Red Bull: Nincs előrelépés – még

Fölzárkózást remélt a Red Bull a barcelonai csomagjától, de attól tart, a Mercedes nagyobb előrelépést ért el náluk. Hogy lesz ebből nyerő csomag?

Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

A sorrend a megszokott. Az élen a Mercedes, mögötte a Ferrari az első számú üldöző, a Red Bull pedig közelebb a középmezőny legjobbjaihoz, mint a vörösökhöz. Bár a legtöbb csapathoz hasonlóan jelentős újításokkal rukkolt elő a Red Bull is a barcelonai hétvégére, abban bízva, hogy végre megtalálják a megoldás az év eleje óta meglévő aerodinamikai problémára, egyelőre nem tettek  előrelépést a többiekhez viszonyítva. Max Verstappen a második szabadedzésen 0,8 másodperces hátránnyal zárt a legjobb időt futó Valtteri Bottas mögött, míg Pierre Gasly további két tizedet kapva, Romain Grosjean mögé csúszva csak 7. lett.


Napjukat nehezítette, hogy délelőtt olaj szivárgott Verstappen motorjából, amit emiatt a két edzés között cserélni kellett. A Honda eredeti terve az volt, hogy a nap végén szereli ki az 1-es számú erőforrásokat az autókból, és szombattól használják csak a 2-es számút, ám a 33-as autóban a hiba miatt előrébb hozták a cserét. „Az első edzésen a motoromnál volt egy kis olajszivárgás, ennek próbálunk utánajárni. De az ilyesmi előfordul” – kommentált szűkszavúan a holland. „Az első szabadedzésből elvesztettem egy kis időt, ami miatt hátrányba kerültem egy kicsit a másodikra. Az egyértelmű, hogy lesz még dolgunk, de az éjszaka folyamán minden újítást ki fogunk elemezni, és hiszem, hogy előrelépést tehetünk holnapra. Az újítások jók, működnek. De ezen a pályán meg kell határoznod, mekkora leszorítóerővel menj.”


A fejlesztések Helmut Marko tanácsadó szerint önmagukban rendben vannak, de még nem működnek együttesen. „Nem tettünk előrelépést, de ez még csak az első edzésnap volt. Reméljük, hogy közelebb tudunk kerülni. Az elemek az egy-egyes összevetés során hozták, amit vártunk, de a csomag egésze még nem működik. Futnak a szimulációk, a mérnökeink törik a fejüket, és reméljük, hogy találunk megoldást.”




Adrian Neweyék tovább törhetik a fejüket (Fotó: XPB) Adrian Neweyék tovább törhetik a fejüket (Fotó: XPB)


Verstappent megkérdezték, van-e esélyük arra, hogy utolérjék az ellenfeleket. „Pillanatnyilag? Nincs. De keményen dolgozunk, hogy holnapra javulni tudjunk” – felelte őszintén. Pierre Gasly attól tart, hogy ha értek is el javulást magukhoz képest, a Mercedes és a Ferrari nem került közelebb hozzájuk. „Még korai lenne következtetéseket levonni, de úgy érzem, a Ferrari és a Mercedes is tett egy lépést előre. A mi fejlesztéseink is előrelépést hoztak, de természetesen mindig még több tapadásra vágyik az ember. Még ki kell tapasztalnunk, hogyan használjuk ezt a csomagot. Az első szektorban sokat veszítettünk a Ferrarival szemben.”


„Pierre és Max eltérő programon volt ma” – értékelt Christian Horner csapatfőnök. „Hoztunk ide pár újítást, ezekről gyűjtöttünk most adatot. Úgy tűnik, minden jól működik. De be kell vallani, a Mercedes nagyon jó helyzetben van a jelek szerint. Mi érdekes adatokat kaptunk az autókról, a versenyzőink még nem voltak teljesen elégedettek az egyensúllyal, ezen kell még finomítanunk holnapra.”


Marko attól tart, a Mercedes ellen továbbra sem lesz esélyük. „Ha ma tényleg teli volt a tankjuk, akkor ebből vasárnap egy egyhangú kettős győzelem lesz” – jósolta. „Mindkét gumin közel egy másodperc az előnyük. Ekkora időkülönbséget nem lehet behozni, még akkor sem, ha rendezzük az egyensúlyi problémákat.”


Ideális esetben a Red Bullnak két tizedet kellene hoznia az élcsapatokon az új csomaggal. „Ideális esetben” – pontosított Marko. „De sajnos az ideális eset most nem áll fenn. Nyilvánvaló, hogy a Mercedes nagyobb előrelépést tett. Ha a hosszú etapjaikat megnézzük, egyszerűen elhúztak tőlünk. Ha az éjszaka sikerül javítanunk a karosszérián, akkor a Ferrarival még harcolhatunk.”




Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA) Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)


Marko év elején még futamgyőzelmeket jósolt csapatának, és hasonló versenyképességet, mint a múlt szezon végén. Ettől a szinttől még érezhetően távol vannak. Az osztrák ORF csatorna szakkommentátora, Alexander Wurz nem biztos abban, hogy bekövetkezik a fordulat. „Még időt kell adni nekik ahhoz, hogy jól beállítsák az autójukat. De egyelőre nem úgy tűnik, hogy ez egy győztes autó lenne” – állapította meg.


Horner szerint a képet az idei szabályváltozások, mindenekelőtt a gumik kuszálták össze, és így került újra kedvezőbb pozícióba a Mercedes. „Idén nemcsak az aerodinamikai szabályoknak van hatásuk, hanem az új gumiknak is. Változott a felépítésük és az, ahogyan energiát viszel beléjük. A Mercedes nagyszerű munkát végzett ezen a téren. Tavaly ez volt a legfőbb gyenge pontjuk, idén az erősségükké vált ezzel a gumitípussal. De természetesen az aerodinamikának is nagy szerepe van, és annak, hogy változott az első szárny, másképpen kapcsolódik az autó többi részével” – magyarázta.


A brit azért egy komolyabb előrelépésről is be tudott számolni. Úgy látja, Pierre Gasly kezd formába lendülni. „Ironikus, hiszen bár háromszor is megbüntették, és nem is ért célba, a bakui egy jó hétvége volt Pierre-től. A pénteki hibájával lekerült a válláról a teher, és az időmérő edzésen kivételesen jó formában volt azon az egy körön, amit teljesített. És a versenye is fantasztikus volt. Valamit mintha átkapcsoltak volna nála. Csak azért kár, hogy az eredmény így sem jött. De az autóban sokkal magabiztosabb, otthonosabban érzi magát benne, és remélem, hogy így folytatja itt is.”