„Időmérős szörnyeteg”: Hamilton hamvaiból támadt föl, de elkésett

Lehet, hogy idénybeli első vereségét szenvedte el Lewis Hamilton az időmérőkön, látványos feltámadásával így is bizonyította, mekkora specialistája a kvalifikációknak.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A három szabadedzés alapján Valtteri Bottas volt a Kínai Nagydíj időmérő edzésének első számú favoritja. Övé is lett az első rajtkocka, ám a dolga végül sokkal nehezebb volt, mint arra előzetesen számítani lehetett. A bajnoki éllovas 0,023 másodperces előnnyel szerezte csak meg a legjobb rajthelyet, és nem a ferrarisok tudták ennyire megszorongatni, hanem az addig látványosan szenvedő Lewis Hamilton.


A brit rendkívül mélyről kapaszkodott ilyen magasságba. A pénteki két tréninget szó szerint végigszenvedte, folyamatosan letért az ívekről, több pályaelhagyása és megforgása is volt, a nap végén pedig már annyira aggasztónak érezte a helyzetét, hogy kijelentette: hiába van hat pole pozíciója és öt győzelme Sanghajban, ez többé már nem az ő pályája. „Nehéz volt a hőmérséklet miatt, és nehéz volt vezetni az autót. Ez a pálya korábban az egyik legerősebb pályám volt, de ma már nem tartozik az igazán erős pályáim közé. Nem olyan az autó, mint volt. Mindig változik, minden évben más-más helyeken jó. Elég gyors az autó ahhoz, hogy harcoljon az élen, csak ki kéne hozni belőle a legjobbat” – panaszkodott még pénteken.


Aztán sem a harmadik szabadedzés, sem az időmérő első két szakasza nem arra utalt, hogy megtalálta volna a megoldást. Délelőtt 0,8 másodpercet kapott Bottastól, ismét sokat csúszkált, a Q1-ben is majd’ fél másodperc volt a lemaradása, a Q2 pedig hiába zárult az ő elsőségével, a legjobb időt csak annak köszönhette, hogy a hajrában másodszor is ment egy kört a közepes gumin. Ez is a nehézségeit hirdette: Bottas, a két ferraris és Max Verstappen első nekifutásra továbbjutást érő kört tudott autózni a papíron lassabb abroncson, neki meg egy extra friss szett kellett ahhoz, hogy bebiztosítsa a  helyzetét.




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Aztán következett a Q3, és jött a fordulat: Hamilton hirtelen veszélyes kihívója lett Bottasnak, és majdnem le is győzte őt. Nico Rosberget ámulatba ejtette volt csapattársa, aki szerinte a veresége ellenére is megmutatta, mennyire a gyorskörök mesterének számít. „A Mercedes nagyon jó volt, domináltak, Valtteri is nagyon jól teljesített, megcsinálta. De azt kell mondjam, hogy Hamilton egy elképesztő időmérős szörnyeteg! Egész hétvégén sehol sem volt! Csak poroszkált, hibázott itt-ott, nem volt elégedett, de amikor számított, összerakta, és ennyire szoros lett! Szóval van nyomás Valtterin” – állapította meg 2016 bajnoka.


Toto Wolff is a címvédőt méltatta. „Valtteri valóban hihetetlen volt, ahogy Melbourne-ben is, de számomra a nagy dolog Lewis visszatérése volt. Le volt maradva pár tizeddel, az utolsó menete előtt nem is használhatta a lágy gumit, szóval eleve hátrányból indult, és az elméleti legjobb köre két tizeddel jobb volt. Ezt jó volt látni.”



Majdnem a pole-ba kísérletezte magát Hamilton


És hogy honnan a hirtelen javulás? Hamilton a leintés után azt mondta, nem az autója lett jobban vezethető, inkább ő értett jobban szót vele, és sikerült olyan trükköket kitapasztalnia, amelyekkel valamelyest ellensúlyozni tudta az addigi problémáit. „Tegnap egész nap szenvedtem az autóval, és a Q2-be kerülve is. De a kormányon változtattam bizonyos beállításokon, és módosítottam a versenyívemet is, hogy áthidalhassam a különbséget. Őszintén szólva egészen büszke vagyok a mai munkámra, ha arra gondolok, hogy hogyan álltam előtte. De Valtteri egész hétvégén nagyon gyors volt, és megérdemli a pole-t” – ismerte el csapattársa teljesítményét.




Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)


Kérdezték arról is, pontosan miben tudott javítani a végjátékban. „Valtteri különösen az első szektorban volt gyors, ezért az edzés alatt ott kísérleteztem. Szerintem a végén az enyém lett a leggyorsabb részidő, de akkor talán már túl késő volt. A lényeg mindig, hogy fejlődni tudj. Nem a gumik hőmérsékletéhez volt köze, csak az egyensúlyhoz és a ritmushoz, valamint hogy a megfelelő részeken kihasználtam a tapadást. Az autóval küzdöttem. Nyilván nagyszerű autó ez, de az első versenyek mindig nehezek. Év végén majd letisztul minden, addigra már jobban fogjuk érteni a dolgokat.”


Bottas azért rámutatott, a végelszámolásnál jegyzet minimális különbséghez nemcsak Hamilton javítása járult hozzá, hanem az is, hogy ő nem rakta össze igazán jól a győztes körét. „Rendben volt a köröm, de nem egészen olyan volt, amilyennek szerettem volna. Szerencsés voltam, hogy ez elegendő volt a pole-hoz. Az autó igazán jó ezen a hétvégén. Lewisnak sikerült sokat javítania az időmérő alatt, ezért nagyon szoros lett a vége” – fogalmazott a finn.


Ahogy a Mercedes és a Ferrari versenyképessége is hétvégéről hétvégére változik, a Hamilton és Bottas rivalizálása is változatosan alakul eddig. Ausztráliában az időmérőn a brit volt a jobb, de Bottas dominált a versenyen, Bahreinben Hamilton fordított, most pedig újra csapattársa áll az élen. Wolff szerint e változatosság részben az új aerodinamikai szabályok eredménye, melyek még kiismerhetetlenné teszik az autókat, részben a gumiké.




Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


„A trükk a gumik működési tartományának eltalálásában van, és szerintem ez a fő oka annak, hogy folyton ingadoznak a versenyzői teljesítmények. Annyi biztos, hogy a szezonban eddig jelentősen billegett a mérleg nyelve, még csapatokon belül is. Valtteri külön kategóriát képviselt Melbourne-ben, Bahreinben nem ment neki, itt most visszatért; Lewisnál pedig épp az ellenkezője történt. De ha megnézzük, Leclerc és Vettel esetében is ez volt. Leclerc dominált Bahreinben, és mindenki a generációváltásról beszélt, erre most újra Sebastian a gyorsabb” – ecsetelte a Mercedes csapatfőnöke.


Ha Hamilton autója továbbra is nehezen vezethető, a vasárnapi versenye a mostani időmérős javítása ellenére sem ígérkezik egyszerűnek. Az eddigi ingázás alapján ugyanakkor sem arra nem vehetünk mérget, hogy Bottas nyerő helyzetbe került, sem arra, hogy a csillagosok olyan sebezhetetlenek lesznek, mint az időmérőn voltak. Így látja ezt Bottas is. „Nagyon szoros a verseny a három élcsapat között. Sok a kérdőjel a verseny kapcsán, de a mai nap mindenképpen biztató volt.”