Egy balszerencsés felfestésen ment el Bottas győzelme?

Egy aszfaltra festett vonal és egy rossz rajt – Valtteri Bottas szerint ennyi döntött a győzelem sorsáról a Kínai Nagydíjon.

A Kínai Nagydíj rajtja (Fotó: MTI/EPA)

Lewis Hamilton a szombati időmérő edzés után azt nyilatkozta, már azzal is elégedett lesz, ha a vasárnapi Kínai Nagydíjon meg tudja tartani a második pozícióját, mivel az első két versenyen nem ment neki a rajtolás. Azóta sokat gyakorolt, és a sors úgy hozta, hogy Sanghajban végül éppen az első méterek döntöttek a javára.


Hogy így alakult, ahhoz Hamilton jól sikerült indulása mellett azonban az is kellett, hogy a pole-ból rajtoló Valtteri Bottas megtorpanjon az első métereken. A lámpák jelzését még jól kapta el a finn, ám egy-két méter megtétele után lendületét vesztette a Mercedese, mivel a hátsó kerekei érezhetően kipörögtek. Tekintve, hogy később tudta tartani a lépést a címvédővel, Bottas úgy érezte, csakis ezen a momentumon múlt a győzelem sorsa. „Hogy őszinte legyek, a rajtnál veszítettem el. Az autó jó volt, a tempónk hasonló volt, de az első etapomon nem tudtam követni Lewist a zavaros légáramlatok miatt” – nyilatkozta.


Rámutatott, a vesztét az első rajtkocka elé fölfestett rajtvonal okozta, amelyen érzése szerint megcsúsztak a kerekei. „Kár a rajtért. Kipörögtek a kerekeim, ahogy átmentem a rajt/cél fehér vonalán, ami közvetlenül az én rajtkockám után van. Ott veszítettem” – állította, majd amikor rákérdeztek, csakis a festésen múlt-e, határozottan megerősítette: „Igen. A bemelegítő körön is ugyanez történt, amikor átmentem a festésen. Aztán a rajtnál is megtörtént, és nem tudtam tenni semmit. Balszerencse.”


Bottas abban bízott, hogy az éles rajtnál, melegebb gumikon talán jobban sikerül lendületet venni a vonalon, ám csalódnia kellett. „Nem így lett. Ahogy elértem a fehér vonalat, kipörgött a kerekem, és túl sok időbe telt, mire rendbe jött. Pár méter távolságról beszélünk, ennyit nyert Lewis velem szemben. Néha így megy ez.




Valtteri Bottas és a Ferrarik csatája a rajt után (Fotó: MTI/EPA) Valtteri Bottas és a Ferrarik csatája a rajt után (Fotó: MTI/EPA)


Csak egy szokásos versenyzői kifogás lenne, vagy tényleg ennyire peches lett volna? A Sky Sports riportere, Ted Kravitz a futamot követően kiment a célegyenesbe, hogy megvizsgálja a Bottas által említett fehér vonalat. Azon egyértelműen észrevehetőek voltak Bottas erős keréknyomai, ami valóban arról árulkodott, hogy kipörögtek a gumik. A riporter ugyanakkor cipőjével vizsgálva a festés csúszósságát, úgy találta, hogy nincs nagy különbség az aszfalthoz képest, és a csúszásgátló festék kellő tapadást biztosít. Bottas persze nem sportcipőben rajtolt, hanem Pirelli-gumikon, egy F1-es autóval...


Toto Wolff csapatfőnök mindenesetre nem említette a felfestés problémáját a rajt kapcsán, szerinte versenyzőjének most egyszerűen nem sikerült megtalálni a megfelelő állást a kuplungjával. „Igen, ez ezen múlt. Ez kézi munka, és minden azon múlik, milyen mértékben engeded fel a kuplungot. Elég, ha öt-hat százalékkal mellette vagy a célnak, már hátrányban vagy” – ecsetelte a német RTL-nek. Azt is elárulta, hogy a versenyzőik az autón kívül, egy még Nico Rosberg által kifejlesztett eszközzel gyakorolnak a rajtokra. „A versenyzők az autóban elfoglalt üléspozíciójukban ülnek egy szobában, és gyakorolnak. Pár éve úgy alakították a szabályokat, hogy ezt a folyamatot ne lehessen automatizálni, hanem az emberen múljon. És a képességektől függ” – tette hozzá az osztrák.


Hamilton eközben most először elégedett volt a rajtjával. „Nem gyakoroltam többet, mint tavaly, de világos volt, hogy ezen a téren szenvedtem. De nemcsak idén, már évek óta, például 2016-ban is, ami talán az egyik legrosszabb évem volt ilyen szempontból. És még 2007 és 2008 is gyenge időszakom volt a rajtok tekintetében, főleg a Ferrarikhoz képest, akik nagyon jók voltak ebben. A tavalyi viszont nagyon erős évem volt, egész évben talán a második leggyorsabb rajtoló lettem, és csak Carlos Sainz előzött meg. Az első futamok nehézséget hoztak számomra, ezért jó érzés, hogy most sikerült javítanom. De még van hátra tizennyolc verseny, és továbbra is dolgoznom kell ezen” – fogalmazott az ötszörös világbajnok.




Valtteri Bottas és Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA) Valtteri Bottas és Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)


Akár a kuplungon múlt, akár a festésen, Bottas nemcsak a futamgyőzelmet, a bajnoki vezetést is elbukta a gyenge rajtjával Hamiltonnal szemben. „Nyilván nem örülök, hogy elvesztettem a vezető helyet, de azon leszek, hogy visszaszerezzem” – vetítette előre. „Csak apró részletek döntenek idén, de még a szezon elején járunk, három futam ment le. Eddig jónak tűnik a helyzet. Büszke vagyok a csapatra, három tökéletes hétvégét teljesítettünk eddig, három kettős győzelemmel – és ez nagyon jó. Én viszont csalódott vagyok, mert úgy érzem, a rajtnál vesztettem el a versenyt.”


Annak viszont tudott örülni, hogy a Mercedes továbbra is őrzi idei veretlenségét, és a korábbi aggályaik ellenére sakkban tartotta a Ferrarit. „Nagyon pozitív, erős versenytempónk volt, jobb, mint Bahreinben. Ez más pálya volt, és legközelebb megint egy rendhagyó pálya jön, de igen, valóban jó helyzetben vagyunk. Én csak pár ponttal vagyok elmaradva a vezető helytől – érdekes lesz!”