A különbség a leglassabb és a leggyorsabb F1-es autó között

Érdekes tapasztalat volt George Russell számára, hogy Bahreinben egymást követő napokon vezethette a leglassabb és az egyik leggyorsabb idei autót. A különbségről mesélt.

George Russell (Fotó: XPB)

Nem gyakran adódik lehetőség az F1-ben olyan összevetésre, amilyet az újonc George Russell tehetett a Bahreini Nagydíjat követő kétnapos teszten. Az első napon előbb a idei állandó autójával, a Williamsszel körözött, mely a jelenlegi mezőny messze leggyengébb masinája, majd szerdára átült az egyik leggyorsabba, a Mercedesbe. A két gép között a bahreini időmérő edzésen 3,569 másodperc volt a különbség, a versenyen pedig egy kör.


Bár az összehasonlítás szívfájdító is lehetne Russell számára, hiszen kegyetlenül szembesítette őt azzal, mivel versenyez és mivel versenyezhetne, összességében mégis tanulságosnak ítélte az autócserét. „Ez egy hihetetlen tapasztalat volt, amire nincs sok versenyzőnek lehetősége. Jelenleg ők vezetik a bajnokságot, ők a világbajnok csapat, és a leggyorsabb autó az övék jelenleg. Számomra ez egy nagyszerű lehetőség volt arra, hogy megtudjam, mit kéne célba vennünk” – nyilatkozta a brit tehetség.


Bár a Mercedes adatait nyilvánvalóan nem vihette át a Williams-mérnököknek, bizonyos tanácsokkal azért így is elláthatta őket, mire kéne összpontosítaniuk. „Abban megállapodtunk, hogy visszatérve nem fogok megosztani bizalmas információkat, de arra volt lehetőségem, hogy elmondjam, az autó ebben a kanyarban ezt csinálja, a miénk pedig nem, ezért ebbe az irányba kéne haladnunk. Jó teszt volt. Tudjuk, hogy nagyobb leszorítóerővel rendelkeznek, mint mi, de itt többről van szó a puszta leszorítóerőnél. A tapasztalt különbségre számítottam. Elég megnézni, hol tart a Mercedes és hol a Williams. Az időeredmények alapján el lehet képelni, mekkora a különbség – pont amekkorának tűnik.”




George Russell (Fotó: XPB) George Russell (Fotó: XPB)


Hogy ez a különbség csökkenni fog Kínában, arra Russell csapattársa, Robert Kubica nem venne mérget. Szerinte ha változik is a lemaradásuk mértéke, az nem a csapat fejlesztőmunkájának a következménye lesz. „Az év első három pályája nagyon különbözik egymástól. Ausztrália nem egy állandó versenypálya, Bahreinben a hátsó gumik jelentik a korlátozó tényezőt, az itteni pálya pedig talán inkább Ausztráliára hasonlít, csak hosszú egyenesekkel, ami megbonyolítja a leszorítóerő és légellenállás dilemmáját. Úgy tűnik, hidegebb is lesz, szóval meglátjuk, mire lesz képes az autónk. De meglepődnék, ha lényeges eltérést tapasztalnánk. Talán más lesz, de ha jobb lesz a helyzet, az inkább a körülményeknek és a pályáknak lesz köszönhető” – jósolta a lengyel.


Kubicának minden oka megvan pesszimistának lenni, hiszen a téli teszteken nem készülhetett fel igazán a szezonra, az első két hétvégén pedig nem várt problémák is hátráltatták. Bahreinben elárulta, hogy az autója azonos beállításokkal is másképpen viselkedik, mint Russellé, és bármit is alakítanak rajta, vagy csak tovább lassítják, vagy rossz a vezethetősége.


A két autó eltérését a bahreini teszten a csapat azzal próbálta megérteni, hogy Russellt is kollégája hétvégén használt gépébe ültette. Sokra viszont így sem jutottak. „A tesztelés egy dolog, a verseny más. Én csak huszonöt kört teljesítettem, és csak öt volt ezek közül gyorskör, szóval nem vonhattunk le semmilyen tanulságot” – jelentette Russell, akinek a munkáját a váratlan eső hátráltatta.