Bottas a leggyorsabb a barcelonai tesztnap felénél

Valtteri Bottas zárt a legjobb eredménnyel a barcelonai keddi tesztnap első félidejét. Többen ma debütáltak F1-es autóval.

Valtteri Bottas és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Tizenkét autóval és négy fiatal „újonccal” vette kezdetét az év második szezonközi tesztjének első napja Barcelonában. A kettővel több autó annak köszönhető, hogy két istálló, a Ferrari és a Racing Point ezen a héten a Pirelli munkáját is segíti, azaz egyik gépével kizárólag gumitesztet hajt végre. E feladatot kedden a vörösöknél Sebastian Vettel, a rózsaszíneknél Sergio Pérez vállalta magára, nekik tilos az autó mindennemű módosítása, a különböző extra mérőeszközök használata, kizárólag a 2020-ra készülő abroncsokon körözhetnek, az olasz gumigyártó programja alapján.


A mezőny többi tagjának ezzel szemben a Spanyol Nagydíj után lehetősége nyílt arra, hogy a múlt hétvégén bevetett újításokon, a fölmerült problémákon, de akár a jövőre vonatkozó fejlesztéseken is dolgozzanak, miközben a versenyhétvégével ellentétben most a Pirelli mind az öt gumitípusát használhatják a három legkeményebb helyett.


A teszt korai szakaszában Pierre Gasly, majd Charles Leclerc rendelkezett a legjobb időeredménnyel, aztán a délelőtti rész felénél Valtteri Bottas ugrott az eredményjelző élére. A szombati pole-szerző kezdte a legszorgalmasabban a napot. Kezdetben mérőrácsokkal fölszerelkezve szolgáltatott adatokat a mérnökeinek, aztán a vasárnapi futamát eldöntő rajtokat is bőszen gyakorolta. Mint ismert, akkor egy korábban még nem tapasztalt kuplunghiba hátráltatta őt az elrugaszkodásban, melynek most szeretnének a végére járni a szakemberek.


Bottas nem sokkal 12 óra előtt elsőként és eddig egyedüliként törte át az 1:17-es határt. 1:16,525 másodperces körideje bő 1 másodperccel marad el az időmérős sikert hozó szombati eredményétől. Azt a C3-as gumin érte el, mely a versenyen a lágy típus volt. A finn emellett több mint egy versenytávon van már túl. Nála több kört csak a 77-szer körbeérő Pierre Gasly jegyez.




Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


Bottas mögött a hétvégéről jól ismert 0,8 másodperces hátránnyal Charles Leclerc következett a Ferrarival. Csapata folytatja az okkeresést annak kapcsán, miért nem képes többet kihozni autójából a lassabb tempójú kanyarokban, és hogy van-e alapvető hibája a választott aerodinamikai koncepciójuknak. A monacói legjobb ideje elérésekor a C1-s, azaz a legkeményebb gumit használta.


Leclerc mögött a mclarenes Carlos Sainz és Pierre Gasly sorakozik a szünetben. Őket egymástól csupán századok választják el, Leclerc-től viszont további közel egy másodperc. Sebastian Vettel a prototípusgumin futotta a nap eddigi 5. legjobb idejét, őt Danyiil Kvjat követi a Toro Rossóval.


A hetedik hely Pietro Fittipaldié, aki Bahreinhez és a téli tesztekhez hasonlóan ismét lehetőséget kapott a Haastól a tapasztalatgyűjtésre. Rajta kívül további három fiatal kapott még szerepet kedden. Nick Yellolynak és Callum Ilottnak a mostani az első F1-es tesztje. Előbbi versenyző a Racing Pointnál is újnak számít, utóbbi viszont úgy került a képbe az Alfa Romeónál, hogy a Forma–2-ben a svájciak utánpótlás-csapatát (és ezzel párhuzamosan a Ferrari Akadémiát) erősíti. Ilott előzetesen azt nyilatkozta, alig hiszi el, hogy lehetőséget kapott, ám célja, hogy az F2-es idénye mellett a teszten is bizonyítsa, lehet jövője a királykategóriában.


A negyedik „mezőnyön kívüli” résztvevő ma Nicholas Latifi, akinek a Williams téli késése miatt az előszezoni tesztek alkalmával nem jutott gyakorlási lehetőség. A Forma–2-es szezonját három győzelemmel indító kanadai jelenleg a csapat megszokott helyén, utolsóként áll, ám lemaradása csupán 0,3 másodperc a 11. időt jegyző, a délelőtt folyamán egyszer a kavicságyat is megjáró Ilott-tól.




Callum Ilott (Fotó: XPB) Callum Ilott (Fotó: XPB)


Fontos teszt a mostani a Renault számára. Idényük eddig messze alulmúlta az előzetes várakozásukat. Autójuk a bakui gumiproblémák után és a fejlesztésekbe vetett reményeik ellenére nem volt versenyképes a hétvégén, ezért Nico Hülkenberggel most azon fáradoznak, hogy beazonosítsák a hibákat, és valahogy rendbe tegyék az amúgy szerintük a középmezőny elejébe tartozó R.S.19-est. A német erős programot egyelőre  nem futott: a mezőnyből a legkevesebb kört jegyzi, mindössze 26-ot, 1:20,239 másodperces idejével pedig csak a 9. Sergio Pérez mögött és az újoncok előtt.


A reggel 9 órakor kezdődött gyakorlás magyar 18 óráig fog tartani, Bahreinnel ellentétben ezúttal hivatalos egyórás ebédszünetet is tart a mezőny. A 14 órakor rajtoló második félidőben egy változás lesz: Lando Norris váltja a volánnál Carlos Sainzot a McLarennél.


A barcelonai 1. tesztnap állása féltávnál:




VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Valtteri BottasMercedes1:16,52569
2.Charles LeclercFerrari1:17,322+0,79766
3.Carlos SainzMcLaren-Renault1:18,263+1,73864
4.Pierre GaslyRed Bull-Honda1:18,284+1,75977
5.Sebastian VettelFerrari1:18,425+1,90058
6.Danyiil KvjatToro Rosso-Honda1:18,597+2,07257
7.Pietro FittipaldiHaas-Ferrari1:18,643+2,11857
8.Sergio PérezRacing Point-Mercedes1:19,719+3,19466
9.Nico HülkenbergRenault1:20,239+3,71426
10.Nick YellolyRacing Point-Mercedes1:20,609+4,08455
11.Callum IlottAlfa Romeo-Ferrari1:20,683+4,15831
12.Nicholas LatifiWilliams-Mercedes1:21,008+4,48366