A Mercedes nem tudott lemondani róla, a Ferrari önként adta föl

A Mercedesnek sem fűlött a foga a Pirelli 18 colos gumijának idei tesztjéhez. Toto Wolff elmesélte, hogyan kényszerítette bele a tesztautó építésébe őket a Renault; hozzáállásukat látva pedig adódik a kérdés: nem lőtt-e bakot választásával a Ferrari?

Mercedes, Ferrari (Fotó: XPB)

A Pirelli a barcelonai versenyhétvégén jelentette be, hogy szeptembertől három teszt keretében próbálja ki először a 2021-ben bevezetendő új, 18 colos gumijának első prototípusait. A munkában három csapat nyújt számukra segítséget: a Mercedes, a Renault és a McLaren. Ők valamennyien az új kerekek igényeihez alakítják a 2018-as autójukat, módosítják felfüggesztésüket, valamint a 2021-es terveknek megfelelő leszorítóerőt biztosítanak (már ha addig kiderül bármi is az új szabályokról…).


A 2016-os hasonló öszvérautós tesztekkel ellentétben az élcsapatok közül a Red Bull és a Ferrari most kimarad a munkából. Előbbi gárdának a motorváltása miatt nem áll módjában átalakítani tavalyi versenygépét, a Scuderia pedig azt nyilatkozta, fontosabb számára az idei autó rendbetétele, ezért jelenleg nincs kapacitása egy átmeneti tesztautó felkészítésére és futtatására.


Toto Wolff elárulta, eredetileg a Mercedes sem szerette volna elvonni a forrásait a 2019-es programjáról, és eszében sem volt átmeneti tesztautót felkészíteni, ezért amellett érvelt, hogy fújják le az egész 2019-es tesztet. „Egyfelől megértjük, hogy a Pirellinek szüksége van a tesztre. Másfelől mi nem akartunk ilyesmire költeni 2019-ben. Reméltük, hogy a tizennyolc colos gumik első tesztjét elnapolják 2020-ra. Egyértelművé tettük, hogy ha valamennyi csapat beleegyezik ebbe, az lesz a legjobb, de ha egy jelentős gárda beugrik, akkor mi is beugrunk.”


Ez a jelentős gárda végül a Renault lett, amely 2016 után nyilvánvaló előnyszerzési lehetőséget lát a mostani tesztekben. „A Renault volt a kivétel, aztán mi és a McLaren is követtük őket” – magyarázta Wolff.




Toto Wolff és Cyril Abiteboul másképpen viszonyult a gumiteszthez, mint a Ferrari (Fotó: XPB) Toto Wolff és Cyril Abiteboul másképpen viszonyult a gumiteszthez, mint a Ferrari (Fotó: XPB)


Olyan nagy kényszerről tehát nem volt szó. A Mercedes hozzáállása pedig azt sugallja, ők is látják az előnyeit a gumiteszteknek, hiszen nem volt ínyükre a dolog, mégis beadták a derekukat, és nem hagyták, hogy a francia gyári csapat egyedül végezze el a munkát.


A Renault főnökének, Cyril Abiteboulnak meggyőződése, minél korábban elkezdik az ismerkedést a 18 colos kerekekkel, annál jobbak lesznek a kilátásaik 2021-ben. „A Pirelli valamennyi csapatnak felajánlotta ezt a lehetőséget. A Pirelli kérése volt, és szerintem nekünk kötelességünk tenni azért, hogy jó munkát végezzenek. Elnézve, mennyire meghatározó a gumik kiismerése manapság, elmondható, mi hátrányban vagyunk e téren. A legfőbb nehézséget az idei év kezdetén az jelentette számunkra, hogy változott a gumik felépítése, és mi ezt alábecsültük. Ez is annak bizonyítéka, hogy nagyot kell fejlődnünk ebben. Hogyan mondhatnék nemet arra, érdekel-e minket valami, aminek 2021-hez van köze? Ez teljesen egyértelmű volt” – fogalmazott a francia.



Elszalaszt egy lehetőséget a Ferrari?


Hogy a Ferrari és a Red Bull számára jelent-e akkora hátrányt a tesztek kihagyása, mint amekkora hátránynak a Mercedes és a Renault érezte volna a lehetőség kihagyását, az most még nem tudható. A 2017-es szélesebb és nagyobb gumik bevetésének előkészítéséhez képest most tudniillik van egy lényeges különbség: 2016-ban a Pirelli kizárólag a három élcsapat öszvérautójával, pár hónap leforgása alatt fejlesztette ki az új gumikat, most viszont másfél évük lesz a munkára, és 2020-ban várhatóan több istálló is be fog kapcsolódni, miután a Pirelli mind a 25 tesztnapját a 18 colos keverékekre fogja használni.


A McLaren főnöke, Zak Brown így is nehezen érti, a Scuderia miért hagyott kihasználatlanul egy ilyen lehetőséget. „Gyanítom, van elég idejük és forrásuk arra, hogy megcsinálják, és más okai voltak annak, hogy lemondtak róla. Mi szeretnénk tenni a sportágért, és nyilván tanulni is fogunk a gumikról” – fogalmazott a wokingi ügyvezető igazgató.




2017-es Pirelli-gumik a Ferrarin (Fotó: Ferrari) A Ferrari 2016-ban sokat profitált a gumik változását előkészítő tesztjéből (Fotó: Ferrari)


A korai gumiteszt szerinte is egy lehetőség az előnyszerzésre – még ha csak korlátozott is. „Ha részt veszel rajta, a nyert információkat mindenki megkapja. Szóval nem tudom, hogy ez lépéselőnyt fog-e jelenteni számunkra, de annyi biztos, hogy ártani nem fog. Minden adat és információ hasznos. De azt nem gondolnám, hogy nagy előnyt jelent majd számunkra a többiekkel szemben, hogy tesztelünk.”


A Racing Point technikai igazgatója, Andy Green szerint a tehetős élcsapatok képesek lesznek hasznot húzni e kis előnyökből is, míg a kicsiket akár vissza is vethetné, ha már most bekapcsolódnának a munkába, mert az első teszteken még teljesen más gumikkal fognak dolgozni, mint a végleges 2021-es verzió. „Hogy előnyt jelent-e nekik? Legutóbb hátrány volt nem tesztelni. Hogy ezúttal az lesz-e, azt nem tudom. Remélem, hogy nem. Mi inkább megvárjuk, míg a gumik specifikációját véglegesítik. Össze is zavarhatod magad a tesztekkel (ti. a gumik változása miatt – a szerk.). A nagyobb csapatok viszont rendelkeznek akkora tudással, hogy leszűrjék a fontos adatokat, és csak a lényegesekre összpontosítsanak.”


A kisebb csapatoknak persze forrásuk sincs az aktív 2019-es részvételre. Barcelonában a Racing Point, a Haas és az Alfa Romeo vezetői is kiemelték, számukra épp elég bonyolult feladat az idei projektek folytatása, így esély sem volt arra, hogy már őszre átmeneti tesztautóval rukkoljanak elő.  Jövőre ezzel szemben már 2019-es autókat használhatnak, és a Pirelli arra számít, hogy 7-8 istálló is a segítségükre lesz onnantól. Vélhetően már a Ferrarival és a Red Bull-lal.