Elbuktak: Nem indulhat Alonso és a McLaren az Indy 500-on!

A rémálomszerű fölvezetést követően „pótvizsgára” kényszerült Fernando Alonso az Indy 500-as verseny kvalifikációján, ám elbukott: nem állhatnak rajthoz vasárnapi versenyen a McLarennel.

Fernando Alonso (Fotó: McLaren Indy)

Legalább egy évet még biztosan várnia kell Fernando Alonsónak a hőn áhított tripla korona utolsó darabjára. A spanyol nagy reményekkel, ezúttal a McLaren külön Indy-csapatával vágott neki a 103. Indy 500-as megméretésnek, ám mostani szereplésükből ezúttal nem lett olyan világraszóló sikersztori, mint 2017-ben. Mi több, semmilyen sztori sem lett belőle, ugyanis nem indulhatnak a versenyen.


Már az előkészületek is baljósan alakultak a McLaren számára. Előbb műszaki hiba hátráltatta őket a hetekkel ezelőtti teszteken, majd a múlt héten kezdődött szabadedzések nagy részét is ki kellett hagyniuk, miután a hét elején elektronikai hiba, aztán Alonso balesete hátráltatta őket. Utóbbi miatt nemcsak a szerdai gyakorlás nagy részéről, de a teljes csütörtöki edzésről is le kellett mondaniuk, mivel újjá kellett építeni az autót. Az aprólékos beállítási munkálatokra nemigen jutott idejük, és bár a spanyol megnyerte az utolsó szabadedzést, a kilátásai már akkor sem voltak jók.


A szombati időmérő edzés kollektív részében Alonso csak a 31. időt autózta, amivel abba az utolsó hatosba került, amelyből egy szétlövéses kvalifikáción csak hárman kaphattak lehetőséget a versenyen való indulásra. A hatos fogat „pótvizsgáját” vasárnap (magyar idő szerint este) rendezték, résztvevői James Hinchcliffe, Max Chilton, Patricio O’Ward, Sage Karam, Kyle Kaiser, valamint Fernando Alonso voltak. Közülük Chilton és O’Ward azon Carlin-csapat autójával versenyeztek, amely technológiai segítséget nyújt ott a McLarennek is.




Fernando Alonso (Fotó: McLaren Indy) Fernando Alonso (Fotó: McLaren Indy)


A helyosztó kvalifikáción a résztvevőknek egymást követő 4 kört kellett teljesíteniük, véletlenszerűen kisorsolt sorrendben, a tét az utolsó három rajthely megszerzése volt. Alonso előzetesen azt mondta: „Megpróbáljuk hiba nélkül összerakni ezt a négy kört, menni padlógázzal, és ha elég lesz a top háromba kerüléshez, akkor próbálunk jó versenyt futni utána. Ha nem lesz elég, és csak negyedikek leszünk a hatból, akkor ezt érdemeltük, mert három autó gyorsabb volt nálunk.”


Mintha előre látta volna a jövőt. Alonso a hatosból harmadik emberként teljesítette köreit. A baleset miatt ismételni kényszerülő Hinchcliffe 227,543 mérföld/órás átlagát nem tudta túlszárnyalni, ám 227,353 mérföld/órájával Chiltont legyőzte. Utána Sage Karam 227,740 mérföld/órával ugyancsak megelőzte, és ezzel az utolsó kvalifikációt érő helyre szorította az F1 kétszeres bajnokát. A 227,092-es átlagot teljesítő O’Ward nem tudta őt hátrébb szorítani, ám az utoljára következő Kaiser 227,372-es átlageredménnyel kiütötte a spanyolt és a McLarent, így a wokingiak Indy 500-ra felállított csapata lemaradt az idei versenyről.


Bocsánatkérés és büszkeség


Alonsóék a kimaradt edzésidő miatt már az első időmérőn sem voltak elégedettek az autó beállításaival, ezért a szétlövésre komoly változtatásokat hajtottak végre rajta. A pletykák szerint végső elkeseredésükben élcsapatoktól kértek iránymutatást, amitől Alonso érezte is a javulást, ám ez is kevésnek bizonyult. Maradt hát a kesergés és magyarázkodás.


„Ez egy nagyon felkavaró és kemény tapasztalat volt, és nemcsak számomra, az egész csapat számára” – fogalmazott Gil de Ferran, a McLaren sportigazgatója. „Szeretném megragadni az alkalmat arra, hogy bocsánatot kérjek és egyúttal köszönetet mondjak a szurkolóinknak, amiért támogattak minket. Sok szép üzenetet olvastam, amikért hálás vagyok. Sajnálom, hogy nem leszünk ott az Indy 500-on! És a csapattól is szeretnék bocsánatot kérni, megköszönni nekik mindent. Ezek a fickók hónapok óta dolgoznak. Az elmúlt hónapban elképesztő munkát végeztek, próbáltuk a legjobbunkat nyújtani itt, a nap minden óráját munkával töltötték. Nem becsültük alá a kihívást, tudtuk, hogy kemény lesz. Én voltam már itt korábban, láttam már olyat, hogy elképesztő emberek nem kvalifikálták magukat a versenyre, szóval tudatában voltunk annak, hogy mennyire nehéz lehet.”




Fernando Alonso és a McLaren Indy 500-as csapata (Fotó: McLaren Indy) Fernando Alonso és a McLaren Indy 500-as csapata (Fotó: McLaren Indy)


De Ferran külön bocsánatot kért Fernando Alonsótól, amiért nem biztosítottak számára kellően gyors autót. „Te úgy vezettél, mint egy bajnok, akit már mind jól ismerünk. Főleg az utóbbi három napban, ami elképesztően feszült és nehéz volt. Ennél többet nem is kérhettünk volna tőled, Fernando. Nagyon sajnálom, pajtás! Elképesztő versenyző vagy” – szólította meg a spanyolt.


Alonso maga is nyíltan kimondta, hogy autójuk nem volt elég jó a részvételhez. „Ez több tényező együttesének eredménye. Nem voltunk gyorsak, és nemcsak ma, az egész eseményen szenvedtünk egy kicsit. Négy körön keresztül padlógázzal mentem, szóval semmi különlegesre nem volt szükség vezetés közben. Amíg nem emeled el a lábad a gázról, nagyjából az autó nyers tempója számít, ez rangsorol minket. Ha elég gyors lenne az autónk, akkor rendben lennénk, de nem sikerült ezt elérnünk.”


„Én mindent megtettem minden menetnél, egyszer sem emeltem el a lábam a gázról. Ha alulkormányzott volt az autó, akkor sem emeltem el. Vezettem hátsó defekttel is, de csak az utolsó körben emeltem el a lábam, mert nem tudtam volna bevenni a kanyart. Ma az éjszaka elvégzett módosításokkal versenyeztünk, mindent megváltoztattunk, mert úgy éreztük, valami másra van szükségünk, ami magabiztossá tesz. Ez talán nem is lett volna ideális beállítás a versenyre. Úgy mentünk ki, hogy azt sem tudtuk, hogyan fog viselkedni az autó az első kanyarban. De padlógázzal mentem így is, szóval próbálkoztunk” – fogalmazott a versenyző.




Fernando Alonso (Fotó: McLaren Indy) Fernando Alonso (Fotó: McLaren Indy)


„Természetesen csalódott vagyok, mert nem vehetünk részt a versenyen. De a McLaren miatt is. Pár napig még maguk alatt lesznek, aztán elfelejtik ezt. A következő két nap biztosan nehéz lesz nekik. Nem tartom igazságosnak, amikor így alakulnak a dolgok. Nem voltunk elég gyorsak, ennyire egyszerű. A többiek jobb munkát végeznek. Ugyanakkor a McLaren az egyetlen csapat, amely nyert már Indy 500-ast, Le Mans-i 24 órást és F1-es világbajnokságot is. Az ilyesmire csak akkor lehetsz képes, ha próbálkozol. Ha csak egy sorozatban maradsz, ha csak arra összpontosítasz mindent, talán sikeres leszel, lehetnek jó szezonjaid és rosszak, de megmaradsz egy kis világban.”


Még nem tudja, jövőre próbálkozik-e újra


Alonsót máris kérdezték arról, hogyan tervezi a folytatást, és megpróbálja-e jövőre is megszerezni a tripla koronához szükséges indianapolisi sikert. „Egyelőre nem tudom, nehéz bármit ígérni. Még túl korai lenne dönteni. Azt sem tudom még, hogy mit csinálok a jövő hónapban futott Le Mans-i 24 órás verseny és a WEC-programom befejezése után. Szerettem volna nyitva hagyni a 2020-as évet, mert nem igazán tudom, milyen lehetőségek várnak rám a jövőben. Amíg ez nem tisztázódik, nem ígérhetek semmit” – fogalmazott.


„De mindig is azt mondtam, hogy akkor lennék a legboldogabb, ha nyerni tudnék itt a jövőben, és meglenne a hármas korona. Továbbra is ez a célom. Talán különböző kategóriákban versenyzem, talán jövőre is teljesen kívül leszek a komfortzónámon, de ezek a kihívások nagy sikert hozhatnak, amikkel a sportág történelmébe kerülhetsz, vagy lehetsz nagyon csalódott is. Ma az utóbbi történt, de inkább vagyok itt, mint ülök otthon a tévé előtt, mint sok-sok millió ember. Inkább választom ezt. Elismerést érdemel, hogy egyáltalán próbálkozol. Csalódottak vagyunk, és legközelebb próbálunk jobb eredményt elérni, de az ilyesmiből is tanulni lehet. Inkább vagyok most harmincnegyedik itt, mint ülök otthon, ahogyan tavaly tettem” – tette egyértelművé Alonso.




Fernando Alonso (Fotó: McLaren Indy) Fernando Alonso (Fotó: McLaren Indy)


A McLaren egyetlen lehetőségét a vasárnapi versenyen való indulásra most az jelentené, ha egyszerűen megvásárolnák az indulás jogát egy sikeresen kvalifikáló csapattól. A múltban volt már erre több példa is. Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója viszont megerősítette, ők nem kívánnak e módszerhez folyamodni. „Mi vissza fogjuk küzdeni magunkat. Nem akarjuk bevásárolni magunkat, ki akarjuk érdemelni a részvételt. Bevásárolni bárki tudná magát. Mi úgy akarunk itt lenni, hogy megérdemeljük” – szögezte le.


A május 26-án rendezendő 103. Indy 500-as versenyen a pole pozíció Simon Pageneaud-é lett, a mostani időmérő edzés pedig a verseny történetének legszorosabbja volt azzal, hogy az első helyezettet mindössze 2,748 mérföld/óra választotta el a szombati időmérő utolsó kvalifikálójától, a 30. helyet megszerző Pippa Manntól.