Musorujsag
Élő Eredmények

A Ferrari is sáros Leclerc balesetében?

A Ferrari is sáros Leclerc balesetében?

FIA, Motorsport-Total, Auto Motor und Sport
Nem a hibázó Charles Leclerc-t, hanem a versenyzőit taktikájával ismét összezavaró Ferrarit hibáztatja Nico Rosberg az időmérő elvesztéséért. Sebastian Vettel is majdnema falban végezte. De indokolt volt-e a Q2-es gumitaktikájuk?

Elvétette a 8-as kanyar féktávját, és a biztonsági falban kötött ki Charles Leclerc az Azeri Nagydíj időmérőjének középső szakaszában. Nem is kereste a kifogásokat, csak magát okolta a történtekért. Kiemelte, ott csúszott hiba a számításaiba, hogy ugyanúgy fékezett a kanyar előtt, mint amikor még a lágy gumin futott, csakhogy Ferrariján akkor már a nehezebben melegedő, és emiatt kevésbé jól tapadó közepes keverék volt fenn.

A Ferrari a csapatok közül egyedüliként szerette volna a keményebb típuson továbbjuttatni versenyzőit, hogy azok ezen a gumin rajtolhassanak. Ez nem volt rizikómentes választás. A Robert Kubica balesete miatti jó húsz perces szünet után a nap már alacsonyabban járt, a pálya elkezdett lehűlni, és ez nehézséget okozott a gumikezelés szempontjából. Nico Rosberg szerint emiatt a lehető legnagyobb butaság volt a Ferrari részéről a problémásabb közepes gumin erőltetni a továbbjutást.

„A Ferrari megint elszúrta. Hihetetlen, hogy minden alkalommal valami újjal állnak elő” – állapította meg, egyértelművé téve, hogy ő a csapatot teszi felelőssé Leclerc balesetéért. „Leclerc szuperül ment ezen a hétvégén, ő lett volna a pole-ban. Én nem neki tulajdonítom ezt, hanem a csapatnak. A Ferrari túl okos próbált lenni, és a Q2-re a keményebb gumin küldte ki a versenyzőit. Talán túl magabiztosak voltak. De ne egy utcai pályán csinálják ezt! Ott emelkedik az út, és én csak vakartam a fejemet. Ez csalódást keltő, a versenyzőknek fontos a ritmus.”

Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA) Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)

2016 bajnoka szerint a gumiváltás már önmagában is kizökkentheti a versenyzőket, hiszen a más keverék más előkészítést és vezetési módot igényel. A lehűlő aszfalt csak tetézte ezt.

Hogy lehet valami abban, amit mond, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a másik ferraris, Sebastian Vettel is majdnem a falban végezte. Ugyanúgy a 8-as kanyarban volt gondja a féktávval, jobb hátsóját nekicsapta a belső falnak, és csak a lélekjelenlétén múlt, hogy meg tudta fogni a autója meginduló hátulját.  

„Próbálsz a lehető legszűkebben fordulni ott, mert az a gyorsabb, ha közel vagy a falhoz. Egy-két centiméteres különbséget nem lehet kiszámítani. A hétvége során mindannyiunknak megvannak a hasonló pillanatai, és én is járhattam volna rosszul” – mesélte a meleg helyzetről. „Meglepett, hogy elkaptam a falat a hátsó kerékkel. Nem nagyon, de eléggé ahhoz, hogy megbillentse az autót. De megfogtam, és ez meghatározó volt abban, hogy folytatni tudtam. Két baleset volt azon a szakaszon, de sok olyan kanyar van itt, ahol hibázhatsz.”

Előny-e Leclerc-nek a közepes gumis rajt?

Vettel első közepes gumis körével nem tudott a legjobb 10-be férkőzni, javításra pedig csapattársa balesete miatt már nem volt lehetősége, és az újraindítás után már a lágyon tért vissza a pályára. Rosberg véleményével ettől függetlenül sem ő, sem Leclerc nem értett egyet, és egyikük sem hibáztatta a Ferrarit a Q2-es gumiválasztás miatt. „Nem hiszem, hogy kockázatos volt. Megpróbáltuk, de a pálya állapota akkor romlott, és ez nem tette könnyebbé a dolgunkat. Nehéz volt az első kör, de eléggé hittük, hogy a második jobb lesz. Éppen csak elkezdtem, aztán már Charles mögött voltam, amikor a beleset történt. Az egyszerűen egy trükkös szakasz, és nem hiszem, hogy a gumikon múlt. Kár, hogy elveszítettük az egyik autót, főleg úgy, hogy egész hétvégén nagyon gyors volt” – mondta Vettel.

A történtek iróniája, hogy Leclerc-nek végül sikerült a Q3-ba jutnia az első körével. Ez azt jelenti, hogy miközben a balesete miatt lecserélheti a sérült szettjét, a versenynek (13:30, M4 Sport, élő) így is egy közepes garnitúrán vághat neki. Elméletben ez akár még előnyt is jelenthet számára.

190427 idotabla AzerGP vasarnap

Hogy a gyakorlatban is fog-e, az már más kérdés. Ez a típus a melegebb aszfalton is nehezebben fog melegedni, mint a lágy, és fennáll a veszélye, hogy a 9. rajtkockából indulva hátrányban lesz a rajtnál a lágygumis ellenfelekkel szemben. A Pirelli szerint ráadásul a két gumi élettartama között nincs nagy különbség, mindkettő bírja a 25. körig, jóllehet az etap végén a keményebb változat kiegyensúlyozottabb teljesítményre képes, míg a piros papucsok erőteljesebben veszítenek teljesítményükből.

A Mercedes mérnökei elárulták, ők éppen a melegítési és tapadási hátrány miatt nem kockáztatták meg a közepes gumis rajtot. Azt viszont tudják, hogy Leclerc egy módon taktikai előnybe kerülhet: ha a Ferrari korán kerékcserére hívja Vettelt, és rákényszeríti ezzel őket is, hogy jóval hamarabb szervizeljenek a monacóinál. Az első három futam történései alapján viszont kérdéses, a csapat él-e ezzel a lehetőséggel, hiszen ez esetben Vettelt amolyan fegyverként használnák másik versenyzőjük helyzetbe hozásához. És erre eddig csak fordítva volt példa.

Borítókép: Nem sok hiányzott ahhoz, hogy Sebastian Vettel is Charles Leclerc sorsára jusson (Fotó: MTI/EPA)

További tartalmak