Bottas állt az élre, az egyik Ferrari a garázsban rekedt a hajrára

Volt válasza a Mercedesnek Kínában: Valtteri Bottas minimális előnnyel utasította maga mögé Sebastian Vettelt a délutáni edzésen, miközben Charles Leclerc-nek műszaki gondok miatt kellett lemondani a versenyszimulációjáról.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)



Toto Wolff két edzés között tett nyilatkozatát idézve a Ferrari jól „ráijesztett” a Mercedesre a Kínai Nagydíj első szabadedzésén. Sebastian Vettel leggyorsabb körét látva az ellenfél újra a vörös autók egyenesben mutatott tempóját emlegette, melyet még most sem tudnak igazán hová tenni. Tekintve, hogy a délelőttöt eltérő gumitípuson (és talán eltérő programon) teljesítették, még korai lett volna kijelenteni, hogy újra vörös fölény fenyeget – a második edzéstől azt várhattuk, hogy tisztábbá teszi a képet.


A második edzés lendületesebben indult az elsőnél. Többek között az első másfél órát motorinstallációs probléma miatt kihagyó Antonio Giovinazzi is a pályára hajtott már a lámpa zöldre váltásakor, és mire letelt a húsz perc, amennyit délelőtt az első időkre kellett válni, egy kivétellel már a mezőny összes tagjának neve mellett állt időeredmény.


A peches kivétel Danyiil Kvjat volt. Toro Rossója az emelőn állt a garázsban, miután csapatának 2elővigyázatosságból” motorcserét kellett végrehajtania nála. A Hondának ez az első esete idén, hogy gond adódott erőforrásával.


Miközben a faenzaiak a garázsban dolgoztak, a többiek szorgosan gyűjtötték a kilométereket. Sebastian Vettel és Charles Leclerc megosztott programmal indított: előbbi autójára a kemény, utóbbiéra a közepes gumik kerültek föl. A monacói fél másodperccel jobb időt futott, és ezzel a korai szakasz leggyorsabbja volt.


Megosztotta a gumitaktikát a Mercedes is, náluk Valtteri Bottasnak jutott a kemény, Lewis Hamiltonnak a lágy keverék. Az ő délutánjuk viszont problémásan indult: mindketten sokat csúszkáltak. Előbb Hamilton pördült meg a 3-as kanyarban, aztán Bottas is. Furcsa volt, hogy a brit egészen egészen lassú tempóval haladt, és még csak rá sem lépett a gázra, amikor kitört a W10-es hátulja. Alighanem a gumihőmérséklet tréfálta meg őket, ám Hamilton később is letért egyszer az ívről és a pályáról a hosszú egyenes végén lévő hajtűkanyarban, és Bottas is elhagyta a pályát a hajtűben is.




Lewis Hamilton megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter)



 Valtteri Bottas megcsúszása (Fotó: Formula1/Twitter) Valtteri Bottas megcsúszása (Fotó: Formula1/Twitter)


Az első félóra leteltével ennek ellenére Hamiltoné volt a legjobb idő. 1:34,226 másodperces köre 45 ezreddel volt erősebb Leclerc azonos gumin futott körénél. Mögéjük harmadiknak a szintén lágy gumin futó Max Verstappen zárkózott föl 0,3-es hátránnyal, őt Bottas és a már fél másodpercen kívül lévő Vettel követte.


Pierre Gasly ezúttal ugyanolyan gumitípuson ment, mint Verstappen, mégis 9 tizeddel gyengébb körrel kezdett, és Nico Hülkenberg be is furakodott elé a 6. helyre. A legjobb tízben ekkor Carlos Sainz, Daniel Ricciardo és Alexander Albon neve szerepelt még.




A második menetekre már lágy gumin tértek vissza a nagyágyúk. Vettel három lila szektorral 1:33,357 másodpercre javított és az élre állt. Leclerc első körét a forgalom tette tönkre, a középső szektorban vissza is vett. Második nekifutásra pedig nem sikerült tiszta kört teljesítenie, így 0,8 másodperccel elmaradt csapattársától. Hátránya nagy részét az utolsó szektorban szedte össze, hibája pedig a helyezésében is visszaköszönt, hiszen nem sokkal később egészen a 7. helyig csúszott hátra.


Vettel javítása ellenére Ferrari-uralomról már nem lehetett beszélni délután, köszönhetően a bajnoki éllovas Bottasnak, aki a középső szektorban sikeresen hozott vissza annyi időt, hogy 27 ezreddel megelőzze az első és harmadik szakaszon egyébként gyorsabb Vettelt. A péntek legjobb ideje ezzel 1:33,330 lett.




Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)


Hogy színes legyen a sor, a harmadik helyre Max Verstappen lépett föl a Red Bull-lal. A holland kicsivel később futotta a körét riválisainál, ám 0,221 másodperces lemaradásához hozzá kell tenni, hogy az utolsó kanyarban éppen csak megfogta autója kitörő hátulját, ami némi időveszteséget jelenthetett. „Szép driftelés volt” – mondta elégedetten a csapatrádióba...


Leclerc-hez hasonlóan Hamilton is tekintélyes hátrányt halmozott föl: 0,7 másodperccel gyengébb körével csak a 4. helyre sorolt be. Első körén csak 0,2 másodpercet talált a közepes gumis legjobbjához képest, utána pedig már nem javított, mivel áthajtott egy törmeléken, és csapata a boxba hívta ellenőrzésre.


Ez a törmelék egy Haasról származott. Romain Grosjean autójáról már korábban váltak le darabok az egyik kerékvetőn, a gyorskörén pedig az első szárnyának jobb oldala ficcent le, miután a nyújtott első kanyarba érve a légterelő odaverődött a hepehupás aszfalthoz. Nem az első ilyen eset volt ez a Haasnál, Günther Steiner csapatfőnök el is ismerte, aggódnak a meghibásodás miatt, és ki fogják vizsgálni azt.




Romain Grosjean szárnysérülése (Fotó: Formula1/Twitter) Romain Grosjean szárnysérülése (Fotó: Formula1/Twitter)


Az időmérős menetek során a középmezőnyben két versenyző villant meg: Carlos Sainz és Nico Hülkenberg. A német 1:34,096 másodperces körével az 5. pozícióba sorolt be, 45 ezreddel megelőzve a már McLarent kormányzó excsapattársát. Előkelő helyezésük Leclerc gyenge körének köszönhető, és annak, hogy Pierre Gasly továbbra sem találja a ritmust a Red Bull-lal. A francia 0,9 másodperccel elmaradt Verstappentől, és még a másik McLaren és Renault, Lando Norris és Daniel Ricciardo is elé furakodott.


Kimi Räikkönen egy tizeddel szorult ki a legjobb tízből az Alfa Romeóval, csapattársa, Antonio Giovinazzi pedig a köridőkkel ugyan nem villogott, mindenkinél szorgosabban rótta a köröket a délelőtti semmittevés után.


Az edzés feléhez érve egyébként teljessé vált a mezőny: Danyiil Kvjat a motorcseréje után először hagyhatta el a garázst, és megkezdte a versenyfutást a stopperórával.




Danyiil Kvjat (Fotó: Toro Rosso) Danyiil Kvjat (Fotó: Toro Rosso)




A tréning második felében kezdetét vette a hosszabb távú száguldás: a megtankolt autókkal a versenyteljesítmény felmérésére tolódott a hangsúly. A Ferrari edzése egyfajta fordulatot vett ekkor. Vettelnek még csak annyi volt a problémája, hogy az egyik Racing Point sokáig föltartotta (később egyébként a Red Bullt, a Mercedest és az Alfa Romeót is). „Felőlem csinálhat, amit akar, csak nem értem, miért versenyeznek keményebben pénteken, mint vasárnap” – panaszkodott a négyszeres bajnok.


Csapattársának ennél komolyabb gondja adódott: ki kellett szállnia a Ferrariból. A csapat a hűtőrendszer ellenőrzésével indokolta a kényszerszünetet, mely miatt még a monacói ülését is kiszerelték az autóból. „Nincs miért aggódni, alapos ellenőrzéseket végzünk a hűtő rendszeren, elővigyázatosságból, hogy elkerüljünk minden lehetséges károsodást” – közölték a vörösök. Efféle problémák miatt már a téli teszteken is veszítettek pályaidőt, most a versenyre való felkészülésük szenvedett kárt miatta.


A gumik kiértékelésének feladata ezzel kizárólag Vettelre maradt, aki a Mercedesekhez hasonlóan előbb egy hosszú első menetet teljesített a lágy gípuson, majd a keményre váltott. Utóbbi keverék kulcsfontosságúvá válhat a vasárnapi versenyen az első gumikat igencsak gyilkoló pályán.


Az 1000. verseny pénteki edzésnapja tehát egy Ferrari- és egy Mercedes-elsőséget hozott, a két csapat között minimális különbséggel. A délutáni eredmények alapján nem egyértelmű, hogy megalapozott volt-e Toto Wolffék aggálya a Ferrari végsebességét illetően, a maranellóiak viszont maguk is aggódhatnak, hiszen bahreini elveszített győzelmük és pénteki központielektronika-cseréjük után újabb műszaki gondokkal szembesültek.


Vajon mit hoz a folytatás? A harmadik szabadedzést szombaton 5 órakor rendezik, aztán már az időmérő edzés következik 8 órától. Az M4 Sport és az M4sport.hu mindkét eseményt élőben közvetíti.


Kínai Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:




VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Valtteri BottasMercedes1:33,33037
2.Sebastian VettelFerrari1:33,357+0,02733
3.Max VerstappenRed Bull-Honda1:33,551+0,22129
4.Lewis Hamilton Mercedes1:34,037+0,70732
5.Nico HülkenbergRenault1:34,096+0,76631
6.Carlos SainzMcLaren-Renault1:34,141+0,81136
7.Charles LeclercFerrari1:34,158+0,82813
8.Lando NorrisMcLaren-Renault1:34,296+0,96638
9.Daniel RicciardoRenault1:34,336+1,00632
10.Pierre GaslyRed Bull-Honda1:34,455+1,12532
11.Kimi RäikkönenAlfa Romeo-Ferrari1:34,551+1,22133
12.Alexander AlbonToro Rosso-Honda1:34,634+1,30437
13.Danyiil KvjatToro Rosso-Honda1:34,694+1,36420
14.Lance StrollRacing Point-Mercedes1:34,779+1,44937
15.Sergio PérezRacing Point-Mercedes1:34,784+1,45435
16.Kevin MagnussenHaas-Ferrari1:34,788+1,45834
17.Romain GrosjeanHaas-Ferrari1:35,704+2,37432
18.Antonio GiovinazziAlfa Romeo-Ferrari1:35,914+2,58440
19.Robert KubicaWilliams-Mercedes1:36,121+2,79138
20.George RussellWilliams-Mercedes1:36,229+2,89935