Új megoldással készül a Ferrari

Aerodinamikai hiányosságok és gumigondok is közrejátszanak abban, hogy a Ferrari még nem tudott futamot nyerni idén. Már úton egy megoldás.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Három versenyen három különböző arcát mutatta eddig a Ferrari. Ausztráliában szenvedett és nem volt versenyképes, Bahreinben fölénybe került, mégsem tudott nyerni, Kínában pedig jó teljesítményt nyújtott, de nem elég jót ahhoz, hogy megszorongassa a Mercedest. Hogy miért ez a hullámzás, annak kapcsán többféle elmélet létezik. A csapat állítja, leginkább a pályák különbözősége felelős érte. Vannak, akik azt gyanítják, a megbízhatósági problémáik miatt kell visszafogniuk a teljesítményüket, míg mások az idei aerodinamikai koncepciójukban látják a probléma gyökerét.


Mindkét utóbbi verzió mellett szólnak érvek, mindkettő kapcsán megfigyelhetőek jelek, és valószínű, hogy az igazság valahol félúton található. Egy biztos: a Ferrari SF90-esről a csapat hiszi, hogy többre képes annál, amit eddig kihoztak belőle.


Egyik fő erőssége már Bahreinben kirajzolódott: utolérhetetlen az egyenesekben. Ez Kínában is így volt, ám ott közbeszólt a gyengesége: túl lassú a kanyarokban. A Sky Sports szakértőjeként dolgozó korábbi versenyző, Karun Chandhok szerint a vörös gépek kanyartempója valóban okot jelent az aggodalomra. „Lehetőségem nyílt megvizsgálni a hétvége GPS-adatait, és összevetni a Ferrarit a Mercedesszel. Ahogyan a Mercedes támadni tudott a lassú és közepes tempójú kanyarokban, azzal különösen nagy előnyre tett szert a Ferrarikkal szemben. Ennek már láttuk bizonyítékát Bahreinben is, de Kínában, ahol az első kanyartól a tizenhármasig nincs igazán hosszú egyenes, a Mercedes akkora előnybe került a kanyarokban, hogy az már túl sok volt a Ferrarinak” – elemezte a különbségeket.




Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: Mercedes) Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: Mercedes)


A Ferrari lassabb kanyarokban mutatott gyengélkedése már a barcelonai téli tesztek óta feltűnő, ahogyan az is hogy mindez gumiproblémákkal is társul. Nico Rosberg koncepcionális problémát emlegetett ennek kapcsán: szerinte a vörösök túlságosan rámentek a kis légellenállásra, és autójuk túlságosan kevés leszorítóerőt termel még a rendelkezésre álló nagyobb szárnyaival is.


Az Auto Motor und Sport kiemelte, hogy a Ferrari a három verseny alatt szinte egyáltalán nem változtatott az autóján, miközben ellenfelei több fejlesztést is bevetettek. Ennek oka az lehet, hogy még mindig csak próbálják megérteni a konstrukció működését, és nem látják tisztán, milyen irányt kéne venniük. Vettel Kína után viszont már célozgatott arra, hogy találtak bizonyos válaszokat. „Most már jobban értjük, hogy mire van szükségünk ahhoz, hogy jobban kihasználhassuk a maximális potenciálunkat. Fontos, hogy a következő versenyeken rátaláljunk a helyes útra.”


Az egyik megoldást egy új hátsó szárny jelentheti, melynek fejlesztését már Nico Rosberg is előrevetítette sanghaji elemző videójában. Ő egy nagyobb leszorítóerőt termelő légterelőt emlegetett, melynek létezését Mattia Binotto csapatfőnök is megerősítette. „Egy olyan hátsó szárnnyal készülünk, amihez hasonlót a Mercedes már használ” – vetítette előre.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Az új szárny az Auto Motor und Sport szerint nem a soron következő Azeri Nagydíjon fog érkezni, hanem csak Barcelonában. Az ok: Bakuban a hosszú egyenes miatt eleve kisebb légellenállású légterelőre van szükség, ott az új verzió nem lenne elég hatékony. A lap szerint az új légterelővel párhuzamosan a csapat az első szárnyán és egyéb részeken is módosításokat tervez az aerodinamikai egyensúly megteremtése érdekében.


A nagyobb hátsó leszorítóerő talán egy másik problémát is orvosolhat: a hátsó gumikopást. A Mercedes mérnökei szerint ez is komoly hátráltató tényező jelenleg az ellenfelüknél. „Bahreinben mi még nem tudtuk ellensúlyozni az egyenesekben elvesztett időt a kanyarokban, mert a Ferrari ott jobb volt a kanyarokban. Talán annak köszönhető, hogy a hosszú egyenesekben a gumiknak elég idejük volt lehűlniük. Melbourne-ben és Sanghajban ezzel szemben egyik kanyar jön a másik után, és nagy a veszélye annak, hogy túlmelegíted a gumikat.  Ha több leszorítóerőd van, ahogyan nekünk, jobb helyzetbe kerülsz” – magyarázta a csillagosok egyik mérnöke.


Ha a tervezett aerodinamikai újítás hoz is előrelépést, a Ferrarinak még akkor is meg kell szüntetnie a megbízhatósági gondokat is. Binotto jelezte, az elsőbbséget számukra most a Mercedesre történő felzárkózás élvezi. „Előbb jön a köridő, aztán a megbízhatóság – rangsorolt.


Kapcsolódó tartalom

F1 Hírek
Mit nem mond el a Ferrari?