Szabálytalan volt a Mercedes új szárnya Kínában (frissítve)

Valtteri Bottas elégedettebb az autójával, Lewis Hamilton még küszködik, és a Mercedes is szembesült egy problémával: szabálytalannak minősítették az új vezetőszárnyát.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

A két edzés között „ijesztő időnek” nevezte Toto Wolff Sebastian Vettel első kínai szabadedzésen elért legjobb eredményét, mellyel annak ellenére 0,2 másodpercet vert a jobbik Mercedesre, hogy eggyel keményebb keverékű gumi volt a Ferrariján. A címvédő csapat főnöke előre félt attól, hogy a sanghaji pálya hosszú egyeneseiben még a bahreininél is erőteljesebben kidomborodik majd a vörös autók vélt lóerőfölénye, ám a délutáni gyakorlás fordulatot hozott. Valtteri Bottas azonos gumitípuson bizonyult 0,027 másodperccel gyorsabbnak a négyszeres világbajnoknál, és ezzel az ő elsőségével zárult a péntek.


A napja így sem volt zökkenőmentes a németeknek, hiszen délután előbb Lewis Hamilton, majd csapattársa is bemutatott egy megpördülést a hideg gumikon, és kevés üzemanyaggal mindketten többször is megcsúsztak vagy letértek a versenyívről.


Kettejük közül Bottas zárta elégedettebben a napját, és nem csak az eredménye miatt. „Rendben volt a nap. Mi lettünk az elsők, de itt mindig nehéz megtalálni a megfelelő egyensúlyt a teljes körön. Lépésről lépésre javítottunk a vezethetőségen, és a végére egészen jó lett az autó, de még csak péntek van, és igazán a következő két nap fog számítani” – nyilatkozta a bajnoki éllovas.




Lewis Hamilton megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter)


Hamilton ezúttal 0,7 másodperccel elmaradt tőle, ám a 4. ideje nem a valós teljesítményét tükrözi, inkább csak azt, hogy neki nehéz napja volt. Az első lágygumis mért köre nem sikerült jól, és a másodikat félbe is kellett szakítania, miután áthajtott a Romain Gorsjean Haasáról lehulló törmeléken. A brit még nem elégedett a W10-essel. „Elég hűvös volt, emiatt nehéz volt boldogulni a gumikkal. Én ma küzdöttem az autóval, szóval lesz munkánk vele, főleg nálam, hiszen Valtteri sokkal elégedettebb volt. Keményen fogunk dolgozni az éjszaka, hogy találjunk pár trükköt, és remélem, hogy holnap jobbak leszünk.”


Andrew Shovlin főmérnök a két versenyző közötti kontrasztot annak tudta be, hogy Hamilton nem lelt rá a neki tetsző beállításra. „Valtteri elégedett volt az autóval egész nap, nála próbáltuk erősíteni az elejét. Lewis szerint viszont nem volt könnyen vezethető az autó, ezért az este folyamán még rá kell jönnünk, miért volt így. Az első edzés elég mozgalmas volt, mert különböző beállításokat teszteltünk. Nem könnyű megtalálni az egyensúlyt ezen a pályán, hiszen hosszú egyenesek vannak, a kanyarokban pedig gyakran túlmelegszenek a gumik az egyik vagy a másik tengelyen, és sokszor egy körön belül kell többféle problémát orvosolnod” – magyarázta a szakember.



Betiltották az új szárnyukat


A Mercedesnek azonban nem csak a beállításokkal gyűlt meg a baja, hanem a szabályokkal is. Erre a hétvégére egy új vezetőszárnnyal álltak elő, melynek használatáról azonban az FIA utasítására le kell mondaniuk a folytatásban. Az új légterelőn a legnagyobb változást a véglap kerék felőli felső élének a levágása jelentette, mellyel a csapat a légáramlatok kerék külső oldalára terelését próbálták javítani.




Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


Csakhogy a szabályok értelmében a véglapot nem lehet olyan mértékben bevágni, hogy oldalról látszódjanak mögötte a vízszintes féklapok. Ezt az FIA egy, a héten kiadott technikai direktívában tisztázta, mellyel nem csak a Mercedesnek tett keresztbe, hiszen korábban a Red Bull és a Williams is ilyen probléma miatt volt kénytelen módosítani megoldásán.


A csillagosoknak most két választásuk van: vagy átalakítják az új fejlesztést, vagy visszatérnek a korábbi verzióhoz. A német Motorsport-Magazin úgy tudja, hogy az FIA már az első szabadedzés előtt jelezte aggályait a csapat felé, ezért a gyakorlásokra a szerelők egy szénszálas elemmel kipótolták a problémás véglapot. Az még nem derült ki, hogy a hétvége hátralévő részében milyen megoldáshoz folyamodnak.


A szövetség azt a feltételezést visszautasította, hogy az ilyen véglapok trükközésre adnak lehetőséget. Egyesek szerint azzal, hogy a véglap szabadon hagyja a vízszintes szárnyelemeket, teret enged azok menet közbeni elhajlására. Az FIA viszont nem is emiatt, és nem is erre hivatkozva minősítette illegálisnak a szárnymegoldást.



Szorosabb lehet, mint Bahreinben?


Hogy a kényszerű módosításnak milyen hatása lesz a Mercedesre, csak a folytatásban derül ki. Ahogyan az is, a németek valóban közelebb kerültek-e a Ferrarihoz Bahreinhez képest, vagy csalóka képet mutattak az első edzések.




Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton és Pierre Gasly (Fotó: MTI/EPA)


A csapat kiegyensúlyozottabb küzdelemre számít. „Elég jó az autónk ahhoz, hogy az élen harcoljunk vele, csak meg kell találnunk a megfelelő beállításokat” – vélekedett Hamilton. „Izgalmas látni, hogy ennyire szoros a verseny a Red Bull-lal és a Ferrarival. Számítottunk rá, hogy a Ferrari még mindig gyorsabb lesz nálunk az egyenesekben, de összességében kicsi volt a különbség az élcsapatok között, és szerintem ez holnap is így lesz.”


Bottas szerint a kanyarokban tapasztalt tempófölényükkel most tudják tartani ellenfelüket. „A Ferrari még mindig gyorsabbnak tűnik az egyenesekben, mi a második edzésen a kanyarokban voltunk jobbak. Még mindig van min javítanunk, de a többiek is keményen dolgoznak, és nem tudhatjuk, hozzájuk képest mennyit fejlődhetünk. A következő két napban az előrejelzések szerint változhat a szél iránya, és Bahreinben is láthattuk, hogy ez mennyire megnehezítheti a dolgunkat” – figyelmeztetett.