Ferrari: új motor a partnereknek, a büntetés elkerülhető

A Ferrari után Monacóban a Haas és az Alfa Romeo is beveti az olasz gyártó legújabb fejlesztésű erőforrását. A rivális Mercedes szerint az előrehozott cserék ellenére is reális büntetés nélkül teljesíteni a szezont.

Fotó: XPB

Két héttel ezelőtt Barcelonában bevetette idei második erőforrását a Ferrari. A már szintén két v6-osnál tartó Renault-val és a Hondával ellentétben az olaszok e lépésüket nem megbízhatósági problémával indokolták, hanem a teljesítmény javításával. Mattia Binotto szerint Ausztráliában szembesültek azzal, hogy mind a karosszéria, mind az erőforrás tekintetében van bizonyos elmaradásuk, ezért felgyorsították a második hajtóegység fejlesztését – ez tette lehetővé, hogy két versennyel korábban használhassák azt.


Két partnercsapatuk Spanyolországban még nem kapott új motort, mivel a gyártónak nem volt elég ideje arra, hogy kettőnél több példányt készítsen elő. Monacóban viszont mind a Haas, mind az Alfa Romeo versenyzői használni fogják a 2-es számú motort. „A második motorral fogunk versenyezni. Most ugyanazt a specifikációt fogjuk használni, amit a Ferrari Barcelonában” – erősítette meg Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. „Nem tudom, hogy mekkora különbséget jelent a teljesítmény szempontjából, sem azt, mennyivel lesz jobb a vezethetősége. Nemcsak a lóerőkről szól ez, az energiagazdálkodásról és hasonlókról is. Az értékeket nem ismerem, de az biztos, hogy rosszabb nem lesz.”


Az ellenfelek már két hete kétkedve tekintettek a Ferrari meglepően korai – önkéntes – motorcseréjére. A Mercedes nem sok értelmét látta, mivel véleményük szerint sem Barcelonában, sem Monacóban nem ér sokat pár plusz lóerő. Emiatt vannak, akik azt gyanítják, a Ferrari egy bizonyos problémát akart kiküszöbölni az új motorral. Mivel a megbízhatósági gondokat Binottóék tagadták, a gyanú szerint elsődleges céljuk az első négy versenyen problémás fogyasztásuk csökkentése volt. Ehhez segítséget jelentett a Shell új üzemanyaga.


Miután a vörösök eltértek az eredeti tervtől, és a hasonlóan korán cserélő Renault-nál és Hondánál már elismerték, nem fogják végigcsinálni az idényt három erőforrással, fölmerül a kérdés, a Ferrari hogyan ússza meg 2019-es motorcserés hátrasorolás nélkül. Binotto szerint csak tervezés kérdése  az egész, és a rivális Mercedes szakembere, Andy Cowell is úgy véli, hogy e csere még nem jelent feltétlenül problémát a Scuderiának, mivel az 1-es motorok még bevethetők.


„Ahhoz, hogy három motorral csinálják végig, az első motort legalább két versenyen még használniuk kell” – magyarázta a csillagosok motorrészlegének vezetője. „Mivel a három motor közül ez rendelkezik a legkisebb teljesítménnyel, mi a helyükben Monacóban és Szingapúrban próbálnánk meg használni az elsőt. És emellett még sok pénteki szabadedzésen is.”




Charles Leclerc (Fotó: XPB) Charles Leclerc (Fotó: XPB)


Arról egyelőre nincs hír, hogy a Ferrari ezen a hétvégén visszatér-e a régi motorverzióhoz, ám ha nem teszi meg, a Magyar Nagydíjon még mindig lesz lehetősége erre, hiszen a Hungaroring sem számít erőpályának.


Cowell emellett kiemelte, az első motor esetében természetesnek vehető, hogy kevesebb időt szolgál, mint a második és a harmadik – legalábbis elméletben. „Az egyes motor mindig az a motor, amelynek fejlesztésére a legkevesebb idő állt rendelkezésre. Főleg amikor már a tesztidőszakban fölfedezel kisebb problémákat. Melbourne-ig ilyenkor alig van idő reagálni, ezért alapjában véve ez a motor kevesebb futásteljesítménnyel bír, mint a második és a harmadik verzió. Azoknál már felhasználják a szezon korai szakaszában szerzett tapasztalatokat” – elemezte a rivális helyzetét a mercedeses.


Büntetésekről egyelőre tehát nincs szó, ám a mezőnyben több versenyző már annak határán áll, míg Nico Hülkenberg Barcelonában az utólagos időmérős kizárását kihasználva már meg is kapta az idei 4. egységét a V6-osból, turbóból és MGU-H-ból, valamint a 3. (ugyancsak büntetést érő) példányát központi elektronikából.


Így áll a mezőny a motoregységekkel a Monacói Nagydíj előtt:




V6-osTurbóMGU-HMGU-KEnergiatárolóKözponti elektronika
Lewis Hamilton111111
Valtteri Bottas111111
Sebastian Vettel211112
Charles Leclerc211112
Max Verstappen222211
Pierre Gasly222211
Daniel Ricciardo222212
Nico Hülkenberg444313
Romain Grosjean111112
Kevin Magnussen111112
Carlos Sainz333212
Lando Norris222212
Sergio Pérez111111
Lance Stroll111111
Kimi Räikkönen111112
Antonio Giovinazzi111113
Danyiil Kvjat322211
Alexander Albon322222
George Russell111122
Robert Kubica111111