A Honda után a Renault is korán bevetheti továbbfejlesztett motorját

Még mindig a szezon elején járunk, ám egyre nő a motorkomponens-cserék száma. Már megvan az első büntetés, többen kényszerből kerültek veszélyzónába, a Honda már Bakuban, a Renault Barcelonában veti be első motorfejlesztését.

Max Verstappen és Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)

Újabb csapatoknál történtek motoregység-cserék az év negyedik hétvégéjének kezdetén. Az  év első ilyen jellegű büntetését is kiosztotta az FIA: Antonio Giovinazzi erre a hétvégére megkapta a harmadik vezérlő elektronikáját, és ezzel 10 rajthelyet veszít majd a szombati eredményéhez képest.


Kínában az első elektronika meghibásodása után kellett autójába építeni a második példányt, melyről viszont már akkor tudni lehetett, hogy nem elég megbízható. Az Alfa Romeo az eltérő kábelezés és bekötés miatt nem vethette be a Ferrari és a Haas által a harmadik hétvégén használt megbízhatóbb (egyébként 2018-as) verziót, ám miután az elmúlt másfél hétben elvégezték a szükséges módosításokat, autójuk mostanra vált alkalmassá az új egység befogadására.


Kimi Räikkönen csapattársával ellentétben büntetést nem kapott, ám a többi Ferrari-motoros versenyzőtársához hasonlóan a mostani cserével már ő is a második részegységénél tart.



A Honda eggyel több fejlesztési lépcsőfokkal számol


További cserékre a Honda erőforrását használóknál került sor. A Red Bullnál mindkét versenyző megkapta idei második példányát a V6-os motorból, a turbófeltöltőből és az ERS két egységéből, az MGU-H-ból és az MGU-K-ból. A Toro Rosso versenyzői eközben csak a belső égésű motorból kaptak egy új példányt (már a 3.-at),, mivel náluk Kínában is történtek már cserék. Alexander Albon a szombat délelőtti balesetét követően kapott egy második példányt minden részegységből, Danyiil Kvjat eközben az ERS két részéből, a motorból és a turbóból állt már eleve kettőnél.


A két versenyző kínai motorját a Honda szakurai gyárában vizsgálta át. Albon csütörtökön arról számolt be, hogy még mindig nem biztos, ép maradt-e a V6-osa a szombat délelőtti balesete után. „A Honda mérnökei még vizsgálják. De azt mondták nekem, hogy jónak tűnik a helyzet. Legalább pénteki edzéseken használhatjuk még azt a motort” – nyilatkozta a brit születésű thaiföldi újonc.


A Honda Kvjat kínai motorhibájával és megbízhatósági aggályokkal magyarázza, hogy már most bevetették az idei második erőforrásukat, annak teljesítményjavulását igyekeztek kisebbíteni. Ám az új Honda-motor még így is hozhat plusz lóerőket. Max Verstappen azt reméli, hogy az egyenesekben mostantól legalább a Mercedest meg tudják közelíteni, ha az e téren mindenkitől elhúzó Ferrarit nem is. „Én is amellett voltam, hogy legyen motorcsere már most. Ez két tizedet hozhat” – árulta el a holland.




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Christian Horner csapatfőnök hozzátette, a teljesítményük más szempontból is javulni fog. „Ez a motor lehetővé teszi számunkra, hogy hosszabb ideig használjuk a magasabb teljesítménymódokat. Reméljük, hogy ennek a versenyen lesz egy kis hatása. A változtatás főleg a belső égésű motort érinti, valamint a többi részegységgel való együttes működést. Nem volt gond az előző motorunkkal, azokat péntekeken továbbra is fogjuk használni” – emelte ki.


Bár a megbízhatósági indok kényszercserét sugall, a Red Bull már a télen jelezte, eleve négy erőforrással kalkulál 2019-re, és partnerük ennek megfelelően is tervezi az idei fejlesztési programját. Horner is megerősítette, számolnak a büntetés lehetőségével, de fontosabbnak tartják a Honda fölzárkózását.


Úgy tudni, a Honda az első után további három fejlesztési szintet jelölt ki a mostani szezonra, és a mostani verzió sem csak hirtelen került az autókba, annak fejlesztését nagyon is előkészítették. A hírek szerint a harmadik motort Kanadában vagy Franciaországban tervezik bevetni, a harmadikat Spában, a negyedik érkezésének időpontjáról pedig bajnoki helyzetüktől függően fognak határozni.




közvetítések 190425 idotabla AzerGP copy Közvetítéseink: Azeri GP és WTCR Hungaroring



Barcelonában a renault-sok is cserélnek


Több cserére Bakuban egyelőre nem került sor, ám máris tudható, hogy hamarosan a Renault is követni fogja a Honda példáját, és Barcelonában az ő második motorverziójuk is érkezik. Esetükben is megbízhatósági aggályok miatt ennyire korán.


Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a Renault és a McLaren a bakui hétvégén az eddig tapasztalt műszaki gondok miatt valamelyes visszafojtott erőforrással lesz kénytelen versenyezni. „Az első három versenyen egy kicsit túlságosan agresszívek voltunk, és ennek megfizettük az árát” – nyilatkozta Cyril Abiteboul.


A gyártónak főleg az MGU-K-val gyűlt meg a baja, ám emellett a többi egység sem üzemel teljes biztonsággal. „Ezeknél a motoroknál minden összefügg. Változtatni fogunk a belső égésű motorunkon, hogy a csomag egészét megbízhatóbbá tegyük. Így majd gyakrabban autózhatunk magasabb teljesítményszinten” – vetítette előre a francia szakember.


A versenyzők által eddig használt erőforrás-komponensek:




V6-osTurbóMGU-HMGU-KEnergiatárolóKözponti elektronika
Lewis Hamilton111111
Valtteri Bottas111111
Sebastian Vettel111112
Charles Leclerc111112
Max Verstappen222211
Pierre Gasly222211
Daniel Ricciardo111211
Nico Hülkenberg222211
Romain Grosjean111112
Kevin Magnussen111112
Carlos Sainz222211
Lando Norris111211
Sergio Pérez111111
Lance Stroll111111
Kimi Räikkönen111112
Antonio Giovinazzi111113
Danyiil Kvjat322211
Alexander Albon322222
George Russell111111
Robert Kubica111111