Vettel és a Ferrari helycseréi: Bármit teszünk, belekötnek

Sebastian Vettelnek nem tetszik, hogy már minden döntésükért kritikát kapnak, ám a barcelonai oda-vissza helycserék és tétova csapatutasítások azt mutatták, ismét teljes a zavar a Ferrari boxfalán…

Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

Van abban valami irónia, hogy miközben az első versenyek után még arról folyt a diskurzus, egyáltalán miért adott ki csapatutasításokat a Ferrari, Barcelonában már azzal kritizálták őket, hogy nem adták ki időben őket. Úgy tűnhet, a bírálóknak semmi sem jó, amit a vörösök tesznek, ám a valódi probléma az, hogy a jelek szerint 2019-ben a Scuderia egyszerűen semmit sem képes jól csinálni.


A Spanyol Nagydíjon két alkalommal is egymás mögé került a két autójuk, Az első etap során Charles Leclerc akadt fönn körökre a gumiját a rajt után elfékező és emiatt lassabb Sebastian Vettelen, a második etapban pedig a német érte utol a gyorsabb közepes keveréken a keményet kapó csapattársát, aki szintén több körön keresztül visszafogta őt. A csapat mindkét esetben időt veszített a harmadik helyen haladó Max Verstappennel szemben, akit a hajrában már nem is tudtak támadni.


Tekintve, hogy Kínában hasonló helyzetben utasították Leclerc Vettel elengedésére, hátha ő jobban lépés tud tartani az ellenfelekkel, többekben felmerült a kérdés, ezúttal miért várt köröket a Ferrari, mire előrerendelte a gyorsabb versenyzőjét, és egyáltalán miért kényszerült mindkét esetben arra a gyorsabb hátsó versenyző, hogy erőből próbálja támadni és megelőzni a másikat.




Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Mattia Binotto csapatfőnök szerint nem volt kivetnivaló a stratégiájukban. „Sosem könnyű döntéseket hozni, de év eleje óta bizonyítottuk, hogy mindent megteszünk a csapat eredményének optimalizálása érdekében. A múltban is cseréltünk pozíciókat, és most is ezt tettük, főleg miután eltértek a stratégiák a rajt után. Hogy korábban kellett volna megtennünk? Amikor megléped, biztosnak kell lenned abban, hogy a hátul haladó tényleg gyorsabb a másiknál, máskülönben helyet cseréltek, és semmi eredménye. Lehet, hogy az ilyesmi megítéléséhez körökre van szükség” – magyarázkodott a szakember.


„Másrészről Charles próbált küzdeni a harmadik helyért Verstappennel, mivel más stratégián volt a kemény gumin, és egyetlen kerékcserét terveztünk. Számára tehát fontos volt, hogy ne veszítsen időt a verseny azon szakaszán. Egyszerűen vártuk a megfelelő pillanatot, és nem vagyok biztos benne, hogy az korábban jött el.”


A csapatot a két versenyző is megvédte a döntései kapcsán, Vettel külön kiemelte, kezdi megelégelni, hogy mindenért csak kritizálják őket. „Charles eltérő taktikán volt, de a biztonsági autó darabjaira törte az ő taktikáját. Próbáltunk összedolgozni, amennyire lehetett, de valahányszor próbálkozunk valamivel, mindig egy csomót beszélnek róla utólag, ami nem segít.”


 Más kérdés, hogy a kritika nem feltétlenül tűnik alaptalanak akkor, amikor a Ferrarinál a fejetlenség jelei mutatkoznak. Vettel saját beragadása kapcsán például azt nyilatkozta, a verseny azon szakaszán még nem volt biztos benne, egyáltalán eltérő taktikán vannak-e. Az ő autóján a közepes, Leclerc-én a kemény gumi volt fenn. Ő két kiállásra állt át a korai első cseréje miatt, csapattársa viszont azzal a céllal kapta meg a legkeményebb típust, hogy egy kiállással menjen el a célig. Ez a váratlanul gyorsan tönkremenő hátsó gumik miatt végül nem volt lehetséges, ám Leclerc második kiállását a biztonsági autós fázis tette csak biztossá.




Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)


„Sokat rádióztunk, mert nem láttam mindent” – mondta Vettel. Képben tartania a Ferrarinak kellett volna őket, ám a rádiózásokból az derült ki, hogy éppen a boxfaltól indult a káosz.


„Engem az lepett meg leginkább, hogy a rádiózást hallgatva a mérnökök különböző dolgokat mondtak a versenyzőiknek” – csodálkozott Paul di Resta, a Sky Sports szakértője. „Sebastian mérnöke tudatában volt annak, hogy ez eltérő taktika, Leclerc mérnöke azt gondolta, ugyanazon a taktikán vannak. Ez volt a zavar oka, és ez az a terület, amelyen a Mercedes pillanatnyilag leiskolázza őket. Külön ligában vannak. A nyomás rajtuk van, és muszáj jobb munkát végezniük, ha harcban akarnak maradni” – mutatott rá a skót.


Ám ahogyan Jenson Button erre megjegyezte: a legalapvetőbb problémát a Ferrari lassúsága jelenti, az minden bajok forrása. És ennek köszönhető az is, hogy mindig vannak kritikák. Egyedül a győzelmeket nem kéne megmagyarázniuk, ám az még öt verseny elteltével sem jött össze nekik.