ERS-gond is közrejátszott Hamilton rég látott nagy vereségében

Az akkumulátor töltésével kapcsolatos problémák is közrejátszottak abban, hogy Lewis Hamilton ilyen nagy különbségű vereséget szenvedett Valtteri Bottastól a barcelonai időmérő edzésen.

Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

Toto Wolff a kvalifikációt megelőzően még nem merte kijelenteni, amit az azt követő egy óra végérvényesen bebizonyított: a Mercedes külön ligában versenyez Barcelonában. Harmadik szabadedzésen mutatott fölényükből már számítani lehetett arra, hogy a pole-ért két versenyzőjük fog különcsatát vívni, az mégis váratlanul jött, hogy a zsinórban harmadik edzéselsőségét elkönyvelő Valtteri Bottas Lewis Hamiltont is ennyire nagy, 0,634 másodperces fölénnyel verte a hajrában.


Toto Wolff a leintés után elárulta, nem csak azon múlt, hogy a finn nagyszerű körrel rukkolt elő, csapattársa pedig hibázgatott. Műszaki oka is volt a kialakult differenciának. „Ez egy balszerencsés edzés volt Lewis számára. Nem tudtuk rendesen feltölteni az akkumulátorát, mert a Q2-ben egyből ki kellett állnia a boxba. Általában egy körrel több kell ahhoz, hogy feltöltsd az akkumulátort. Ez kissé tönkretette a Q3-as első körét, mert korábban kellett a pályára küldenünk őt, és forgalomba került. Ez elrontotta a körét. Bal lábbal kezdett, de Valtteri ettől még jó formában van, és megérdemelten áll a pole-ban” – magyarázta a Sky Sportsnak az osztrák csapatfőnök.


Tekintve, hogy a végeredményről ezúttal az első Q3-as körök döntöttek, és második nekifutásra nem tudtak javítani a versenyzők, Hamilton sorsát a történtek megpecsételték. Wolff egyébként úgy véli, nem csak annak köszönhető a nagy finálé elmaradása, hogy sokat változott a pálya hőmérséklete a hajrára. „Ez múlhatott a pálya hőmérsékletén, de azon is, hogy sok kosz volt a pályán. Láthattuk, hogy az egyik kanyarban milyen sok kavics volt a pályán, és az utolsó szektorban mindenki visszaesett, ez megfigyelhető volt.”


Hamilton eközben nem próbálta az ERS-es esetre fogni vereségét. Jól tudta, hogy a mindenről döntő gyorskörén a 7-8-as kanyarkombinációban komolyat hibázott, és nem sokon múlt, hogy „kiugorjon alóla” a Mercedese. „Valtteri fantasztikus munkát végzett, én nem dolgoztam elég jól. Valtteri egész hétvégén gyors volt. Ami engem illet, nem tudtam összerakni az utolsó köröket, főleg a Q3-asokat. Azok egyáltalán nem voltak jók. Valtteri egyszerűen gyorsabb volt ma, és megérdemli a pole-t.”




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Bottas maga is meglepődött, hogy ilyen fölénnyel győzte le Hamiltont. A 2018-as spái időmérő óta nem mértek ekkora különbséget az első és a második helyezett között – és hozzá kell tenni, az a naptár leghosszabb pályája, ahol megszokott, hogy nagyobbak a differenciák.


„Ez nagyszerű érzés! És a különbség is egészen nagy” – állapította meg a finn. „Kizárólag magammal foglalkoztam az időmérőn, hogy jól vegyem azokat a kanyarokat, amikről úgy gondoltam, még javíthatok bennük. Mindegy egyes menet során tudtam, hogy hol tudnék javítani, és hogyan tehetem meg. A Q3-as első körömnél sikerült mindent összeraknom, és amikor ez összejön, és látod a köridőt, az nagyon jó érzés.”


A bajnoki éllovast emellett az is meglepte, hogy legközelebbi riválisuk, Sebastian Vettel 0,8 másodperc fölötti hátránnyal zárt. „Arra számítottunk, hogy a Ferrari közelebb lesz hozzánk. A téli tesztekre alapozva is ez volt az érzésünk – úgy tűnt, ez a pálya fekszik nekik. De a pénteki szabadedzéseken egyből jó formában voltunk, jó munkát végeztünk csapatként, jó irányt választottunk a beállításokkal is. Remekül dolgoztunk, és mindannyian elégedettek vagyunk.”