Siker ellenfelek nélkül? Alonsót a Toyotánál nem zavarja…

Nem érzi értéktelenebbnek a sportautós sikereit Fernando Alonso attól, hogy csapatával tulajdonképpen ellenfelek nélkül nyertek meg mindent.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

Miközben ezen a héten már az Indy 500-as versenyére készül, Fernando Alonsónak még a hosszútávú sportautó-világbajnokságban (WEC) sem zárult le a pályafutása, hiszen a jövő hónapban rendezik a szuperszezon utolsó versenyét, a Le Mans-i 24 órás futamot. A spanyol már áprilisban jelezte, nem kívánja folytatni a WEC-ben, arra viszont jó esélye van, hogy a csúcson búcsúzzon tőle, a 2018/19-es idény bajnokaként.


Alonso akkor érkezett a megbízhatósági világbajnokságba, amikor az a rég látott mélypontjára jutott. 2017 végén a Porsche elhagyta a sorozatot, így a Toyota egyedül maradt gyári csapatként, és bár az LMP1-es kategóriát a szabályok alakításával kitágították, hogy korábbi alsóbb kategóriás csapatok is beletartozhassanak, összességében elmondható, a japánok ellenfél nélkül gyűjtik a győzelmeket, sikerüket pedig már a puszta indulásuk garantálta.


Emlékezhetünk rá, amikor még a Ferrari versenyzőjeként Sebastian Vettel és a Red Bull ellen küzdött a bajnoki címekért, Alonso Lewis Hamiltonnal a hangadója volt azon kritizálóknak, akik hangoztatták, Vettel kizárólag a jó autójának köszönheti sikereit, és az Adrian Newey által tervezett domináns gépekkel a fél mezőny bajnok tudna lenni. Az élet furcsa fintora, hogy azóta Hamilton a Mercedes került hasonló helyzetbe az F1-ben, míg Alonsót éppen ez az egyoldalúság vitte a WEC felé, ahol most maga is a totális dominancia napos oldalát élvezheti.


A spanyol az első győzelmei után még váltig állította, szorosabb a küzdelem a sportautós szériában, mint amilyennek látszik, ma viszont már elismeri az egyoldalúságát. A tripla korona felé vezető tavalyi Le Mans-i győzelmét, valamint az esetleges bajnoki elsőségét ugyanakkor nem tekinti értéktelenebbnek attól, hogy nem igazán kellett küzdeniük érte, csak házon belül. „Nem bántam meg, hogy ebben az időszakban érkeztem. Sajnos a Porsche az azt megelőző szezonban leállította az LMP1-es programját. Volt pár privát csapat is a bajnokságban, de az előző szezonban négy (valójában öt – a szerk.) csapat volt az LMP1-ben, idén viszont kilenc-tíz (valójában nyolc – a szerk.). Közülük némelyek lassabbak a Toyotánál, de ez nem a Toyota miatt van. A bajnokság szervezői próbálták segíteni őket a Toyota lelassításával, támogatni a privát csapatokat. De még így sem tudták utolérni a hibrid autónkat” – utalt a technikai szabályokra, melyek révén az FIA próbálta közelebb hozni a többieket a gyári csapathoz.




Fernando Alonso (Fotó: XPB) Fernando Alonso (Fotó: XPB)


Hozzátette, szerinte nem változott sok minden a WEC-ben az Audik korábbi uralma óta, és az ilyen módon elért eredmények semmivel sem értéktelenebbek, mint az F1-ben domináló csapatok sikerei. „Még a Forma–1-ben voltam, amikor néztem a Le Mans-i 24 órást és a WEC-futamokat, és az Audi nyert egymás után tizenegy-tizenkettő alkalommal (valójában 13-szor – a szerk.). Egyedül versenyeztek, és az emberek mégis izgatottak voltak. Tom Kristensen kilencszer nyert például Le Mans-ban. Az Audi a kettes, hármas és négyes autója ellen versenyzett, mégis fantasztikusak voltak a futamok és a bajnokság. Szóval nem tudom, miért ne lehetne most is fantasztikus a bajnokság.”


„A Forma–1-ben ugyanez volt, amikor Nico Rosberg és Lewis Hamilton csatázott, vagy Valtteri Bottas és Lewis Hamilton. És máskor is, amikor csak egy autó volt esélyes a bajnoki címre. Ez volt Mark Webberrel és Sebastian Vettellel, vagy Rubens Barrichellóval és Michael Schumacherrel is” – érvelt a kétszeres F1-es bajnok.


Alonso tehát úgy is büszke sikereire, hogy azokat komoly ellenállás nélkül, mindössze a csapat másik autójának legyőzésével érte el. Azt viszont kiemelte, a WEC-bajnoki címet ettől még nem érezné egyenrangúnak a két F1-es bajnoki címével, mivel az autósport királykategóriájának továbbra is utóbbi sorozatot tekinti. Ám ezen a ponton azért elismerte, igenis számít, mennyire nehéz bajnokságot nyer meg egy ember. „Az év nehézségi szintjétől is függ, hová sorolod. Most domináns autóm volt, és biztosra veszem, hogy Hamilton sem sorolja ugyanabba a kategóriába az utóbbi négy bajnoki címét, mint a 2008-ast, mert mások.”