Mit nem mond el a Ferrari?

Kérdőjelek egész sora veszi körül a Ferrarit. Az autójuk teljesítménye mellett a megbízhatósággal is folyamatos problémáik vannak – de lehet-e összefüggés a kettő között?

Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)

A három eddigi versenyből egyszer volt elég versenyképes a Ferrari ahhoz, hogy nyerni tudjon (Bahrein), ám akkor is közbeszólt a megbízhatóság. Az már a barcelonai téli teszteken is látszott, hogy ez jelentheti a vörösök egyik gyenge pontját. A második teszthetükön sorra jöttek elő az újabb műszaki gondok, az utolsó napjukat is egy ilyen zárta rövidre, és Mattia Binotto csapatfőnök már akkor figyelmeztetett: bármennyire is ígéretes az autójuk, nem mennek majd vele sokra, ha nem érnek célba.


Azóta már tudjuk, az autóval más szempontból is vannak problémák, ám eközben a technikai hibák sem kerülik a csapatot. Mi több, már annak kérdése is fölvetődött, nincs-e köze a formaingadozásukhoz a sok műszaki problémának.


Bahrein után már nem tagadhatták, hogy gond van


Melbourne-be úgy érkezett a Ferrari, hogy fejében ott csengek még Binotto utolsó teszthéten mondott szavai a megbízhatóság fontosságáról, az idénynyitón mutatott vártnál gyengébb teljesítményük, valamint a meglepően gyenge végsebességeik láttán pedig máris felröppent egy teória arról, hogy az év első hétvégéjén a Ferrari jelentősen visszafojtotta erőforrását, mert annak meghibásodásától tartott. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint ez hűtési problémák következménye volt, és más források is arról számoltak be, hogy a csapatot megtévesztették az időjárás-előrejelzések, így annyira túlhűtötték az erőforrásukat, hogy ha nagyobb teljesítményen használták volna, fennállt volna a meghibásodásának veszélye.


Binottóék Bahreinben határozottan tagadták, hogy gondjuk lenne a hűtéssel. Aztán a sivatagi pályán újra jó formát mutattak, Charles Leclerc győzelmét viszont egy újabb – más jellegű – műszaki hiba vette el: elektronikus problémák miatt leállt a belső égésű motorjának egyik hengere, így a monacói nagyjából 160 lóerőt veszített a teljesítményéből.




Charles Leclerc (Fotó: XPB) Charles Leclerc (Fotó: XPB)


Binotto a futam után egyszeri hibát emlegetett, melyhez hasonlóval még nem szembesültek addig. Kínába érkezve viszont már nem tagadhatták, hogy alapvető problémáról van szó: a hiba forrását a vezérlő elektronika jelentette, amelyet a két Ferrariban és a két Haasban elővigyázatosságból ki is cseréltek. A csapatfőnök megerősítette, egy másik verzió került az autókba. „Azért cseréltünk, mert Charles autója Bahreinben meghibásodott. Tudtuk, hogy a központi elektronika első verziójának megbízhatósági problémái vannak. Charles-nál amúgy is cserélnünk kellett volna. Sebastiannál biztonsági okokból cseréltünk. És a partnercsapatainknak is fölajánlottuk a cserét” – magyarázta Binotto.


A partnerek közül az Alfa Romeo a beépítés nehézsége miatt nemet mondott a cserére, ám ez rossz döntésnek bizonyult. Antonio Giovinazzi motorjának egyik hengere a szombati időmérő edzés elején ugyanúgy leállt, mint két héttel korábban Leclerc-é. És tekintettel arra, hogy azt megelőzően már pénteken is voltak gondok az erőforrás installációjával, Frédéric Vasseurék vasárnap még abban sem voltak biztosak, hogy a régi verziónál maradó Kimi Räikkönen egyáltalán célba érhet-e.


Végül célba ért, ám a Ferrari-hajtóegység megbízhatósága körül nem oszlottak el a kételyek.


Binotto Giovinazzi problémája után elismerte a motorgyártó felelősségét: a régi vezérlő elektronika valóban megbízhatatlan. „A Haas cserélte az egységet, az Alfa nem, mert installációs problémáik voltak, és úgy érezték, túl bonyolult lenne megkockáztatni a cserét. Ennek eredményeként Antonio Giovinazzinak újra hibája volt az időmérőn. Reméljük, hogy a lehető leghamarabb kicserélik az autójukban ők is” – mondta az elektronikáról. Egy újabb csere az olasz versenyző esetében egyébként már büntetéssel járna – ahogy a többi Ferrari-motoros versenyzőnél is (Räikkönent leszámítva), hiszen ebből az egységből csak két példány használata engedélyezett egy évben.


A Ferrari csapatfőnöke emellett állította: a különböző központi elektronikák használata nem jár semmiféle teljesítménykülönbséggel.




Antonio Giovinazzi (Fotó: XPB) Antonio Giovinazzi (Fotó: XPB)


Mégis problémás a hűtés?


Ha mindez még nem lenne elég, Kínában más gondokkal is szembesült a Ferrari. Pénteken Charles Leclerc-nek műszaki fennakadás miatt kellett lemondania a versenyszimulációjáról. A csapat puszta elővigyázatosságból megejtett ellenőrzéssel indokolta a korai leállást: a hivatalos verzió szerint a hűtőrendszert vizsgálták át. Más források olajszivárgást emlegettek. Bár a csapat nem beszélt problémáról, autóik szombatra veszítettek versenyképességükből, és nem mindenki véli úgy, hogy erre kielégítő magyarázat, hogy nagyobb leszorítóerőt termelő hátsó szárnyra váltottak, és lassultak az egyenesekben.


Tény, az új szárny közrejátszhatott abban, hogy a Ferrari pénteki 0,6-0,7 másodperces fölénye az egyenesekben szombatra 0,35 másodpercre csökkent. A Mercedes azt is gyanítja, hogy ellenfelük pénteken nagyobb motorteljesítményt használ náluk („Ez csak a kalibráláson múlik” – mondta Toto Wolff). Az Auto Motor und Sport szerint azonban a Mercedesnél azt is gyanítják, hogy a Ferrarinak a megbízhatósági aggályok miatt is vissza kellett fognia a teljesítményt, ahogyan Melbourne-ben is.


A német szaklap érdekes következtetésre jutott ennek kapcsán: szerintük a Ferrari a határokat feszegette idén az autója „csomagolásával”, és most ennek issza meg a levét. Mattia Binotto a bemutatójuk alkalmával még büszkén beszélt arról, mennyire szűkre tudták szabni a kocsitestet, ami a belső elrendezésüket és a belső részegységek (erőforrás-komponensek, hűtőberendezések) kompakt méretét dicséri. Az Auto Motor und Sport szerint esélyes, hogy e koncepciónak sajátos mellékhatása van: túl szűk az hűtési tartomány, melyben ideálisan működik minden. „Egyszerű túl sok hűtés, egyszer túl kevés, egyszer rövidzárlat a központi elektronikában, egyszer megakadó áramellátás, mint a teszteken” – írták.




Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA) Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)


Egy sejtelmes rádiózás és a feltűnő nyugodtság


A lap említést tett még egy érdekes rádiós beszélgetésről is, mely sokak fülét megütötte az időmérő után. Sebastian Vettel a Mercedesektől elszenvedett 0,3 másodperces veresége után azt mondta mérnökének: „Megvolt, megvolt! De tudjuk, hogy miért. Az autó trükkös volt, de egy kicsivel több volt benne. De tudjuk, hogy miért.”


Vettel később azt mondta, e szavaival nem visszafojtott motorra és el nem mondott problémákra utalt, hanem arra a tényre, hogy az utolsó gyorskörén szemből kapott egy erős széllökést, ami a Mercedeseket nem hátráltatta, és ez lassította őt az egyenesben. Emellett utalhatott a bemelegítő körén Max Verstappennel történt incidensre is, melyről Mattia Binotto mondta azt utólag, hogy Vettel nem tudta megfelelően előkészíteni a gumikat, és emiatt veszített némi időt a gyorskörén.


Vettel a futam után külön megdicsérte a motorjukat, és azt is hangsúlyozta, hogy a karosszériájuk működésre bírása a fő probléma. „A motorunk erős. Az autónkat kéne abba a tartományba hozni, amit Charles Bahreinben eltalált. A Mercedes ebben a tartományban van jelenleg mindenhol” – magyarázta.


Hozzátette, már azt is kezdik pontosan látni, mit kell tenniük ahhoz, hogy maximálisan ki tudják használni az autójuk potenciálját, a Mercedes fölénye pedig nem sokkolja őket, mert tudják, hogy ők is többre képesek ennél.




Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)


A három vereségük és az egyre nagyobb bajnoki hátrányuk utáni nyugalmuk kissé furcsának hat. Azt sugallja, hogy hullámzó teljesítményük hátteréről tudnak valamit, amit nem mondanak el, és valóban biztosak benne, hogy jobbak annál, mint amit eddig a pályán mutattak. Hogy ez az autójuk aerodinamikai koncepciójával van összefüggésben, mint azt Nico Rosberg gyanítja, vagy a megbízhatósági problémákkal, azt nem tudhatjuk.


Egy viszont biztos: a Ferrari SF90-es még közelről sem golyóálló utóbbi szempontból. És az is elgondolkodtató, hogy eddig minden műszaki problémát (Barcelona és Bahrein) egy kevésbé jó teljesítmény (Ausztrália és Kína) követett, miközben egyszerre gyorsak és megbízhatóak még csak egyszer voltak: az első barcelonai teszthéten…