A nap bukása: buta hiba, motorcsere, tanulópénz

Nem úszta meg motorcsere nélkül szombati nagy bukását Alexander Albon. Elismerte, buta hibát vétett, ám élt már át nagyobb baleseteket is.

Alexander Albon (Fotó: MTI/EPA)

Kettőből két időmérő edzésen legyőzte csapattársát Alexander Albon, a veretlenségét Kínában viszont nem egy újabb jó köridővel őrizte meg, hanem azzal, hogy el sem indult a kvalifikáción (már ha ezt így lehet veretlenségnek nevezni)… A félig thaiföldi, félig brit újonc a szombat délelőtti harmadik szabadedzés hajrájában bukott nagyot, és annyira összetörte Toro Rossóját, hogy annak a teljes karosszériáját cserélni kellett. Esély sem volt arra, hogy elkészüljenek vele az időmérőig, ezért a csapat már egy órával a rajt előtt jelezte, kihagyják a megméretést.


A célegyenes melletti fal nem finomkodott Albonnal, meg is vizsgálták őt a pálya orvosi központjában, ám szerencsére nem sérült meg. Legfeljebb a lelke. „Nos, rendben vagyok. Inkább mérges és csalódott vagyok most, mint bármi más. Igen, nagy baleset volt, buta baleset. Túlságosan rámentem a műfűre, túlságosan ráléptem a gázra, túl mohó voltam, pedig csak a harmadik edzés volt” – ismerte el, hozzátéve, azért voltak már sokkal rosszabb bukásai is. „Azért is nagy csalódás ez, mert jó esélyem lett volna a Q3-ba jutni, az autó egészen jó volt egész hétvégén. Nem vagyok boldog.”


Valóban bánhatta ezt a bakit, mert a balesete előtt a top 10-ben volt mindkét Toro Rosso, és úgy tűnt, esélyük lehet a Q3-ra. Állva maradt csapattársának, Danyiil Kvjatnak ez a bravúr végül nem sikerült, a Q2-ben 0,022 másodperccel csúszott le a továbbjutásról, és a 11. rajtkockát szerezte meg.




Alexander Albon (Fotó: MTI/EPA) Alexander Albon (Fotó: MTI/EPA)



Fájdalmas tanulópénz


Franz Tost csapatfőnök Bahrein után nem győzte dicsérni Albont eddigi érett versenyzéséért. Idén az ausztráliai szabadedzésen bemutatott kis megforgását leszámítva nem követett még el komoly hibát, ami annak ismeretében volt nagy szó, hogy idén télen vezetett életében először F1-es autót, és a négy idei újonc közül messze a legkevesebb királykategóriás tapasztalattal rendelkezik.


Most becsúszott egy igazi újonchiba, ám a Red Bull utánpótlás-versenyzőivel dolgozó Tost számára az ilyesmi már nem újdonság, és nem is kárhoztatta érte Albont. „Ez része a tanulási folyamatnak. Gyors volt a délelőtti első körén, és a végén is az első tízbe került volna, mert a friss gumin az első szektorban két tizeddel gyorsabb volt, mint előtte, és a második szektora is gyors volt. Oké, a harmadik szektorban ütközött, de a legfontosabb, hogy gyors volt.”


Szerinte ez a bukás is csak egy esély a fejlődésre. „Tudja, hogy miért történt a balesete, és ez fontos. A leckét megtanulta – ez már csak így megy. Holnap jön a verseny, és szerintem ő elég tapasztalt már ahhoz, hogy képes legyen tanulni. Ez fontos a jövő szempontjából, a többi meg nem érdekes.”


Albon ezzel szemben nem érzi úgy, hogy a rutintalansága elegendő magyarázat számára. „Szerintem ez elég rossz kifogás lenne… Lehet azt mondani, hogy tipikus újonchiba volt, de nem hiszem, hogy megengedhető volt. Egyszerűen túlságosan mohó voltam. Feszegettem a határokat, de ezt az időmérőn kellett volna a harmadik szabadedzés helyett…” – mondta önkritikusan.




Alexander Albon (Fotó: MTI/EPA) Alexander Albon (Fotó: MTI/EPA)



Újabb motorcsere a Hondánál


Tost az időmérő edzés előtt még nem tudta megmondani, hogy az erőforrás is sérült-e Albon autójában. Annyi már biztos volt, hogy a váltót ki kell cserélniük. „A gond az, hogy ez az első erőforrása, és ha cserélni kell, akkor még egy motort kell használnunk ebből a specifikációból” – mutatott rá Tost.


Félelme azóta beigazolódott: a Honda megerősítette, hogy Albon új erőforrással vág neki a vasárnapi 1000. F1-es futamnak. „Örülünk, hogy Alex jól van. A balesete következtében kicseréltük az erőforrását, és a régit visszaküldtük Szakurába teljes ellenőrzésre. Egyelőe nem tudjuk, mekkora lehet az esetleges károsodás mértéke” – fogalmazott Tanabe Tojoharu, a Honda technikai igazgatója.


Ez azonban már nem új helyzet a Toro Rosso számára, hiszen Danyiil Kvjatnál pénteken kényszerből már beépítették a második idei motort, és az elsőt szintén Szakurába küldték. Egyelőre nem tudni, a folytatásban bármelyik motor bevethető lesz-e még. „Meglátjuk. Kvjat cseréje inkább elővigyázatosságból történt, mert nem akartunk semmit sem kockáztatni. Talán pénteki edzéseken még használhatjuk” – mondta Tost.


A második motor bevetése a Toro Rosso motorfejlesztési tervére is rányomhatja bélyegét. Ha új, továbbfejlesztett verziót vetnek be, az már az utolsó büntetlenül használható példányuk lesz, ennek időpontja pedig későbbre tolódhat. Már ha a B-csapatát eleve kísérleti labornak használó Red Bull belemegy ebbe.