Räikkönen próbálta lebeszélni csapatát – hiába…

A 300. versenye és a rekorddöntés lehetősége is tökéletesen hidegen hagyja Kimi Räikkönent. Csapatát az ünneplés mellőzésére kérte – eddig kevés sikerrel. Ő nem változik – és szerinte semmi más sem…


A háromszázasok szűk klubjába lép Monacóban Kimi Räikkönen. Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Jenson Button és Fernando Alonso után ő az F1 történetének ötödik versenyzője, aki eléri a 300-as határt a nagydíjrajtok tekintetében. Persze mint az efféle statisztikák általában, ez is kicsivel bonyolultabb, mint kellene. A 2007-es bajnok a hétvégén pályafutása 300. nagydíjhétvégéjének vág neki, ám vasárnap csak a 298. versenyén fog elrajtolni. A különbséget a 2005-ös indianapolisi Michelin-botrány (csak hat autó rajtolt el) és a 2017-es Maláj Nagydíj rajtját megelőző műszaki hiba adja: e versenyeken Räikkönen hivatalosan nem rajtolt el, noha mindkettőn jelen volt.


Ilyen esetekben sokszor a versenyző dönt arról, mely futamot tekinti a valós mérföldkövének, Räikkönennél viszont ez másképp működik. Őt tudniillik egy kicsit sem érdekli, hogy 298 vagy 300… És mint azt szerdán Monacóban elárulta, jobban örülne, ha csapatát, a róla egy photoshopolt képet máris közzétevő Alfa Romeót sem érdekelné. „Próbáltam arra kényszeríteni őket, hogy töröljenek mindent, de eddig a jelek szerint nem sok sikerrel…” – panaszkodott Räikkönen arra, hogy munkaadója ünneplésre készül, pedig ezt ő nem akarja.




Ezek után már aligha meglepetés, hogy különleges sisakfestéssel sem készült a hétvégére úgy, mint a 300-asok közül korábban többen is. „Semmi különbség nincs a múlt heti és a következő versenyhez képest. Végső soron ez csak egy szám” – érvelt. Ennek megfelelően az sem érdekli, hogy a 314 rajttal rendelkező Fernando Alonsót már idén lehagyja az örökranglista második helyén, és jövőre az első Rubens Barrichellót is lehagyhatja. „Nem, egyáltalán nem. Nem azért vagyok itt, hogy a legtöbb nagydíjat teljesítsem. Ez egyáltalán nem tesz elégedetté. Ezek csak puszta számok. Ez itt csak egy újabb verseny, de az emberek próbálnak ünnepelni. Ez csak egy szám! Mi a különbség?”


A szám mögött azért jóval több van. Amikor Räikkönen 2001-ben bemutatkozott, még V10-es motorokat, barázdált gumikat, bő 100 kilogrammal könnyebb autókat használt a királykategória, az ellenfelek, a csapatok és a versenyek is teljesen mások voltak. Räikkönent próbálták faggatni a változásokról. Próbálták… „A Forma–1 megváltozott, de minden sport más, az egész élet más, mint a 2000-es évek elején volt. Egyes pályák egyszerűbbek, és ott a DRS, meg a hasonló eszközök. De teljesen normális, hogy változnak a dolgok. De ha már csinálod egy ideje, nincs igazán változás. Nagyjából ugyanaz a program évről évre. Van, hogy változnak a helyszínek, de a program ugyanaz. Lehet, hogy az időpont módosul, hogy este van a futam, de bármi is történik a pályán, ez mindig ugyanaz marad.”


„Amikor jól megy, akkor jobban élvezed, amikor nem annyira, akkor kevésbé. De a vezetés nem változott, csak az autók. Nem hinném, hogy a vezetés változhat. A szabályok diktálnak bizonyos dolgokat, de ettől még ugyanaz: próbálsz a lehető leggyorsabb lenni. Szóval nem hinném, hogy ezen a téren olyan sok minden változott volna.”


A kedvenc korszakát is hasonló elv alapján „választotta ki”. „Bizonyos években bizonyos szabályváltozások diktálnak dolgokat, de a vezetés nem változott. Ha veszel tíz különböző autót, nem vezeted őket másképpen. Lehet, hogy a hangzás más lett, de ennyi az egész.”




Kimi Räikkönen (Fotó: XPB) Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)


Miután megállapította, hogy a sajtó is ugyanaz maradt az utóbbi 17 évben („Ugyanazok a kérdések, ugyanazok a kérdések…”), bizonyára az sem érte váratlanul, hogy a jövőjéről is kérdezték. 2021-ben gyökeres szabályváltozások lesznek, és több versenyző (pl. Lewis Hamilton és Sebastian Vettel) már jelezte, ezek is befolyásolni fogják abban, meddig tervez az F1-ben.


Nem úgy Räikkönent! „Szerződésem van a következő évre, és hogy mi lesz utána, az majd kiderül. Meglátom, még érdekelni fog-e. Végső soron hiába jön a nagy szabályváltozás, a nagy csapatok úgyis ott lesznek az elején. Sokkal több kutatást végeznek el, hogy a lehető legjobban csinálhassák. Jó lenne, ha szorosabb lenne minden, és nemcsak a versenyzők szempontjából, az egész sportágéból. De őszintén szólva ez még a teljes ismeretlenség. Találgathatok, de ennek semmi hatása a vezetésre.”


Ami – mint tudjuk – mit sem változott.


De fog-e változni valaha Kimi Räikkönen és a véleménye arról, hogy több mint 300 futamot és – a kétéves kihagyása miatt – 17 évet teljesített az autósport élvonalában? „Ha majd egyszer abbahagyom, és visszatekintek, talán egy kicsit több értelme lesz, és talán más lesz. Most nem igazán érzem úgy, hogy ilyen régóta vagyok itt. Voltak jó versenyeim, jó eredményeim, de végső soron ez csak versenyzés. És ha a verseny véget ér, az élet utána sem lesz más, azon kívül is vannak érdekes dolgok” – állapította meg.