Nem talált bizonyítékot Kubica elméletére a Williams

Nem talált bizonyítékot Robert Kubica eltérő autókról szóló elméletére a Williams csapata, de két gépük bakui vázát sikerült megjavítaniuk. És már a biztosító pénzére várnak.

Robert Kubica (Fotó: XPB)

„Két eltérő autót vezetünk. Azonos a beállításuk, de másképpen viselkednek, és rá kell jönnünk, miért. Ez az adatokból egyértelműen látszik” – nyilatkozta Robert Kubica a Williams rejtélyes viselkedéséről még Bahreinben. A lengyel egy észre nem vett gyártási különbséggel magyarázta, miért szenved többet az FW42-essel, az őt addig (és azóta is) folyamatosan legyőző George Russellnél.


Tekintve, hogy a Williamsnek voltak gondjai a gyártási folyamattal év elején, és bizonyos alkatrészeik minőségileg sem feleltek meg az elvárható szintnek, nem tűnt irreálisnak, hogy nem sikerült teljesen egyformára a két autójuk. Claire Williams helyettes csapatfőnök szerint mérnökeik viszont semmi bizonyítékot nem találtak Kubica elméletére. „Tudom, Robert azt gondolta, hogy a padlólemeze némiképp eltér. De nem tudtuk egyértelműen bizonyítani ezt a szkennerekkel és a vizsgálatokkal. Amikor egy versenyző azt mondja, hogy érzése szerint valami más, akkor nyilván a végére akarunk járni, és most ezen vagyunk” – fogalmazott a Spanyol Nagydíj helyszínén.


A nyomozást ugyanakkor nehezítették a bakui történések. George Russell autójának padlólemezét két hete az első szabadedzésen egy helyéről elmozdult csatornafedél zúzta szét. „Az a padlólemez, amiről Robert azt gyanította, hogy gond van vele, Bakuban George autóján volt, amikor a csatornafedeles incidense történt. Vagyis lényegében annyi neki. De a karosszériájuk azonos, legalábbis mi ezt gondoljuk” – árulta el Williams.




Robert Kubica (Fotó: XPB) Robert Kubica (Fotó: XPB)


Kubicának azonban nemcsak az autók eltérő viselkedése okozott fejtörést az első négy hétvégén. Egyebek mellett az is zavarta, hogy választania kellett: vagy vezethetőbbé, vagy gyorsabbá teszi az autóját a beállításokkal, a kettő együtt nem ment neki. Williams szerint a mostani hétvégén előrelépést érhetnek el pár problémás területen. „Több probléma is van a mechanikai oldalon. Van egy konkrét gondunk a fékrendszerrel, amire úgy hisszük, már találtunk megoldást. De várnunk kell az első pályatesztig, csak akkor derül ki, valóban megoldotta-e a problémát. Ha sikerül, akkor más mechanikai gondokkal folytatjuk, és ezektől jobb formába kerülhetünk. Közben pedig folytatjuk az aerodinamikai programunkat.”


Kubica Barcelonában azt mondta, végre megértették az eddigiekben őket hátráltató egyik gondot. Vélhetően a fékrendszerre utalt ezzel. „Remélhetőleg megoldódott, és legalább kiszámíthatóbbá, jobban vezethetővé teszi az autót. Volt egy bizonyos gondunk az autóval, amely egyes kanyarokban feltűnt, másokban nem, és ez körönként változott. Kínában az első kör első kanyarjában, majd az ötödik körben egy másik kanyarban is jelentkezett.  A paddockban már mindenki a teljesítménnyel foglalkozik, a vezethetőség javításával, a csomag és a gumik alaposabb megértésével. Ha van egy változó, aminek nem kéne ott lennie, az nem segít. Bizonyos területek jobban hatnak rám bizonyos pályákon, mások kevésbé. Kíváncsian várom, hogy sikerült-e megoldást találnunk, és hogy milyen lesz a vezethetőség” – mondta a lengyel.


A biztosítóra várva


Williams eközben elárulta, hogy a bakui két balesetük után (Kubica az időmérő edzésen kormányozta falnak az autóját) mindkét vázukat sikeresen helyrehozták. „Mindkét kasztnink rendben van. A fiúk elképesztő munkát végeztek a gyárban, megjavítottak mindent” – fogalmazott, kiemelve, hogy Barcelonában emellett a tartalékvázuk is bevetésre kész.




George Russell autója (Fotó: Formula1/Twitter) George Russell autója (Fotó: Formula1/Twitter)


Az azeri szervezők a csatornafedeles eset után egy nagy virágcsokorral kértek bocsánatot a csapattól, később pedig azt is közölték, hogy már intézkedtek a kártérítés ügyében is a verseny biztosítójánál. Williams szerint jól áll az ügyük. „Elégedett vagyok. Találkoztam a szervezővel még Bakuban, beszélgettünk, és nagyon rugalmasak voltak, elég gyorsan intézkedtek. Most a pálya biztosítócégéhez kerül az ügy. Nem tudom, hogy meddig fog tartani, de megértik, hogy inkább előbb lenne szükség rá, mint később. Zajlik a folyamat, próbáljuk kiszámítani a költségeket, elküldjük őket nekik, aztán meglátjuk” – adott helyzetjelentést a csapatvezető.


Konkrét összeget továbbra sem tudott mondani, és szerinte nem is olyan egyszerű meghatározni a kár értékét. „Ezért is tart még ez a folyamat jelenleg is. Az elsőbbséget a javítási munkálatok jelentették, ezt követően kezdtünk csak neki annak kiértékelésének, hogy mennyibe is került ez nekünk.”