Musorujsag
Élő Eredmények

Hiányzó mélység – miért nem működik a Ferrari gépezete?

Hiányzó mélység – miért nem működik a Ferrari gépezete?

Motorsport, BBC
A Ferrari elnöksége részéről él a bizalom Mattia Binotto iránt. A csapatfőnök továbbra is biztos benne, hogy autójukkal fel tudnak zárkózni a Mercedesre – de abban már nem, hogy meg is fordíthatják a bajnokságot. Lehetséges, hogy az autójuk és a csapatuk is hibás koncepción alapul?

Amilyen nagy lendülettel ugrott fejest a 2019-es évbe a Ferrari az autója téli bemutatóján és az előszezoni teszteken, a bajnokságban most annyira hiányzik belőlük az átütőerő. Nincs még győzelmük, három harmadik hely volt számukra a maximum öt verseny alatt, ponthátrányuk pedig már mindkét fronton akkora a Mercedesszel szemben, amekkorát az előző években egyszer sem tudtak ledolgozni.

Barcelona több szempontból is fájó pofon volt számukra. Egyfelől a téli szárnyalásuk helyszínén maradtak dobogó nélkül, még egy Red Bull is meg tudta őket előzni. Másfelől hiába vetették be a tervezettnél előbb az új motorfejlesztésüket, igyekezetük teljesen hatástalan volt a normál fejlesztési programjával is meglépő Mercedes ellen. A 4-5. helyükkel nem büszkélkedhetnek, és máris arról megy a találgatás, hogy talán mellényúltak az idei autóval, és talán gyökeresen meg kell változtatniuk annak koncepcióját.

Ha így lesz, alighanem az év elején előléptetett csapatfőnök, Mattia Binotto személyét és munkáját is meg fogja kérdőjelezni a mindig kritikus média és szurkolótábor. A Ferrari ügyvezető igazgatója, Louis Camilleri máris elébe ment a dolgoknak, és jelezte, bárhogy is szerepelnek most a pályán, Binotto élvezi az elnökség védelmét és bizalmát. „Nem pánikolunk. Az én feladatom, hogy megakadályozzam ezt” – jelentette ki a La Gazzetta dello Sportnak. „Binotto élvezi a maximális támogatásomat, és biztos vagyok benne, hogy fog találni megoldást. Most itt van nekünk ez a kétnapos teszt, hiszem, hogy gyors segítséget fog jelenteni számunkra. Ennek ellenére nincs varázsgömböm, így nem tudom biztosan állítani, hogy mikor találjuk meg ezt a megoldást.”

Mattia Binotto (Fotó: XPB) Mattia Binotto (Fotó: XPB)

Bizonytalannak Binotto is az utóbbi kapcsán tűnik csak. Az idei ötödik vereségük után megkérdezték, reálisnak találja-e még, hogy autójukkal utolérjék a Mercedest. „Előbb vagy utóbb utol fogjuk, igen” – felelte határozottan. A kérdés viszont, ez elég korán történik-e meg ahhoz, hogy még a bajnokságot is megfordítsák, már elbizonytalanította. „Ööö, nehéz válaszolni erre. Az biztos, hogy sok pont a hátrányunk pillanatnyilag. De a teljesítmény szempontjából utolérni őket még mindig van esélyünk” – mondta nem túl biztatóan.

Binotto elismeri, még mindig nem teljesen értik az idei problémájukat, nem egyértelmű számukra, hogy autójuk kanyarokban tapasztalt lassúsága és az elülső leszorítóerő hiánya miből ered. Egyesek szerint a kis leszorítóerőt termelő első szárnytól és a mellé választott aerodinamikai filozófiától, míg mások azt sem tartják kizártnak, hogy az első felfüggesztésük, és általában véve a futóművük terén vannak lemaradva.

Az egész struktúra hibás, vagy csak egy-egy eleme nincs a helyén? Hasonló dilemma várhatóan Binotto szerepe kapcsán is föl fog merülni. A csapatfőnök egyelőre utóbbival, azaz a gárdájuk fiatalságával, kiforratlanságával magyarázza, miért teljesítenek alacsonyabb szinten, mint a már teljesen összecsiszolódott Mercedes. „Mi még egy fiatal csapat vagyunk, amely próbál tapasztalatokat gyűjteni. Mi még csak a tanulási fázisban tartunk” – emlékeztetett a szakember, ellentétbe állítva magukat a már a 2009 óta csiszolódó, korábban sikert sikerre halmozó Red Bull-lal, valamint a 2011 óta pár kulcsemberük távozása ellenére is stabil struktúrával rendelkező, nagy nevekben bővelkedő Mercedesszel.

Toto Wolff és James Allison (fotó: XPB) Toto Wolff és James Allison (fotó: XPB)

Ám minél tovább húzódik a sikertelenségük, annál többen fogják megkérdőjelezni a teljes struktúra, vagyis a Binotto-módszer hatékonyságát, valamint a 2016-ban még Sergio Marchionne elnökkel közösen bevezetett „horizontális csapatstruktúrát” is. Ennek lényege az volt, hogy a távozó technikai igazgató James Allisont nagy nevek és igazi vezérfigurák helyett házon belül, egyenrangú munkacsoportok felállításával, igyekeztek pótolni, az egyének helyett a közösségre tolva át a hangsúlyt. „Ahhoz, hogy nyerni tudj, egy olyan csoportot kell létrehoznod, amely rendelkezik a győztesek mentalitásával, a helyes célokkal, és amely ambiciózus. Mi nem csak azért vagyunk itt, hogy részt vegyünk a bajnokságban” – mondta filozófiájáról Binotto.

Ennek a filozófiának eredménye volt a 2016 óta a motor és a karosszéria terén elért látványos fejlődésük, ám további pozitív hatásokat azóta nem láthattuk a Scuderiánál. Negatívat viszont igen. Csapatuk 2018-hoz hasonlóan tétovának és bizonytalannak tűnik, ha stratégiai döntéseket kell meghozni, a lemaradásuk kapkodást szül, akár a fejlesztési versenyről, akár a pályán zajló küzdelem tervezéséről van szó. És talán az sem véletlen, hogy mindkét versenyzőjük ilyen sok, az eredmény szempontjából döntőnek bizonyuló hibát vét. Mert bár kritikákat ennek kapcsán főként Sebastian Vettel kapott, az ő bahreini megpördülése vagy a kínai és barcelonai elfékezései mellett Charles Leclerc is számos lehetőséget eldobott már idén, kezdve az ausztráliai hibáival, a bakui falnak ütközésével, vagy a spanyolországi kerékvetős esettel.

Miközben a hibázni képtelen Mercedesnél érezhető, mennyire stabil és erős pilléreken nyugszik a csapat, és ez milyen biztonságos, harmonikus hátteret eredményez náluk, a Ferrarinál sokszor az az ember érzése, hogy túl kevesen vannak, nincs meg a struktúra kellő mélysége, és egy-egy kulcsembernek túlságosan nagy erőfeszítéseket kell tennie, hogy be tudják tömködni a zavaró lyukakat. A versenyzőknél az ilyesmi a túlerőltetett vezetésben mutatkozhat meg (főleg Vettelnél), az istálló vezetőségében pedig például abban, hogy egyetlen embert bíznak meg csapatfőnöki, politikai, valamint technikai igazgatói feladatokkal. Olyan feladatokkal, amiket a Mercedesnél egyszerre három vele azonos kaliberű személy lát el (Toto Wolff, James Allison, Andy Cowell).

Fotó: XPB Fotó: XPB

A Sky Sports szakértője, Martin Brundle úgy véli, Binotto a nehézségek ellenére a megfelelő ember lehet a Ferrari számára, ám ahhoz, hogy elérje célját, időre és türelemre, valamint stabil háttértámogatásra lenne szüksége, amit nem biztos, hogy megkap. „A csapatnak feltétel nélkül és nyíltan támogatnia kell a vezetőjét, Mattia Binottót, és még nagyobb támogatást kell neki nyújtania. Ő egy igazi versenyző, tud mindent a Ferrariról és az F1-ről, és egy megközelíthető vezető egy olyan időszakban, amelyben a csapatnak stabilitás kell. A Mercedesre nem nehezedik egy nemzet és a média nyomása, mint a Ferrarira. Binotto tudományos higgadtságát a végletekig próbára fogják tenni, de éppen ezért van szüksége a támogatásra. Remélem, hogy Ross Brawn ad neki pár tanácsot” – utalt ferraris exkollégájára, aki hasonló szerepkörökben tudott boldogulni Maranellóban, és meg tudta fordítani a csapat hajóját.

Brawnt akkoriban egy igazi álomcsapat vette körül Jean Todttal, Rory Byrne-nel, Paolo Martinellivel, Michael Schumacherrel és egy sor olyan szakemberrel, akik manapság más csapatoknál vagy az F1 vezetőségében töltenek be kulcsszerepet. Egy olyan csapat volt az, amilyennel jelenleg nem a Scuderia rendelkezik, hanem a Mercedes.

Borítókép: Mattia Binotto (Fotó: XPB)

További tartalmak