Megtorpedózott McLarenek: Kvjat szerint túlzásba esett az FIA

Szigorúan megbüntették Danyiil Kvjatot a Kínai Nagydíj első körében látott balesetért, ám szerinte még a bírák is elismerték, hogy kissé túlzásba estek az ítélettel.

Danyiil Kvjat felökleli Lando Norrist a Kínai Nagydíj első körében (Fotó: Formula1/Twitter)

Pont nélkül, dühösen távozott Kínából Danyiil Kvjat. A verseny első körében történt balesetnek az egyik főszereplője volt, melyben az FIA őt nevezte meg vétkesnek. Kvjat a hatos kanyar belső ívén haladt, mellette Carlos Sainz fordult, az ő balján pedig kiszorított helyzetben Lando Norris. Kvjat és Norris összeszorította a McLaren spanyolját, aki nekikoccant a Toro Rossónak, és a brit újonc oldalába küldte ezzel a kék autót.


Az FIA a történtek után boxutcaáthajtásos büntetést adott Kvjatnak, mellé pedig két büntetőpontot is kiosztott neki. Indoklásuk szerint kizárólag az oroszt terhelte felelősség a balesetben. „A videófelvételeket megvizsgálva arra jutottunk, hogy a 26-os rajtszámú autó sofőrje (Danyiil Kvjat) elveszítette az irányítást az autója fölött a hatos kanyar kijáratánál, és nekiment a tőle balra lévő autóknak. Egymaga hibázott, ezért a bíróság úgy látta, kizárólag ő okozta a balesetet” – állt az ítélet hivatalos indoklásában.


Kvjat erős túlzásnak érezte a döntést. „Ez szerintem egy átlagos első körös baleset volt. Egy autó letért a pályáról, egy másik szendvicsbe került, és én biztosan hagytam elég helyet egy autónak. A másik autó indította be a láncreakciót, és ez a mögöttem haladó autó volt. Utána már beindult a folyamat, és nem látom, hogy miért ért ez áthajtásos büntetést az esetemben” – méltatlankodott Kvjat.




Danyiil Kvat (Fotó: XPB) Danyiil Kvat (Fotó: XPB)


A versenyző a futamot követően a Toro Rosso csapatmenedzserével, Graham Watsonnal kereste föl a bírói testületet, melyben ezúttal Derek Warwick volt a versenyzőbíró. Elmondása szerint utólag az ítéletet meghozók is érezték, hogy talán túlzásba estek. „Megértettük egymást, de pár dologban nem osztottuk egymás véleményét. Nagyon hosszú találkozó volt, de ők szerintem megértették, hogy ezúttal túlságosan szigorúak voltak. Ez volt az érzésem a futamot követő megbeszélésünk után” – számolt be Kvjat, hozzátéve, hogy a találkozó részleteiről nem beszélhet. „Nem szeretnék részletekbe bocsátkozni, mert zárt ajtók mögött beszéltünk, és ezt a megállapodást tiszteletben tartom. De a baleset egy átlagos első körös, szendvicses félreértés volt. Három autó volt a kanyar kijáratánál egymás mellett, beindult a láncreakció, és a baleset során engem is megütöttek hátulról. Szerintem ez elég egyértelmű.”


Versenyzője büntetését Franz Tost csapatfőnök is igazságtalanul szigorúnak tartja. „Az én szememben ez a büntetés jogtalan. Norris lecsúszott a pályáról, és nagyon agresszíven tért vissza. Mit tehetett volna Danyiil? Szerintem ez a döntés nem helyes” – füstölgött az osztrák, rámutatva, hogy a csapatmenedzser és Kvjat bírákkal való utólagos egyeztetésének ilyen szempontból már nem volt jelentősége. „Változtatni már nem lehetett rajta, de Danyiil és Graham fölkereste a bírákat, hogy elmondja nekik a véleményünket. Visszanéztem az esetet a mérnökökkel, és olyan nincs, hogy valaki letér a pályáról, majd visszatér, miközben a másik ott van. Mit tehetne ilyenkor?”




 

Sainz: Én nem büntetést várok, csak türelmet…


Az esetről a két csalódott McLaren-versenyző is nyilatkozott. Kvjat korábbi csapattársa, Sainz szerint az orosz egyszerűen türelmetlen. „Mindhárman harcoltunk a hatos kanyarban, és a kijáratánál valaki mintha nem élvezte volna, hogy egymás mellett vagyunk, ezért kicsit túlságosan kiengedte a kormányt, és ezzel elindított egy kis csetepatét, hogy finoman fogalmazzak” – mondta a spanyol. „Én sosem imádkozom büntetésekért, sosem követelek ilyesmit, de az első körben kicsit több türelmet igen. Nagyon hosszú a sanghaji verseny, és sok előzési lehetőség van. Albon pontszerző lett a boxutcából rajtolva, ami megmutatja, hogy hiába fontos az első kör, vannak helyek, ahol lehet előzni, csak türelmesnek kell lenni.”


Sainz hozzátette: „Nincs bajom Danyiillel. Szerintem ha visszanézi a felvételeket, tudni fogja, hogy így van.”


Motor Racing - Formula One World Championship - Chinese Grand Prix - Race Day - Shanghai, China


Lando Norris még nem látta a felvételeket, amikor a balesetről kérdezték, de az FIA büntetését látatlanban is elfogadta. „Kiszorította Carlost, és tudnia kellett, hogy én ott vagyok mellette kívül. Majdnem megúsztam, de jött a koccanás Carlos és Kvjat között, majd engem találtak el. Én voltam az áldozat. Nem láttam, hogy pontosan ki volt a hibás, de ha a bírák ezt mondják, az nagy kár, mert gyakorlatilag két autónkat vette ki a pontszerzésért zajló küzdelemből. Ez reális lehetőség volt előttünk. Sosem jó másokkal ütközni, és egy ember tette tönkre mindkét McLaren versenyét, ami elég frusztráló” – nyilatkozta a versenyt ezek után padlólemeze sérülése ellenére is folytató, de azt körhátrányban végül föladó brit tehetség.


A célig végül Kvjat sem jutott el. Bár az ő autója a balesetben nem sérült meg, és korai kiállásra sem volt szüksége, később az első szárnya letört, és cserélni kellett azt. Miután egyértelművé vált, hogy a pontszerzésre nincs esélye, a Toro Rosso taktikai megfontolásból inkább feladata a versenyt. „Meg akartunk spórolni pár kilométert a motorral. A szabályok értelmében csak hármat használhatunk egy évben, ezért ahelyett, hogy futtattuk volna a pályán, inkább kihívtuk őt” – indokolta döntésüket Tost.


Másik versenyzője, Alexander Albon eközben a boxutcai rajtja után vált a nap hősévé, és megszerezte a 10. helyért járó egy pontot a faenzaiaknak.