Vettelék unják a Mercedes sikerét – de mit tesznek ellene?

Unja már Sebastian Vettel az elsöprő Mercedes-uralmat, de tudja, hogy rajtuk áll, mikor lesz vége. A különbség kisebb, mint a pontállás mutatja, ám hiába bizonygatják, ez a helyzetükön mit sem változtat.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

 „Unalmas, nemde? Nagyon unalmas! Nemcsak ez a négy verseny, már nagyjából négy éve” – állapította meg keserű iróniával Sebastian Vettel a Mercedes idei negyedik kettős győzelme után. Az eredmények szempontjából a 2019-es szezon eddig valóban egyhangú, és a bakui verseny is ténylegesen unalmas volt. A Mercedes már négyszer duplázott, az egyéni tabellán máris 35 pont az előnye, a csapatversenyben pedig 74, és hiába tudott közel maradni hozzájuk Vettel vasárnap délután, támadást egyszer sem indított ellenük.


Az ilyesmit szokás érinthetetlenségnek nevezni.


Vettel állt már a túloldalon is. 2010 és 2013 között a Red Bull-lal ők is megkapták, hogy unalmassá teszik a Forma–1-et. A négyszeres világbajnok gyorsan hozzá is tette, fenti megállapítása nem szemrehányás az ellenfélnek, inkább önkritika. „Keményebben és jobban kell dolgoznunk. Olyan keményen nyomnunk, amennyire csak lehet. El kell ismernünk, hogy ők jelenleg fergetegesen jól teljesítenek, és a legtöbbször jó állapotba hozzák az autójukat. De én bízom a csapatban, tudom, hogy képesek leszünk fejlődni. Jó autónk van, csak nem sikerült mindig oda juttatni, ahová tartozik. Nehéz bízni benne és ráérezni, de biztosra veszem, hogy fogunk tudni fordítani” – biztatta az övéit.


Jobbnak láttuk őket és rosszabbnak látszanak, mint valójában?


Sokan emlegetik a Ferrarit az év eddigi csalódásaként. Ez egyfelől érthető, hiszen a téli teszteken még mindenki arról beszélt, hogy ők az idény nagy favoritjai, akik végre megtörhetik a „Mercedes-unalmat”, és több hétvége is úgy indul, hogy reményt keltenek a tifosi szemében, aztán amikor eljön az időmérő edzés és a verseny, hirtelen már hátrány az addigi előny. Bakuban pénteken 0,7, szombaton 1,2 másodperc volt a fórjuk a szabadedzésen, az első sor mégis a Mercedesé lett. Ehhez jön még, hogy ellenfelük is előszeretettel kisebbíti önmagát és nagyítja fel a Scuderiát, hogy aztán a fordítása még nagyobbat szóljon.


E csalódás viszont arra is rámutathat, hogy talán a várakozásokkal is probléma volt. Vettel hangsúlyozta, a bakui péntekről szombatra történt visszaesésük talán drámainak tűnt, annak megvolt a pontos oka. „Nem kell zseninek lenni ahhoz, hogy lássuk, mi péntekenként másképpen megyünk, mint a Mercedes. Ők az időmérőig többet tudnak javulni, mint mi” – hívta föl a figyelmet.




Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)


Főnöke, Mattia Binotto ugyanezt ismételte, megjegyezve: ahogy a felvezetés torz képet fest a valós erőviszonyokról, úgy az eddigi eredmények is eltúlozzák a Mercedes-fölényt. „Nem szabad túl sokat belelátni a szabadedzések eredményeibe. Gyakran eltérnek a csapatok programjai pénteken. Mi most például az aerodinamikai fejlesztésekre összpontosítottunk, ráadásul csökkent is a pályaidőnk. Az időmérőn az autónk versenyképesnek bizonyult, a pole-ban lehettünk volna, de nem sikerült, és ennek hatása volt a versenyünkre. Amikor elöl vagy, máshogy osztod be a gumikat, másként határozod meg a tempót, mint amikor más mögé kerülsz. De az is tény, hogy a Mercedes nagyon erős volt.”


A csapatfőnök nem azt állítja, hogy ellenfelük nem jobb náluk, csak azt, hogy nem jobb annyival, amennyit a 35 és a 75 pontos lemaradásuk sejtet. „Négy győzelem négy versenyen – ez megerősíti, milyen jó a Mercedes. Kicsivel jobb az autójuk a miénknél, de nem hinném, hogy a különbség olyan nagy lenne. Meggyőződésem, hogy az eredmények eddig nem mutatták meg az autónk valódi erejét. Az időmérőn Charles-lal esélyünk volt a pole-ra, és ha olyan autód van, amivel esélyes vagy az időmérős győzelemre, akkor jó az autód. A versenyen nem bizonyultunk annyira gyorsnak, mint a Mercedes, de nem kaptunk tőlük húsz másodpercet, és a hajrában Seb egészen közel volt a vezető pároshoz. Bizonyos területekről tudjuk, hogy még van min dolgoznunk, de hisszük, hogy a közeli jövőben el tudjuk tüntetni ezt a különbséget” – mondta Binotto.


A csapat tehát másképp látja a Mercedes által eddig teremtett „unalmat”: az ő szemükben a címvédő csapat nem érinthetetlen, csupán érintetlen. A különbség lényeges, a következtetés viszont ugyanaz: e helyzet a Ferrari hibája.


Nem a fejlesztésekkel, a megszokással van baj?


Vettel Bakuban arról beszélt, hogy a legfőbb hátráltató tényezőt a gumikezelés jelenti számukra. Nem ismerték ki az idén 0,4 milliméterrel vékonyabb futófelületű, másképpen viselkedő Pirelliket, és csak ritkán tudják kihozni belőlük a legjobbat, sokszor azt is találomra. Azt például nem értik, Vettel miért szenvedett annyit a verseny első etapján a lágy gumival, és miért táltosodott meg a második etapon a közepessel. „Még ki kell elemeznünk ezt. Sebnek nem volt könnyű első etapja, a másodikra viszont javult a közepes gumin. Még nem értettük meg, miért” – mondta Binotto.


Versenyzője szerint nehezen átlátható a folyamat. „Minden egyes futamot fontosnak tartok, mert jobban megérthetjük az autónkat. Nehéz volt eltalálnunk a gumik működési tartományát. Ez tényleg körről körre változik, és sokszor nem érti az ember, miért van az, hogy időnként van tapadása, máskor meg nincs. Ha az ember az első etapon két másodperccel lassabb, annak semmi köze az autó tempójához, csakis ahhoz, hogy az ember nem elégedett, nincs tapadása. Így nem lehet elkapni a ritmust, többször hibáztam is” – panaszkodott.




Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)


A Ferrari Bakuban megoldást várt korábbi problémáira a frissen bevetett aerodinamikai fejlesztéseiről, ám vasárnapi formájuk és a gumigondok nem tették egyértelművé, hogy előreléptek. Binotto ilyen tekintetben is csalókának látja a képet. „Nem hinném, hogy a gumikezelés összefüggésben volt a fejlesztésekkel. A gumik kezelése nem könnyű, ez igaz, és ezen a pályán különösen nehéz, mert kevés energiát visz az abroncsokba. Bonyolult volt a megfelelő hőmérsékleti tartományba vinni őket, mert nagyon szűk ez a tartomány. De nem gondolnám, hogy a problémáinknak a fejlesztésekhez lenne köze.”


A korábbi versenyző, Christian Danner amondó, az elmúlt években gyakran a gumikkal kíméletes autójával sikert elérő Scuderia a saját szokásainak és procedúráinak rabja lehet – ahogyan a helyzettel nehezebben boldoguló Vettel is. „Az ember talán túlságosan megszokta, hogy egy adott beállítást válasszon, ami nem terheli igazán a gumikat. Most, hogy mások a gumik, mindent újra kell tanulni. Sebastian is mondta: biztosan van pár szakember a Ferrarinál, akik tudják, mi kell ahhoz, hogy ez javuljon” – fogalmazott a német RTL szakkommentátora.


A téli tesztek szerinte ebből a szempontból csak áltatták a Ferrarit, elfedték a gondjaikat, amiket nem lesz olyan könnyű megoldani. „A Ferrari biztonságban érezte magát. Barcelonában minden stimmelt. Viszont ezeket a problémákat egy autóból csak alapvető változtatásokkal lehet eltüntetni, például a felfüggesztés átalakításával és hasonlókkal. Az ilyesmi nem megy egyik napról a másikra.”


Visszatérés az ígéret földjére…


Hazudtak volna a tesztek? Barcelona húzta volna csőbe Vetteléket, és vele együtt a tőlük sokat váró, aztán annál nagyobbat csalódó szurkolókat? E kérdések szempontjából a lehető legjobbkor tér vissza a mezőny a katalán pályára. Érdekes lesz látni, hogy a Ferrari a soron következő Spanyol Nagydíjon is olyan jó lesz-e, mint az előszezonban volt.


Egyvalami biztosan változott: az első négy futam vereségei után ők már nem merik esélyesnek tekinteni magukat. „Remélem, hogy jók leszünk. Ezen a négy versenyen összességében nem voltunk igazán ott, ezért nem mi érkezünk favoritként Barcelonába. De a csapat hangulata jó, és fölkerülnek bizonyos elemek még az autóra. Le kell vadásznunk őket. Bízunk egy sima hétvégében. Az első négy hétvégénk nem volt sima, de fontos lenne elkapni őket, hogy fordítani tudjunk” – mondta Vettel.




Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)


Binotto eközben felhívta rá a figyelmet, hogy a tél óta a Mercedes is sokat változott. „Tudjuk, hogy a Mercedes nagyon erős, és biztosra veszem, hogy Barcelonában is az lesz. Sokkal fontosabb ennél, hogy magunkra összpontosítsunk, feltárjuk a gyengeségeinket. A hétvégén lehetőségünk nyílt különböző helyzetekben adatot gyűjteni az autóról, és összevetni azt más autókkal. A versenytempónkat is ki fogjuk értékelni, ahogy Charles eltérő taktikáját is. Sokat tanulhatunk ebből. Barcelonába mindenki fejlesztésekkel érkezik, ez újra módosíthat az erőviszonyokon” – bocsátotta előre.


A télen önbizalommal telve távoztak a spanyolországi helyszínről, két és fél hónap elteltével teljes bizonytalanságban térnek vissza oda. És amire senki sem számított: nyeretlenül. „Valóban nem néz ki jól, amikor négy futam után győzelem nélkül állsz, de én nem tartom olyan nyugtalanítónak a Mercedesszel szembeni hátrányunkat” – próbálta nyugtatni magukat Binotto.


Ám bármennyire is csalóka a látszat – legyen szó akár a téli tesztek várakozásairól, akár a Mercedes pontelőnyéről, érinthetetlenségről vagy érintetlenségről –, az F1 még mindig a tények sportja, így a vörösök lelkének már nem a főnöki optimizmusra, hanem győzelmekre van szüksége. De nagyon sürgősen.



A levezető kör az Apple Podcasts Spotify Google Podcasts -on is hallgatható!