Miért nem működik jól az új Ferrari?

A téli teszteken még sokat dicsért aerodinamikai koncepció hátráltatja leginkább a Ferrarit? Nico Rosberg hallott pár információt, és attól tart, el fog húzódni a megoldás.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

Nincs alapvető probléma a Ferrarival, csak nem elég gyors. Ezt hajtogatja már hetek óta a maranellói csapat két versenyzője. Évük eddig nem úgy alakult, ahogyan a téli tesztek alapján várható volt. A Barcelonában még megingathatatlanul gyors SF90-es az első három futamán makacs gépnek bizonyult, a Ferrari hétvégéinek legfőbb témavonala pedig rendre az volt, miért teljesítenek alul önmagukhoz képest, és mi hiányzik még nekik a téli forma visszanyeréséhez.


Ők maguk konkrét választ nem tudnak, vagy nem is akarnak adni, elméletek viszont már vannak a formaingadozásukról. Év elején még arról folyt a diskurzus, hogy a Ferrari nagyot húzott a Mercedesével ellentétes aerodinamikai filozófiájával. Akkor még inkább arról beszélt a paddock, hogy a más irányt választó, nagyobb leszorítóerőt termelő (de a 2019-es változások negatív hatását kevésbé kompenzáló) első szárnyat használó Mercedes lehet az a csapat, akinek év közben talán újra kell majd gondolnia koncepcióját, és meg kell vizsgálnia a másik irány hatékonyságát. Mára viszont az eltelt három verseny alapján kirajzolódott egyfajta kép a különböző megoldások hatásairól, és hirtelen a Ferrari útját kezdik problémásként emlegetni...


Nico Rosberg már a Sky Sports vasárnapi élő adásában pedzegette, hogy a vörösök nem találtak telibe az aerodinamikai kialakításukkal. „A ferraris fiúktól hallom, hogy egyelőre nincs a megfelelő aerodinamikai tartományban az autójuk, ezért hamarosan hozni fognak egy nagyobb hátsó szárnyat” – mondta a futamot követően. „Egyelőre nincs nekik ilyenjük, le kell gyártaniuk. De nem ez a végleges megoldás, mert a nagy hátsó szárny nem túl hatékony. Sokkal jobban megéri az autó más területein leszorítóerőt nyerni, ami segít a kanyarokban, de nem növeli annyira a légellenállást. Ez a megoldás hozhat fordulatot számukra, de ehhez idő kell, fejleszteni és gyártani kell az új elemeket. Ők most csak a rendkívül gyors pályákon nagyon jók, de ahol több kanyar van, ott elkezdenek szenvedni.”


Rosberg a Kínában is kirajzolódó erőviszonyokból indult ki: a Ferrari hiába volt sokkal gyorsabb az egyenesekben a Mercedesnél, utóbbi csapat még nagyobb különbséggel volt gyorsabb a kanyarokban. A 2016-os világbajnok futamelemző videóblogjában részletesebben is fejtegette a problémát. „Most a Mercedes a nagy-nagy favorit. Nagyon jónak tűnnek, a Ferrari pedig szenved. Aerodinamikai szempontból rossz helyzetbe hozták az autójukat. Túl kicsi légellenállást választottak, és emiatt nincs elegendő leszorítóerejük a kanyarokban. Ott veszítenek sok időt. Ez nem ideális, ha a lehető leggyorsabb akarsz lenni egy körön. Egyszerűen nem megfelelő az autójuk” – vélekedett.




Charles Leclerc (Fotó: Ferrari) Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)



Túl nagy ár egy kevésbé hatékony fegyverért


A Ferrari ellenfele számításai szerint Bahreinben fél másodpercet nyert az egyenesekben. Kínában pénteken még hat-hét tized körül voltak a Mercedes előtt, de szombatra ez a különbség megfeleződött. A Mercedes az időmérő után azt mondta, 0,35 másodpercet buktak a sanghaji egyenesekben, és mivel Lewis Hamiltonék az időmérőn 0,3 másodperccel voltak gyorsabbak összességében, kiszámítható, hogy a Mercedes 6-7 tizedet verhetett a vörös autókra a kanyarokban.


A Ferrari már pénteken érzékelte e problémát, és ezt ellensúlyozandó, szombatra növelte a leszorítóerejét. A kanál formájú hátsó szárnyukat egy nagyobb verzióra cserélték, hátha ezzel jobban megközelítik a Mercedest, ám végül úgy veszítettek az egyenesben, hogy nem igazán nyertek a kanyarokban. Az is árulkodó, hogy a Mercedes főleg a lassabb kanyarokban nyer sok időt. Már a téli barcelonai teszteken látszott, hogy Vetteléknek e kanyartípus lesz a gyengéjük.


De a leszorítóerő mértékének különbsége más területen is a Ferrarinak hátrány. Miközben a korábbi években az erősségük volt a gumikezelés, idén tendencia, hogy agresszívebben bánnak az abroncsokkal, nem tudják őket olyan jól konzerválni, mint a Mercedes, és sokszor a megfelelő hőmérsékleti tartományba juttatásuk vagy abban tartásuk is nehéz számukra. A brit Sky Sports szakértője, Anthony Davidson fel is hívta a figyelmet: a leszorítóerő hiányának gumikra gyakorolt hatása nem kompenzálható az egyenesekkel, ez olyan hátrány, amit az egész versenyen magukkal kell cipelniük.




Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)



Elhúzódhat a megoldás?


A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy véli, az új szabályok miatt természetes, hogy a csapatok még csak puhatolóznak az autókoncepciójukkal. Az egyenesben és kanyarokban nyújtott teljesítmény dilemmája kapcsán a megfelelő kompromisszum fontosságát hangsúlyozta, melyet szerinte még ők maguk sem találtak meg.  „Minden csapatnak meg kell találnia az egyensúlyt a légellenállás, az erő és a leszorítóerő szintje között. A kanyarokban nagy légellenállást akarsz, de nem veszíthetsz az egyenesekben, és elég nehéz megtalálni az egyensúlyt.”


A Ferrarinak eddig nyilvánvalóan nem sikerült olyan jól, mint ellenfelének. A kérdés az, a koncepcióján belül van-e megfelelő kelléktára ahhoz, hogy mielőbb elérje az optimális állapotot. Eddig nem így tűnt.


Rosberg a Ferrari fejlesztési terveiről is hallott információkat, és úgy véli, a helyzet megoldása tovább tarthat, mint azt az olaszok szeretnék. „A Ferrari erre a hétvégére hozott egy nagyobb szárnyat, de jelenleg nincs olyan nagy szárnyuk, amekkorára szükségük lenne. Előbb le kell gyártaniuk ezt, de még ha fel is teszik az autójukra, az nem lesz valami hatékony megoldás, mert amennyivel növelik a leszorítóerőt, annyival fogják növelni a légellenállást is. Ez nem járható út. Nekik most az autó egyéb területeit kell átalakítaniuk, az első szárnyat, a véglapokat, erre kell most összpontosítaniuk. De ez nagy munka lesz, és időbe fog telni, ami nem valami jó hír” – jósolta.


Ez persze csak egy elmélet, egyike a lehetséges magyarázatoknak. A tény az, hogy a Ferrari eddig képtelen volt kiegyensúlyozottan teljesíteni, egyedül Bahreinben volt igazán versenyképes, ám egyik versenyzője (Sebastian Vettel) még ott is szenvedett a vezethetőséggel. Ez az ingadozásuk pedig bizonytalanná teszi a folytatást is.




Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)


Baku papíron kedvez nekik, ám papíron Kína is kedvezett… És ahogyan ott sem mentek sokra az egyenesekben mutatott fölényükkel, Rosberg szerint két hét múlva sincs garancia arra, hogy visszanyerik a bahreini fölényüket, hiszen az utcai pályának van egy nagyon szűk, nagyon lassú belső szakasza, ahol a Mercedes újra „kiélheti” magát. Szerinte túl kevés az olyan típusú pálya, ami igazán a Ferrari kezére játszhat az autó jelenlegi állapotában. „A Ferrari csak azokon a pályákon lesz erős, ahol sok az egyenes. Baku kapcsán bizonytalan vagyok. Ott túl sok a lassú kanyar, és sokat fognak veszíteni, miközben az egyenesekben sokat nyernek majd. Nehéz megítélni, hogy ez lesz-e az a pálya, ahol elöl lehetnek. Én pillanatnyilag minden helyszínen a Mercedest sorolnám előre, még Barcelonában is” – tekintett előre a német.


Mattia Binotto csapatfőnök Kína után azt mondta, egyelőre nem értik az újabb gyengélkedésük okát, annak feltárásához még elemzésekre lesz szükség. Sebastian Vettel eközben előrebocsátotta, sok mindenről dönthet a mostani nehéz időszakuk. „Az elmúlt hetek és az előttünk álló pár hét különösen fontos lesz számunkra, hogy megértsük, mit kell tennünk a következő hónapokban.”


A Mercedes Bahrein után hamar megértette, hogy neki mit kell lépnie, és Kínában újra nyertek. A Ferrari ideje eközben vészesen fogy, hátrányuk pedig kezd aggasztóan nagyra nőni.