Ferrari "a többiek érdekében" is megtartaná hírhedt vétójogát

A többi csapat számára is hasznosnak tartja, ezért ragaszkodna hírhedt vétójogához a Ferrari a 2020 utáni új korszakban is. De mit szól ehhez a többi csapat…?

Mattia Binotto John Elkann Ferrari-elnökkel (Fotó: XPB)

Az évtized első felében visszatérő vitatémát jelentett, hogy az F1-es csapatok közül egyedüliként a Ferrari rendelkezik egy bizonyos vétójoggal. Ez még Enzo Ferrari időszakára vezethető vissza, amikor olasz csapatként, a sok brit istállótól elszigetelve a vörösök hátrányos helyzetben érezték magukat a szabályalkotás folyamatában. A vétójog értelmében a Ferrari olyan meghatározott szabályváltozásoknak állhatja útját, melyekről úgy véli, ártanának a cégük, csapatuk érdekeinek, nehéz helyzetbe hoznák őket.


Korábbi csapatfőnökük, a maranellóiakat 1993 és 2007 között irányító Jean Todt jól ismeri a Ferrari ezen jogát. Elmondása szerint sosem élt vele, és FIA-elnökként úgy véli, nem is járna már nekik e kiváltság. Egy korábbi interjúban megerősítette, a 2021-es szabályreformokkal egy időben meg is kívánják fosztani őket a vétójogtól.


Mattia Binotto jelenlegi csapatfőnök viszont jelezte, nem szívesen válnának meg tőle, és ezt az F1 vezetőségével folytatott tárgyalásaik során is egyértelművé tették. Érvelése: e jog nem kizárólag a Ferrari érdekeit szolgálja, a többi istállót is védelmezni tudják vele. „A vétójog mindenképpen fontos a Ferrari számára. De úgy hiszem, az F1 egésze számára is az, mert bizonyos szempontból nemcsak a Ferrarit, de minden csapatot védelmez az olyan döntésekkel szemben, amelyeket a csapatok érdekei ellen kívánnak meghozni. Már egyeztettünk erről az FIA-val és az F1-gyel, és úgy vélem, e tekintetben jól viszonyulnak hozzánk. Remélhetőleg megtarthatjuk ugyanezeket a jogokat” – nyilatkozta Binotto.




Mattia Binotto és Toto Wolff (Fotó: XPB) Mattia Binotto és Toto Wolff (Fotó: XPB)


A RaceFans kérdésére a McLaren főnöke ellentmondott a svájci mérnöknek. „Nem gondolnám, hogy bármely sportágban bármelyik csapatnak is efféle módon nagyobb jogokat kéne biztosítani, mint a többinek” – fogalmazott Zak Brown ügyvezeti igazgató. „Van, hogy nagy egységet alkotunk a Ferrarival, de van, amikor nem. Ezért ha egy csapat kollektív vétójogot akar, én jobban örülnék egy olyan megoldásnak, hogy a csapatok közösen összeülnek, majd megválasztanak valakit, aki valamennyiünk érdekeit képviseli a fontos problémák kezelésében. Inkább ez, mint egy csapatra hagyni a dolgot.”


A Ferrarival az utóbbi években politikai fronton sokszor egységet mutató Mercedes vezetője, Toto Wolff eközben egyet tud érteni Binottóval. „Nekem tetszik a vétó. Szerintem ez védelmez bennünket az őrültségektől” – jelentette ki.


A Ferrari vétóját legutóbb (állítólag) 2015-ben használta. Akkor Maurizio Arrivabene csapatfőnöksége és Sergio Marchionne elnöksége alatt mondtak nemet olyan módosítási tervre a motorszabályokban, amellyel az F1 olcsóbbá kívánta tenni a jelenlegi erőforrásokat a partnercsapatok számára.