így is lehet reagálni a teherre...




Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA) Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)


A Sky Sports elemzője, Anthony Davidson szerint éppen e szemléletmód miatt juthat még nagyon messzire az F1-ben. Akár azzal is, hogy megtörhetetlenségével felidegesít pár nagyágyút… „Egészen lenyűgöz. Nemcsak a volán mögött mutatott képességeivel, de a szemléletmódjával is. Nagyon önkritikus, és ez olyan tulajdonság, amire szüksége van egy jó versenyzőnek. Szerintem ennek köszönhetően még sokra fogja vinni” – jósolta a korábbi F1-es versenyző.



Verstappen útja a megoldás Vettel számára?


Adott egy Vettelhez hasonlóan tehetséges és gyors versenyző, akit a fiatalsága mindennél elszántabbá, az egyelőre mentségként szolgáló rutintalansága pedig bátorrá és magabiztossá tesz, és aki éppen abban tündököl, ami jelenleg a csapattársa gyenge pontjának számít. Mit tehet most a négyszeres világbajnok?


Bár sokan már a 2018-as veresége után leírták, több szakértő szerint nem árt csínján bánni az ítélkezéssel. Palmer szerint a helyzete mindenesetre nem egyszerű, és ügyelnie kell arra, hogy ne kerüljön ördögi körbe. „Leszegett fejjel kell mennie tovább, kiegyensúlyozottan kell teljesítenie, és jó sokáig nem szabad megpördülnie. Tulajdonképpen Abu-Dzabiig, ha bajnok akar lenni. Ezt azonban könnyebb mondani, mint megcsinálni. Ha Vettel legközelebb kerék a kerék elleni csatában találja magát, biztosan eszébe jutnak majd a hibái. Ha viszont emiatt túlságosan óvatos lesz, akkor halott lesz a versengésben. Mihelyst elpuhulsz, az emberek elkezdik keményebben kitenni a könyöküket, és még hátrébb löknek, még agresszívebbek lesznek veled, mint amúgy lennének” – figyelmeztetett a brit.




Max Verstappen tavalyi monacói balesete (Fotó: Photo4 / XPB Images) Max Verstappen tavalyi monacói balesete (Fotó: Photo4 / XPB Images)


Szerinte tavaly év eleji hibái után Max Verstappen mutatott utat, hogyan is lehet kimászni e helyzetből. „Hat verseny alatt minden alkalommal voltak balesetei, kapta a kritikákat, nagy nyomás nehezedett rá, főleg a csapattársa, Daniel Ricciardo monacói győzelme után. De Verstappen tökéletesen reagált, és azóta sokkal letisztultabb versenyző lett. A teljesítményével hallgattatta el a kritikusait. Bahreinben bizonyította, hogy még mindig nagyon agresszív, de már kontrolláltabban vezet, így nem áll hétről hétre a média górcsöve alatt.”



Szembenézni a valósággal


A Leclerc elleni csatában Stuck szerint az első lépés az lehet Vettel számára, hogy pánik és bosszankodás helyett megbékél a helyzetével, és büszkeségét félretéve felveszi a kesztyűt az ifjúság ellen. „Én azt tanácsolnám neki, hogy őrizze meg a nyugalmát, ne változtasson a koncepcióján hirtelen módon. Egy fiatal versenyzőhöz is lehet alkalmazkodni a beállításokkal, össze lehet vetni az adatokat. Mindig lesz mit tanulni, még egy öreg róka számára is” – vélekedett, hozzátéve, a célját, a ferraris bajnoki címét még mindig elérheti. „Ha nem veszíti el a hidegvérét, akkor talpra állhat, és kihívója lehet Hamiltonnak a bajnokságban. Még van feladata. Ha elérné, a végső célját érné el, és ahogy Michael (Schumacher), ő is világbajnok lenne a Ferrarival. Ezzel elégedetten vonulhatna vissza, és törődhetne csak a családjával.”


A korábbi Red Bull-os, David Coulthard szerint sem dőlt még el semmi egyetlen kellemetlen hétvégén. „Az teljesen normális, hogy a fiatal generáció kihívja az idősebbet. De Seb még nem egy kiöregedett csataló. Bahreinben nem boldogult az autójával. Még semmi sem dőlt el.”


Nyilatkozatai alapján ezzel Vettel is tisztában van. Szavai azt sugallják, a bahreini házon belüli vereség nem viselte meg annyira, mint azt sokan állítják vagy szeretnék. „Charles érkezése számomra pozitívum. Érzem, mennyire vágyik a sikerre, és ez engem is bizonyításra sarkall, arra, hogy még jobb legyek. Mindig vannak napok, amikor a másik a jobb. Nem szeretem ezeket a napokat, de az ellenfeleim nem idióták. Ezúttal egyszerűen ő volt a jobb, de legközelebb visszavághatok” – fogalmazott.


A szavak helyett most viszont már tettekkel kell bizonyítania, hogy képes a helyén kezelni az újonnan előállt helyzetet, és a fiatal trónkövetelő tempójára, valamint a mentális erejére is van válasza. Leclerc Bahreinben inkább tűnt tüskének a körme alatt. Mostantól viszont egy lehetőségként kell tekintenie rá, mellyel helyreállíthatja az utóbbi hónapokban megtépázott renoméját, és közelebb kerülhet a 2015-ös érkezésekor kitűzött célja felé.




Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB)