Musorujsag
Élő Eredmények

Fél milliméteren múlt Räikkönen kizárása: Tudtuk, hogy gond lehet

Fél milliméteren múlt Räikkönen kizárása: Tudtuk, hogy gond lehet

RaceFans, Motorsport-Magazin, Speedweek
Előre tudatában volt az Alfa Romeo annak, hogy fennáll Kimi Räikkönen kizárásának veszélye. A finn balszerencséje után a boxból rajtolva kárpótolta magát egy ponttal.

Fél milliméter határozta meg Kimi Räikkönen egész Azeri Nagydíjának alakulását. A finn versenyző szombaton a 9. helyen zárta az időmérő edzést. Miután a két Mercedes föltartotta a mindent eldöntő gyorskörén, idén először kikapott a csapattársától, ám Antonio Giovinazzit 10 rajthelyes büntetéssel sújtották, így mégis megörökölte a 8. rajtkockát. Pár órával a vasárnapi verseny előtt viszont jött a rossz hír: az FIA utólagosan kizárta őt a kvalifikációról, mivel első szárnya a megengedettnél hajlékonyabbnak bizonyult, ezért a boxutcából fog rajtolni.

A szabályok előírják, hogy a terheléses teszt során a vezetőszárnynak 60 Newton erőhatás mellett legfeljebb 5 millimétert szabad elhajolnia. Az Alfa Romeo légterelője 5,5 milliméterrel hajlott le…

Räikkönennek ettől függetlenül még lett volna lehetősége felállni a rajtrács végére, ám csapata a szabálytalanság után úgy döntött, módosít az első szárnyán, hogy a versenyen biztonságban legyenek, és mivel ez a specifikáció megváltoztatását jelentette, így lett belőle boxutcai rajt.

A szerelők vizsgálják Kimi Räikkönen első szárnyát (Fotó: XPB) A szerelők vizsgálják Kimi Räikkönen első szárnyát (Fotó: XPB)

A futamot követően a 2007-es világbajnok elárulta, csapata már előre tudta, hogy akár bajba is kerülhet. „Nem tudom, mi történt, reggel kaptam az üzenetet” – mesélte. „A legutóbbi versenyen volt gondom a hajrában, egy tartóelem tört el a szárnyon, és emiatt vesztettem a leszorítóerőből. Talán most is valami hasonló okozhatta a bajt. Már a legutóbbi verseny után tudtuk, hogy probléma van, de nem volt időnk arra, hogy új légterelőt gyártsunk. Semmiképpen sem tett minket gyorsabbá, de ez van, így fair másokkal.”

Beat Zehnder csapatmenedzser megerősítette, a szárny fáradásos hibájáról volt szó: ezt a példányt már több verseny óta használták, új bevetésére nem volt még módjuk, és ilyen esetekben előfordul, hogy a légterelő természetes módon veszít a merevségéből.

Frédéric Vasseur bosszankodott a történtek után. „Annyira örültünk Kimi időmérőn elért kilencedik helyének. Nagyon jó kiindulási helyzet volt. Erre jött a büntetés… Vasárnap reggel kaptuk a hírt, hogy a szárny mérésénél valami nem stimmelt. Räikkönen és Giovinazzi autóján a gyártás szempontjából azonos elemek találhatók, de Antonióé rendben volt. Csak minimális mértékben tértünk el a megengedett értéktől, de ez nem számított: a büntetés így is járt” – morgott a francia csapatfőnök.

Az Alfa Romeo tehát hiába teljesítette idei legjobb időmérő edzését szombaton, s jutott be először mindkét autójával a Q3-ba, vasárnap mindkét versenyzőjüknek a mezőny végéről kellett rajtolnia. Räikkönen a lehető legtöbbet kihozta a versenyéből: a boxból (Robert Kubica mögül) indulva egészen a 10. helyig tört előre, egy pontot szerezve. A bajnoki 7. helyét ezzel ugyan elvesztette, ám 13 egység áll a neve mellett, éppen annyi, mint a most kieső Pierre Gaslynak, valamint a csak jobb eredményének köszönhetően 6. helyen álló Sergio Péreznek

„Összességében elégedett vagyok. Egy pontot szereztem, és ez több a semminél. De nehéz volt, mert nem volt elég tapadásom. Nem hiszem, hogy megfelelően működésre tudtuk bírni a gumikat” – értékelte futamát a „Jégember”, aki használt lágy keveréken rajtolt. „A lágy gumik rendben voltak, de pár kör után több autó mögé szorultam, akik nagyon lassan haladtak. Ilyenkor általában jobb korábban kiállni, és így átugrani mindenkit.”

Kimi Räikkönen (Fotó: MTI/EPA) Kimi Räikkönen (Fotó: MTI/EPA)

Az Alfa így is tett, és bár kerékcseréje után visszaesett a mezőny végére, a többiek kiállásával és párak kiesésével a top tízben találta magát. Második etapját a közepes keveréken abszolválta, melyen mindenkinél több, 44 kört ment. „Szerintem jól döntöttünk. Próbáltam óvni a gumikat és a fékeket. Nem volt egy könnyű verseny, de így is pontot szereztünk.”

Bár el tudott volna képzelni ennél jobb szezonkezdést is, Räikkönen így is védelmébe vette a hibázgató, de szerinte még sokkal többre is képes csapatát. „Bár ez jó volt, mégsem hiszem, hogy az eddigi hétvégéken mindent kihoztunk volna a csomagunkból. Egy kicsit csalódott vagyok emiatt, de bizonyos dolgokon fogunk csiszolni. Emellett fiatal csapat vagyunk még, szóval fejlődhetünk itt-ott. Biztos vagyok benne, hogy jobbak leszünk” – tekintett előre bizakodva.

Az eddigi legjobb időmérőjét futó Giovinazzi eközben újra lemaradt a pontszerzésről. Csapattársáéval azonos stratégiája számára nem hozott akkora előrelépést, csak 12.-ként ért célba.

Borítókép: Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

További tartalmak