„Fenomenális Bottas”: saját műfajában tartja sakkban Hamiltont

Kedvenc műfajában, az időmérőkön mér hétvégéről hétvégére vereséget Lewis Hamiltonra Valtteri Bottas. Első mesterhármasa jelzi, teljes összhangba került autójával, és az önbizalma is egyre nő.

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)

„Úgy fest, Valtteri ezen a hétvégén szárnyal” – állapította meg a barcelonai pole-szerzőről Max Verstappen. Egyetlen megingást, a harmadik szabadedzésen történt megpördülését leszámítva Valtteri Bottas valóban ellentmondást nem tűrő módon versenyzett eddig a spanyol pályán. Az időmérő edzés záró felvonásában pedig ha lehetséges, még egy szinttel feljebb is lépett, és első nekifutásra megfutotta azt az 1:15,406 másodperces pole-kört, amit Martin Brundle egyszerűen Bottas eddigi legjobb időmérős körének nevezett.


Hogy mennyire jó volt, azt két tény is alátámasztotta: egyrészt másodszorra Bottas már nem tudott javítani rajta, másrészt az időmérők királyának számító Lewis Hamilton több mint 6 tizeddel elmaradt tőle. Persze lehet, hogy az első próbálkozásán hátráltatta a Toto Wolff által emlegetett akkumulátortöltős probléma, a másodikba pedig maga hibázott bele, ám mindez mit sem von le Bottas teljesítményéből.


„Ez óriási volt! Ennyivel legyőzni Lewist ezen a pályán? Ez egy fenomenális tett” – dicsérte a finnt 2009 bajnoka, Jenson Button. „Tudom, mert voltam a csapattársa (Hamilton) három évig. Nagyon-nagyon lenyűgözött. És ez csak növeli az önbizalmát! Zsinórban ez már a harmadik edzéselsősége. Ez egészen elképesztő.”




Valtteri Bottas autója a harmadik szabadedzésen történt megpördülés után (Fotó: MTI/EPA) Valtteri Bottas autója a harmadik szabadedzésen történt megpördülés után (Fotó: MTI/EPA)


Bottas valóban elemében érezte magát. „Nagyon élvezetes ilyen köröket teljesíteni, nagy adrenalinlöketet ad” – mondta boldogan. „Élvezet vezetni az autót, azt csinálja, amit akarok. A csapat hihetetlen munkát végzett a fejlesztésekkel és a beállításokkal is. Folyamatosan javultam az időmérőn. A harmadik szabadedzésen történt megpördülésem után nem volt egyszerű, de minden alkalommal tudtam, hogy hol javíthatok, és a Q3 első körében sikerült is mindent összeraknom.”


Miközben Hamilton ezen a hétvégén többet birkózott a W10-es autóval, Bottas kezdettől fogva jól boldogult vele, és az év egészét tekintve is érezhető, hogy nagyobb az összhang közte és a négykerekű között, mint a múlt évben volt. A Barcelonába hozott fejlesztéseiket is dicsérte. „Összességében javítottunk az autó stabilitásán, nagyobb a tapadásunk az aerodinamikának köszönhetően. Nem viselkedik másképp, mint a korábbi versenyeken, de a tesztekhez képest más. Jelentősen. De hogy mennyire fekszik nekem, vagy sem, azt nem igazán tudnám megmondani. Egyértelműen jobb vezetni, és amikor nagy tapadásod van, az mindig jó érzés.”


Bottas eddig mindegyik mercedeses szezonjában vereséget szenvedett Hamiltontól az időmérős párharcokban, idén 3-2 a javára. Ezúttal sorozatban harmadszor szerezte meg a pole-t és győzte le márkatársát – ez volt az első mesterhármasa az F1-ben. Tekintve, hogy az előzés 2019-ben nem vált könnyebbé, az egykörös tempón nagy a hangsúly – Barcelonában főleg. És mivel Hamiltonnak kimondott erőssége az időmérő, nem akármilyen fegyvertény Bottastól, hogy ilyen jól állja ellene a sarat. „Ami az időmérős teljesítményt illeti, ez eddig a legjobb évkezdésem az F1-ben. De nem minden a szombat. Rendkívül fontos, és a pályáktól is függ, hogy mekkora jelentősége van, de a versenyteljesítmény és a rajtok is számítanak. Ez lesz most a kulcs. Az egyik kulcs.”




Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


Mostani sikerével mindenesetre jelezte, az ötszörös világbajnok nem lehet nyugodt. Paul di Resta szerint nem is érezni annak. „Lewison látszik, hogy nincs kényelmes helyzetben. Ezen a pályán meghatározó a rajt, nehéz előzni. Lewis nem fogja föladni a harcot, de valamin változtatnia kell, ha elöl akar maradni. Pár éve Rosbergnél már láthattuk: mihelyst Nico fölé kerekedett kicsit, Lewis sebezhetővé vált. A bajnokságban a mostanitól a nyári szünetig terjedő időszak határozhatja meg” – vélekedett.


Hamiltont is kérdezték arról, sorozatban harmadik kvalifikációs veresége után elgondolkodik-e azon, hogy valamit másképpen kéne csinálnia a mindent eldöntő Q3-ban. „Nem gondolkodom a Q3-on, itt a hétvége egészéről van szó, valamint az érzésről a volán mögött. Még dolgoznom kell rajta, de nem hinném, hogy az időmérős hozzáállásomon múlna. De természetesen keresni fogom a megoldásokat, és minden lehetőséget megvizsgálok” – ígérte a második rajtkocka tulajdonosa.