Már nem a Mercedes, hanem a Ferrari mumuspályája Monaco?

Barcelonai formája láttán és a télen módosított szemléletmódja miatt is bizakodva várja a korábban mumuspályájának számító Monacót a Mercedes. De mekkora veszélyt jelenthet győzelmi sorozatukra a Red Bull, és tényleg szenvedésre kell készülnie a Ferrarinak?

Fotó: Mercedes

Öt futam alatt senki nem volt képes megtörni a Mercedes győzelmi sorozatát, és a hétvégén megrendezendő Monacói Nagydíj nagy kérdése, sikerülhet-e ez bárkinek egy rendhagyó utcai pályán. A múlt tapasztalatai alapján akár jónak is nevezhetnénk az ellenfelek kilátásait, hiszen az utóbbi években Monaco igazi mumuspályája volt a Mercedesnek, melyen gumigondokkal küzdöttek, és az sem feltétlenül játszott a kezükre, hogy övék volt a mezőny leghosszabb autója (még ha ennek szerepét mindig is tagadták a csapat mérnökei).


A Red Bull ezzel szemben már az előző szezonokban is rendre szárnyalt a hercegségben, holott autójuk a normál pályákon nem volt annyira ütőképes. Daniel Ricciardo 2016-ban csak egy elrontott kerékcsere miatt veszítette el a tempója alapján biztosnak tűnő győzelmét, 2018-ban pedig a Red Bull a teljes hétvégén dominált Monacóban, és az ausztrál még működő ERS nélkül is győztesként csapott célba. Tette mindezt a Ferrari előtt, amely meg a köztes évben, 2017-ban aratott kettős győzelmet, miközben a Mercedes akkor is csak vergődött.


Mindezek alapján a csillagosok óvatosak a soron következő verseny előtt. „Nagy kihívás előtt állunk, mivel az elmúlt években nem voltunk valami jók, és emlékezhetünk, hogy Daniel Ricciardo tavaly mennyire erős volt a Red Bull-lal. Külön ligát képviseltek. Lépésenként haladunk, de papíron a következő hétvége nehéznek ígérkezik számunkra” – nyilatkozta Toto Wolff csapatfőnök.


Szavaiban ugyanakkor némi kötelező pesszimizmus is van, hiszen a barcelonai győzelmüket követően a német RTL-nek azért elárulta, idén sokkal magabiztosabban utaznak Monacóba, mint a múltban. „Mindenki az utolsó hajszáláig motivált, hogy jól teljesítsünk Monacóban. Az folyamatosan az egyik leggyengébb helyszínünk volt az utóbbi években. De tavaly Szingapúrt már megoldottuk – az is mindig egy rossz pályánk volt –, ezért most abban bízunk, hogy most is meg tudjuk csinálni.”




Valtteri Bottas és Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes) Valtteri Bottas és Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)


Ebben segítségükre lehet, hogy az idei W10-es modelljük éppen azon a téren hozta a legnagyobb előrelépést elődeihez képest, ami korábban a gyenge pontjuk volt: a Monacóra jellemző lassú kanyarokban, valamint a minden körülmények között hatékony gumikezelésben. „Eltérő az aerodinamikai szemléletmódunk idén. Egy kicsit változtattunk az autó fejlesztési módján, nagyobb hangsúlyt fektettünk a lassú kanyarokban nyújtott teljesítményre” – magyarázta Wolff a sikerszériájuk egyik kulcsát.


Szerinte ezen erősségük Monacóban is a kezükre játszhat. „Ennek ellenére óvatosnak kell maradnunk. A Forma–1-ben nincs egyetlen olyan dolog, ami mindent megváltoztat, a fejlesztési ütem és irány számít, a gumik és az autó reakcióinak kiismerése. Minden hétvégén képesek vagyunk javítani a teljesítményünkön. A Ferrari például új erőforrást vetett be. Ez előrelépés volt, de nem az az egyetlen fegyver, hogy gyors vagy az egyenesekben, a kanyarokban is gyorsnak kell lenned. Mi a barcelonai utolsó szektorban megmutattuk, hogy mire képes az autónk, és már alig várom Monacót.”



Red Bull: Monacóban még nőhet is a Mercedes előnye


A barcelonai utolsó szektor sokszor valóban jó erőfelmérőt jelent Monaco előtt, köszönhetően annak, hogy kizárólag lassú kanyarokból áll. Márpedig a Mercedes azon a szakaszon két hete mindenkit tönkrevert. A pole-szerző Valtteri Bottas legjobb részideje 25,878 másodperc volt a harmadik szakaszon, és ezzel a Red Bull közel fél másodpercet (26,322), a Ferrari két versenyzőjére pedig 6-7 tizedet (26,513) kapott tőle.


Noha a Red Bull a monacóihoz hasonló pályák az elmúlt szezonokban versenyképesebbé tették, ezúttal nem számítanak ekkora fordulatra a hercegségben, sőt úgy vélik,  most egyértelműen a Mercedes lehet ott a fő esélyes. „Igazán domináns teljesítményt nyújtottak. Barcelonában mindig is jók voltak, de ha megnézzük az utolsó szektorban, a lassú kanyarokban nyújtott teljesítményüket, arra számíthatunk, hogy erősek lesznek Monacóban. Ők lesznek a favoritok, mi pedig próbáljuk majd kihívás elé állítani őket, amennyire csak tudjuk” – vetítette előre Christian Horner csapatfőnök.




A Red Bull nem számít a múlt évi fölényének megismétlődésére Monacóban (Fotó: XPB) A Red Bull nem számít a múlt évi fölényének megismétlődésére Monacóban (Fotó: XPB)


Max Verstappen is hasonlóképpen látja a helyzetet. A barcelonai dobogóját követően külön kiemelte, idén azért lesz más az összkép, mint az előző években, mert most először nem érzik úgy, hogy csak a motorerő miatt veszítenének a Mercedesszel szemben, a korábbi kanyarokban tapasztalt fölényük már a múlté. „Pillanatnyilag nincs olyan kanyar, amelyben jobbak lennénk a Mercedesnél. Szó sincs róla, hogy rossz az autónk, de a Mercedes mindenütt gyorsabb nálunk, a közepes tempójú és a nagy sebességű kanyarokban nagyjából egy szinten állunk, de sok múlik azon is, ki mekkora leszorítóerővel megy éppen. Ez minden hétvégén más. Spanyolországban nagyon jók voltak a lassú tempójú kanyarokban, és ez Monacóra nézve általában jó előjel” – ismerte el a holland.


A Mercedes Spanyolországban talán valóban meredekebb szárnyakat használt a Red Bullnál, ám az utolsó szektoros teljesítményük még így is elképesztő volt. És hogy valóban előreléptek a lassú kanyarokban, azt a múlt évi szektoridőkhöz való viszonyítás is alátámasztja. A Red Bull ezúttal 0,163 másodperccel volt lassabb ezen pályarészen, mint 2018-ban, a Ferrari 0,314 másodpercet veszített ott, miközben a Mercedes 0,441 másodpercet (!) nyert.


Helmut Marko tanácsadó attól tart, a Mercedes idei autója annyira jó, hogy Monacóban is verhetetlenné teszi Lewis Hamiltont és Valtteri Bottast. „Noha a Mercedesé a leghosszabb tengelytáv, az előnyük Monacóban még nagyobb is lesz. Igazi szörnyetegek a kigyorsításoknál, és Monacóhoz pontosan erre van szükség. Mi valamennyit javulhatunk, de ez messze nem lesz elég” – vélekedett az Auto Bildnek.




Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes) Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)


Kiemelte, a fölényüket az is bizonyította, hogy a múlt heti teszt második napján még a rutintalan és – szerinte – nem is kimagaslóan tehetséges Nyikita Mazepin is az élre kormányozta a Mercedes W10-est. „Az, hogy egy másodrangú Forma–2-es versenyző elsőre képes leggyorsabb kört autózni a Mercedesszel, megmutatja, mennyire kiemelkedő az autójuk. Jobban, mint korábban bármikor. Engem csak az lepett meg, hogy a Mercedes meg sem próbálta eltakarni a lapjait, és megakadályozni Mazepint abban, hogy a legjobb időt autózza. Így most teljesen világossá vált, mennyire dominánsak” – könyvelte el az osztrák.



A Ferrari akár a legjobb ötből is kicsúszhat?


Több jel arra utal tehát, hogy a Mercedesnek most kevesebb a félnivalója Monacótól, mint a közelmúltban, és hogy a Red Bull kilátásai sem annyira jók, mint az utóbbi pár évben. Eközben az eddigi tapasztalatok azt is sugallják, hogy a Ferrari meg akár komoly bajba is kerülhet a miniállamban.


Az aerodinamikai koncepciójukról egyre inkább kezd bebizonyosodni, hogy rossz választás volt, mivel a vékony első légterelő nem képes annyi leszorítóerőt termelni, amennyi ahhoz kéne, hogy igazán versenyképesek legyenek a kanyarokban. Spanyolországban Sebastian Vettelék nyíltan kimondták, hogy az Achillesz-sarkukat a harmadik szektor és a lassú kanyarok jelentik. Szabad szemmel is feltűnő volt, hogy leszorítóerő-hiányos, alulkormányzott gépük milyen sok időt veszített a Mercedesszel szemben csak az utolsó sikán három kanyarjában, és mivel eddig úgy tűnt, bármivel is próbálkoznak, képtelenek elegendő leszorítóerőhöz jutni, ez sok jót nem ígér számukra Monaco előtt.


Helmut Marko szerint még csúfos véget is érhet a hétvégéjük, és hacsak nem találtak valamit Barcelona óta, akár középcsapatok is eléjük furakodhatnak a rendhagyó pályán. „Ha a Ferrari nem képes leszorítóerőt generálni és jól kigyorsítani, Monacóban talán csak hatodikak vagy hetedikek lesznek. Az ő gyengeségük éppen a barcelonai utolsó szektor volt, amely a legjobban emlékeztet Monacóra. A motorjuk nagyon jó, de a leszorítóerő és a kigyorsítás terén rendkívül sok hiányzott nekik” – hívta föl a figyelmet.




A barcelonai sikánban nemcsak a Mercedes, a Red Bull is leiskolázta a Ferrarit (Fotó: Red Bull) A barcelonai sikánban nemcsak a Mercedes, a Red Bull is leiskolázta a Ferrarit (Fotó: Red Bull)


Barcelonában a hármas szektorban a Ferrari részideje valóban közelebb volt a mögötte lévő Haaséhoz és a Toro Rossóéhoz, mint az előtte álló Red Bulléhoz. Ugyanakkor az is tény, hogy előbbi csapat egyértelműen nagyobb leszorítóerővel versenyzett ott, és ez a jóval gyengébb végsebességeiken is látszott. Az tehát nem magától értetődő, hogy a Ferrari maximális leszorítóerőre hangolva is ennyire le lesz maradva, emellett az is meghatározó tényező lehet, hogy ki mennyire fogja tudni munkára bírni az egyesek által a monacói pályához már előre túl keménynek tartott gumikat. Lehet, hogy ez még hangsúlyosabb is lesz a nyers leszorítóerőnél.


Mattia Binotto csapatfőnök szerint nem törvényszerű, hogy szenvedni fognak Monacóban. „Monaco az autó beállításai és mechanikus működése szempontjából egy teljesen más pálya, mint Barcelona. A gumikeverékek is mások lesznek. Az nem is kétséges, hogy Monacóban ugyanolyan hasznos lesz a leszorítóerő, mint Barcelonában, de ettől függetlenül úgy érzem, hogy a versenyzőink jól szerepelhetnek ott” – próbált optimista maradni.


Csapata egyébként kiemelt hangsúlyt fektetett a monacói előkészületekre és az autó lassú kanyaros gyengélkedésének kiértékelésére a Spanyol Nagydíjat követő kétnapos teszten. Autójukat a versenyhétvégéhez képest nagyobb leszorítóerőre hangolták, és folyamatosan így gyűjtötték az adatokat. Érdekes lesz látni, hogy az elmúlt másfél hét alatt elő tudtak-e állni valamivel, ami révén el tudnak kerülni egy esetleges kínosan alakuló hétvégét…