Izgalmas pálya, vonatozós futamok? – a versenyzők Zandvoortról

A Forma–1 érdekeinek tökéletesen megfelel, vezetni izgalmas rajta, de versenyezni is az lesz? A mezőny tagjai közül többen ismerik már a visszatérő Zandvoortot, és vannak aggályaik a keskeny pálya kapcsán.

A Red Bull bemutatója Zandvoortban (Fotó: Red Bull)

A Forma–1 és a szervezők kedden hivatalosan bejelentették, hogy 2020 tavaszán megrendezik a 35 éve első F1-es Holland Nagydíjat. A verseny helyszíne a már 30 F1-es bajnoki futamnak otthont adó Zandvoort, az esemény létrejötte pedig szívügye és fontos üzleti érdeke volt a sportág tulajdonosának, hiszen Max Verstappen a jövő egyik nagy csillagaként máris a rajtrács egyik legnépszerűbb versenyzőjének számít.


Korábban számos példát láttunk arra, milyen robbanásszerű növekedést tud elérni az F1 egy-egy olyan országban, amelynek a semmiből hirtelen lesz egy szupersztárja. Michael Schumacher sikereivel Németország éveken keresztül két versenynek is otthont adott, és Fernando Alonso miatt is rendeztek két futamot Spanyolországban.


Christian Horner, a Red bull csapatfőnöke szerint ezek alapján egy pillanatig sem lehet kérdés, van-e szüksége az F1-nek a Holland Nagydíjra. „Láthattuk, mi történt Spanyolországban, amikor Alonso a csúcson volt. Láthattuk azt is, hogy mennyi holland szurkoló árasztja el a világot, és a számuk egyre csak növekszik. A Holland Nagydíj ilyen szempontból, Verstappen népszerűségét ismerve óriási lesz” – jósolta.


Bár Verstappen úgy könyveli el Zandvoort érkezését, hogy mostantól Spa mellett egy másik hazai versenye is lesz (ne feledjük, az édesanyja belga), ettől még boldog, hogy versenyezhet Hollandiában is. „Ez egy történelmi pálya. Korábban a Forma–3-ban versenyeztem rajta, és nagyon élvezetes volt. Kicsit Szuzukához hasonlítanám, mert ugyanaz a személy tervezte, és ez alapján érthető is, hogy ennyire hasonló a karakterisztikája. Nagyon gyors pálya, és mindig izgalmas, amikor új pálya kerül a naptárba” – kommentálta az új helyszín visszatérését.


A 4,3 kilométeres ring valóban rendkívül élvezetes, ezt több olyan versenyző is tanúsítja, aki az F1 előtt versenyzett rajta. „Az alsóbb kategóriákban versenyeztem már ott, és igazán klassz pálya. Nagy múltja van, klassz hely is a strandjával. Szeretem, és nagyszerű lenne ott versenyezni. Zandvoort egy kicsit őrült, nagyon szűk pálya. Nagyon más lesz, lejtős és emelkedős, és különleges helyszín, amit nagyon várok” – nyilatkozta még a bejelentés előtt Kevin Magnussen.




Max Verstappen Zandvoortban (Fotó: Red Bull) A Red Bull bemutatója Zandvoortban (Fotó: Red Bull)


Verstappen azon kevés versenyzők egyike, aki a közelmúltban is vezetett F1-es autót Zandvoortban, a Red Bull bemutató eseményei keretében. „Teljesítettem pár kört egy F1-es autóval, és egészen komoly kihívást jelentett, mert sok döntött kanyarja van, egyes részek pedig nagyon keskenyek, bukótér nélkül. Klassz, mert így  nem könnyű megtalálni a határokat. Más pályákon könnyebb a dolgod ilyen szempontból – de ez is csak izgalmasabbá teszi.”


Az újonc George Russell öt kedvenc helyszíne között tartja számon Zandvoortot, és azt reméli, hogy az F1 miatti átalakításával nem veszik el az említett szuzukai pályához hasonlatos karakteressége. A modernizálás elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy az megkapja az F1-es futamrendezéshez szükséges minősítést az FIA-tól, „Zandvoort egy hihetetlenül jó pálya, nagyon karakteres. A biztonság nyilvánvalóan elképesztően fontos manapság a Forma–1-ben, de őszintén remélem, hogy maradnak a kavicságyak a két csúcssebességű kanyarban, mert azok teszik ijesztővé és hihetetlen élménnyé a vezetést.”



Vezetni jó rajta, versenyezni nem?


Más versenyzők is elismerik, hogy izgalmas kihívást jelent a holland pálya, többeket ugyanakkor éppen a régi stílusa aggaszt kicsit: az út meglehetősen keskeny bizonyos helyeken, és a nagy tempójú kanyarok sem feltétlenül ígérnek sok előzési lehetőséget a modern, széles autókkal. „Nagyszerű pálya volt, amikor legutóbb vezettem ott, csak nehéz volt előzni rajta” – figyelmeztetett Lewis Hamilton. „Nem tudom, hogy ez fog-e változni, vagy hogy változott-e azóta valami. Talán a DRS-sel jobb lesz a helyzet. De ettől függetlenül egészen klassz lesz. Az emberek mindig Párizsról beszélnek, de én legalább annyira imádom Amsterdamot is. Az egy fiatal és friss város.”




A DTM az utóbbi években is rendszeres vendég volt Zandvoortban (Fotó: XPB) A DTM az utóbbi években is rendszeres vendég volt Zandvoortban (Fotó: XPB)


Daniel Ricciardónak szintén kettős érzései vannak. „Versenyeztem ott a Forma–3-ban, és emlékszem, nagyon éberen tartott. Egészen klassz vezetni azon a pályán. Nagytempójú, régi vágású, tökösnek kell lenni rajta. Szóval a vezetés szempontjából szórakoztató. De hogy mennyire lesz izgalmas az előzések szempontjából a gyors és keskeny szakaszai miatt, azt nem tudom. Csak gyanítom, hogy a mostani tempónkkal, valamint a másik autó nehéz követésével nagyon nehéz lesz. Ezek a fenntartásaim. Egy vonatozós versennyé válhat.”


„Másfelől a pálya klassz, de majd meglátjuk. Kissé megosztott vagyok, mivel vezetni rajta élvezetes, de versenyezni már… a mostani széles autókkal talán helyenként olyan lesz majd, mint az utcai pályák, a közepén meg nagyon gyors. Meglátjuk, de szerintem izgalmassá tenni a versenyzést nem lesz könnyű” – jósolta.