Mercedes: Veszélyes vizekre tévedt a Ferrari a csapatutasítással

Megérti a Ferrari helyzetét Toto Wolff a csapatutasítások dilemmájában, ám úgy érzi, komoly problémába tenyereltek ezzel.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)



Jól elviccelődött a Mercedes csapatfőnöke a Kínai Nagydíjat követően korábbi versenyzőjével, a ma már tévés szakértőként dolgozó Nico Rosberggel a német RTL élő adásában arról, milyen nehéz is volt csapatutasításokat adni neki és Lewis Hamiltonnak a 2014-től 2016-ig tartó rivalizálásuk során. Ma már nevet az akkori kínokon, mert most éppen nem kell átélnie ilyesmit, és hasonló problémák az ellenfelüket, a Ferrarit gyötrik.


Vasárnap Sanghajban új szintre lépett a Scuderia bontakozó belharca Sebastian Vettel és Charles Leclerc között. A csapat rutinos kollégája elengedésére szólította föl a fiatal tehetséget, aki viszont most először nyíltan nehezményezte e bánásmódot, egyértelművé téve, hogy mielőbb szabadulna az erősen szorított pórázból. A verseny után persze rendezték a sorokat, és a sajtó nyilvánossága elé állva kijelentették, megértik egymás álláspontját, a döntés pedig helyes volt, ám a történetnek itt aligha lesz vége.


Ami csak a kínai helyzetet illeti, a szakmában többen osztották Mattia Binottóék logikáját, és indokoltnak tartották, hogy a Ferrari Leclerc fokozatos leszakadását látva adott egy esélyt a gyorsabbnak tűnő Vettelnek, hátha ő jobban lépés tud tartani az élen elhúzó Mercedesekkel. Volt, aki szerint a hibát azzal követték el, hogy addig vártak a helycserével, amíg Vettel tönkretette a gumiját a turbulenciában.




Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)


Toto Wolff is osztotta Binottóék álláspontját. „Nagyon nehéz helyzet ez, mert azt szeretnéd, ha a gyorsabb autód levadászná az ellenfeleket. Sebastian azt mondta, gyorsabb tudna lenni, ezért megfordították a sorrendet. Én megértem ezt” – nyilatkozta az osztrák.


Nico Rosberg egyetértett vele, noha együtt is érzett Leclerc-rel, és az ő szempontjából kegyetlennek érezte a cserét. „Szerintem ez volt a helyes döntés, mert úgy tűnt, a Vettel a gyorsabb. Utólag elmondható, hogy nem volt az, csak a DRS miatt maradt olyan közel Leclerc-hez. De ettől még helyes volt, amit csináltak.”.


A Sky Sports F1-et szintén megjárt szakértője, Karun Chandhok hozzátette: „Végső soron Leclerc-é volt a verseny első része, és tisztán lemaradt a Mercedesektől. Megért egy próbát a Ferrari részéről, és szerintem jól döntöttek. Mattia testbeszédéből látszott, hogy nagyon a Mercedesre összpontosítottak, és csak azt nézték, mi kell az utolérésükhöz.”


Egy bajnokság viszont nem csak egyetlen futamról szól, és egy futamon meghozott egyetlen döntésnek sem csak azon az egy délutánon lehet hatása, hanem hosszabb távon is. Erre figyelmeztetett a Rosberggel és Hamiltonnal igazi mélységeket is megélő Wolff a mostani eset kapcsán. „Ha elkezdesz ilyesmit csinálni, az nagyon bonyolulttá tud válni, mert precedenseket teremtesz, és ezzel kiengeded a szellemet a palackból. Utána talán minden egyes versenyen az lesz, hogy a hátul haladó autó elkezdi mondogatni, hogy gyorsabb is tudna lenni.”




Mattia Binotto és Toto Wolff (Fotó: XPB) Mattia Binotto és Toto Wolff (Fotó: XPB)


Az ilyesmiből pedig már nem egyszer alakultak ki komoly belső feszültségek és ellenségeskedések a versenyzők között. „Ez nem egy egyszerű helyzet. Mi is átéltük Nicóval és Lewisszal, de Valtterivel és Lewisszal is. Most olyan helyzet állt elő a versenyen, hogy nagyon keményen hajszolták egymást, és megkockáztatták, hogy nem fejezzük be a versenyt. Ez tehát nem csak a Ferrari problémája, minden csapat szembenéz ilyen gondokkal, akinek két első számú versenyzője van.”


A Ferrari a szabályok év eleji lefektetésével érezhetően egy ilyen helyzetet akart elkerülni, ám most nagyon úgy fest, hogy a választott módszerrel is nagyon könnyen kilyukadhat oda, ahová nem akart. De ennek biztos elkerülésére utoljára akkor volt esélyük, amikor döntöttek a 2019-es versenyzőfelállásukról…