Vettel hibái azt bizonyítják, hogy még mindig egy győztes – Tost

Volt főnöke úgy érzi, a Red Bulltól nagyobb támogatást kapott Sebastian Vettel, az utóbbi hónapokban elkövetett hibái viszont szerinte nem azt jelzik, hogy leáldozóban a német csillaga.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Ahogyan a Ferrari, úgy Sebastian Vettel sincs csúcsformában a tavalyi második félév óta. A múlt nyáron megrendezett Belga Nagydíj óta nyeretlenek együtt, és miközben a vörösök autója sem tűnik eléggé ütőképesnek a nagy sikerekhez, Vettel formája sem mutat jelentős javulást a 2018-as szezonhajrához viszonyítva. Vezetésébe folyamatos hibák csúsznak be. Legutóbb Barcelonában egy első kanyaros elfékezés révén bukta el a dobogós esélyét, korábban pedig bahreini megpördülése miatt kapott újra kritikákat.


Az akkori eset sokak szerint újabb bizonyítéka volt annak, hogy Vettel nem elég jó a kerék a kerék elleni párharcokban. 2018 első felében ugyan még éppen ennek ellenkezőjét bizonyította fűre hajtós manővereivel, a szezonhajrában egymás után követte el a mostani szahírihoz hasonló hibákat Lewis Hamilton (Monza), Max Verstappen (Szuzuka) és Daniel Ricciardo (Austin) ellen.


Miközben vannak, akik ebből azt a következtetést vonják le, hogy Vettel pályafutása leszállóágba került, korábbi Toro Rossó-s főnöke, Franz Tost épp ellenkezőleg látja. „Ezek mindig századmásodpercen múló pillanatok. Az ilyesmiket egy versenyző sem tervezi az élmezőnyben. Az olyasmiket, mint a tavalyi monzai, nem tervezed el az élen. Egymás mellett érkeztek a kanyarba, és ugyanúgy húzhatta volna Hamilton is a rövidebbet. Ezek csak nüánszok, melyeket az autó hátuljának megcsúszása eredményez. Az ilyesmit nem lehet mindig száz százalékig kontrollálni” – vélekedett Tost a Motorsport-Totalnak, hozzátéve, hogy Vettel Bahreinben egyszerűen túl agresszíven lépett a gázpedálra.


Az osztrák szerint ez a rámenősség éppen azt bizonyítja, hogy Vettelt még mindig fűti a győzelem iránti vágy, és továbbra is egy győztes versenyző – csak éppen nehezebb időszakot él. „Ebből is látszik, hogy még mindig rendelkezik a szükséges agresszivitással, és hogy nem kíván ajándékba adni pozíciókat. Az efféle balesetekre mindig is volt példa. Emlékezzünk csak Prostra és Sennára. Mindig is fog történni ilyesmi az élversenyzők között. Ezért nyernek ők versenyeket és világbajnokságokat: amikor muszáj, belehajtanak a másikba is, és ha sikerül, akkor rendben van. Több példa is volt arra, hogy nem ő húzta a rövidebbet, hogy egy előzési manővert simán végrehajtott. Természetesen az a feltűnőbb, amikor megpördülsz. Olyankor erről beszélnek az emberek, és félreteszik a tervszerűen sikerült előzéseket. De Vettel hozzáállása jó, megfűszerezi a versenyt, és ennek így is kell lennie” – védte meg a négyszeres bajnokot a szakember.




Sebastian Vettel megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel bahreini megpördülése (Fotó: Formula1/Twitter)


Egy sikeres és egy sikertelen agresszív manőver között vékony a határvonal, és sokszor csak az billenti át a mérleg nyelvét, hogy a versenyző mennyire érzi magabiztosnak, továbbá kényelmesnek a helyzetét. Vettel a kritikusai szerint az utóbbi hónapokban azt bizonyította, hogy nagy nyomás nehezedik rá a Ferrarinál, és ez növelte meg a hibáinak számát: éles helyzetekben megremegett a keze. „Minden versenyzőnek szüksége van a csapat támogatására” – emlékeztetett Tost, aki szerint Vettel ebből a szempontból nem számít különleges esetnek. „Nincs olyan versenyző, akinek ez mindegy lenne. Főleg az élversenyzők nagyon érzékenyek. Nekik érezniük kell, hogy az egész csapat százszázalékosan mögöttük áll.”


A Toro Rosso vezetője szerint ebből a szempontból Vettel valóban hátrányban van Lewis Hamiltonnal vagy mondjuk Max Verstappennel szemben. „Emlékezzünk vissza, Hamilton és a Mercedes között is volt az a beszélgetés Toto Wolff konyhájában. Hamilton úgy érezte, hogy Rosberget talán kicsit előnyben részesítették” – idézte föl a 2016-os év végi diskurzust, mely óta Hamilton már nem mondogat oda csapatának, és sokkal jobb csapatember benyomását kelti, mint addig. „Muszáj biztosítanod a versenyzőnek az érzést, hogy a csapat mögötte áll, hogy százszázalékos támogatást kap tőlük. Amikor érzi, hogy nincs így, akkor nem érzi magát biztonságban.”


Tost szerint Vettelnél ez jelentheti a legnagyobb különbséget a sikereket hozó Red Bull-os korszakához képest. „Az akkori felállás mellett ő biztonságban volt” – erősítette meg.


Végül hozzátette, ma a Red Bull Max Verstappennek adja meg ugyanezt a hátteret, ezért el sem tudná képzelni, hogy Vettel egy napon visszatérjen nevelő csapatához, ahol hasonló helyzetben találná magát, mint most Charles Leclerc mellett. „Most ez teljesen más történet lenne Max Verstappennel. Jelenleg Max a Red Bull abszolút kedvence és élversenyzője, ez teljesen egyértelmű” – vélekedett.