Musorujsag
Élő Eredmények

Úton a standardizált F1 felé: előrelépés vagy zsákutca?

Úton a standardizált F1 felé: előrelépés vagy zsákutca?

Autosport, Auto Motor und Sport
Újabb lépéssel kerül közelebb a Forma–1-es bajnokság a technológiai egységesítés felé, ám miközben az FIA egyre-másra írja ki a pályázatokat a beszállítói szerepekre, a csapatok között vita folyik arról, ez lesz-e a sportág számára helyes irány.

A sportág egyszerűsítése és olcsóbbá tétele szerves részét képezi a Forma–1 szabályalkotói által előkészített 2021-es reformterveknek. Már korábban híre ment, hogy a sorozat vezetői szeretnék egységesíteni a legtöbb olyan alkatrészt, amit jelenleg a csapatok maguk állítanak elő, de a versenyképességük szempontjából nincs nagy jelentőségük, csupán a pénzt viszik el. A váltókazettákra az FIA már korábban kiírta a pályázatát, és most újabb részegységek kerültek a listára.

A jövőben a kerékfelnik, a fék egyes kopó alkatrészeinek a gyártását is egy egységes beszállítóra bízná az F1, és ennek kapcsán már közzé is tette az új pályázatait. Az érdeklődők június 15-éig jelentkezhetnek, és egy hónappal később már döntés is születik a nyertesről. Ezeken felül tervben van még az üzemanyagrendszerek számos alkatrészének egységesítése, mellyel egy időben a jelenlegi méréseket is pontosítanák; és az olyan részek is egységessé válhatnak, mint például a kerékanyák, a kormánymű, vagy éppen a glória.

„A váltókra vonatkozó pályázat kiírása volt az első, még februárban. Jöttek pályázatok, és most jutottunk el odáig, hogy jelentést készítünk róluk a Motorsport Világtanácsnak” – magyarázta a folyamatról Nikolasz Tombazisz, az F1 technikai igazgatója. „Lesznek további pályázatkiírások is a következő hetekben és hónapokban, kisebb alkatrészekre. Sokat egyeztettünk a csapatokkal az utóbbi hónapokban, és júniusban több dolgot is vázolni fogunk. A csapatok már jóval 2021 előtt tudni fogják, miket egységesítünk, hogy fel tudjanak készülni, mit kell majd megvásárolniuk, és hogy pontosabban tudjanak tervezni.”

A görög szakember kiemelte, a későbbiekben kiírandó pályázatok már főleg kisebb, jelentéktelenebb alkatrészekre fognak vonatkozni, és bizonyos területeken nemcsak a költségcsökkentést fogják célozni az egységesítéssel, hanem például a technikai szabályosság alaposabb ellenőrzését és felügyelését is. De az elsődleges cél a költségek visszaszorítása. A tervek szerint legalább 10 millió eurót spórolhatnak az intézkedések révén.

FIA logó (Fotó: XPB) Fotó: XPB

E folyamat máris megosztja az F1-es csapatokat, és többen is jelezték már, hogy nem őrölnének, ha a királykategória túlzottan a standardizálás irányába mozdulna el. „Alaposabban meg akarjuk vizsgálni, hogy mely elemeket kívánják egységesíteni, és ezeket összhangba akarjuk hozni a költségplafonnal” – bocsátotta előre a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto, hozzátéve: „Esztétikai szempontból nagy kár lenne, ha minden autó ugyanúgy nézne ki, mert kívülállóként már nem látnál különbséget az autók között”

A Toro Rossó-s kollégája, Franz Tost szerint ez csak szőrszálhasogatás. „Az embereket kicsit sem érdekli, hogy milyen fékek és felnik kerülnek az autókra” – érvelt.

Többen persze szemléletmódjuknak megfelelően viszonyulnak az egységesítés problémájához. Ez egyfelől segítség lehet a kisebb csapatoknak, hiszen sok részegység fejlesztésétől kíméli meg őket, amivel pénzt spórolhatnak meg. A Haas viszont arra is figyelmeztetett, hogy ennek hátulütője is lehet, ha a tervezett költségvetési plafont nem a megfelelő módon határozzák meg.

Günther Steiner attól tart, hogy a a jelenlegi tervekben szereplő 190, majd később 160 millió dolláros költségvetési limit még mindig túlságosan magas ahhoz, hogy a kicsik igazán profitálni tudjanak belőle. Az egységesítéssel talán tízmilliós nagyságrendű összeget fognak megspórolni a csapatok, ám a Haas szerint ez csak annyit fog jelenteni, hogy a tehetősebb nagyok így még több pénzt költhetnek el más, a teljesítményükre nagyobb hatással lévő fejlesztésekre. Az egységesítéssel felszabaduló összeg lényegében abban lehet segítség számukra, hogy az előírt – a kicsik által így sem, úgysem elért – költségplafon alatt maradjanak…

Günther Steiner (Fotó: XPB) Günther Steiner (Fotó: XPB)

Steiner emellett arra is emlékeztetett, hogy az F1 nem IndyCar vagy Forma–2, és az egységesítési folyamat az imázsának is árhat. „Egyelőre nem döntöttünk az egységesítés mértékéről. Számomra a legfontosabb, hogy a Forma–1 megtartsa a génjeit, amit az én szememben a fejlesztés jelent. Ez az egyetlen autósport a világon, amelyben szabad a technológia. Mihelyst elkezdesz egységesíteni, ingoványos talajra léphetsz. Óvatosnak kell lennünk ezzel, nehogy hirtelen az összes autó egyforma legyen” – figyelmeztetett Steiner.

Binotto emellett rámutatott: „Az elsődleges cél, hogy féken tartsuk a költségeket. A Ferrari mindig ellenzi az egységesítést, de tudatában van annak, hogy csökkenteni kel a kiadásokat. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt. Az egységesítésnek csak akkor van értelme, ha pénzt spórolsz vele, ezt pedig először is bizonyítani kell.”

Az Alfa Romeót irányító Frédéric Vasseur szerint létezhet középutas megoldás. „Tizenöt éve az ECU-t is be tudta vezetni az F1” – utalt a McLaren által gyártott egységes elektronikai rendszerre. „Szerintem ugyanezt meg fogjuk tudni oldani a fékekkel és a felnikkel is. Az egyetlen problémát az idő jelentheti. Viszonylag hamar tudatniuk kell velünk a részleteket, mert minél inkább kapkodnunk kell, annál költségesebb lesz az átállás.”

Borítókép: A Kínai Nagydíj rajtja (Fotó: XPB)

További tartalmak