Vettel: Az eufória a múlté, de nem beszélnék hibás tervezésről

Az év eleji lelkesedése már a múlté, ám félresikerült autóról nem beszélne Sebastian Vettel, monacói kilátásaik kapcsán pedig próbál optimista maradni.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Az előző években rendre az esélyt kínálta Monaco a Ferrari számára. A Mercedesnek nem, nekik viszont kedvezett a pálya, így 2017-ben és 2018-ban is sikerült legyőzniük rajta a csillagosokat. A helyzet azóta nagyot változott. A várakozások szerint az Ezüstnyilaknak idén jobbak a kilátásaik, mert autójuk eddig jobban teljesített a lassú kanyarokban, mint a múltban. A Ferrari esélyeit ezzel szemben éppen azért temetik többen is előre, mert a lassú kanyarok jelentik az idei gépük legnagyobb gyenge pontját.


No meg a gumik. Mattia Binotto csapatfőnök a futam felvezetéseként elárulta, a barcelonai kétnapos teszt során rájöttek, hogy alapjaiban másképpen kell bánniuk az idei évre átalakított abroncsokkal, mert eddig ez vetette vissza őket leginkább.


„A legfőbb következtetést már a versenyhétvégén levontuk, amin nem voltunk elég versenyképesek” – mondta Sebastian Vettel a felismerésükről. „Próbáltunk kicsit több időt tölteni a beállítások feltérképezésével, és kisebb előrelépést értünk el. De a különbség túl nagy volt a legutóbbi versenyen. Ami Monacót illeti, nehéz jósolni, mert teljesen más pálya, különleges hely. Az efféle kanyarokról azt gondolhatjuk az előző versenyek alapján, hogy nem fog nagyon feküdni az autónknak, de ettől még nem látom akadályát, hogy jó versenyt fussunk. A múltban egészen jól ment nekünk Monacóban, szóval optimista vagyok, és várom már, hogy újra pályára hajthassak.”




"Folyamatosan hinni": ez a Ferrari-szurkoló még bízik a fordulatban (Fotó: XPB) "Folyamatosan hinni": ez a Ferrari-szurkoló még bízik a fordulatban (Fotó: XPB)


Vettel megerősítette Binotto szavait, miszerint a gumik változása nem kedvezett nekik, mégsem látja úgy, hogy gyengélkedésüknek ez lenne az egyetlen oka. „A gumik mások, mint tavaly, és mi többet küszködünk velük, mint a többiek. Hogy őszinte legyek, ezek a gumik nagyon érzékenyek, és nehéz megérteni őket. Ez több tényező kombinációja. Az autónk nem elég gyors, és ez már többször is bebizonyosodott. Ez vezet oda, hogy nem hozod megfelelő állapotba a gumikat. Sajnos túl kicsi a működési tartomány ahhoz, hogy eltaláld, ezért sokszor ugyanannál a versenyzőnél is nagyok az időkülönbségek, és ezt elég nehéz megérteni.”


„A gumikról az autóban ülve mindig kapunk valamilyen visszajelzést. Hol jobbat, hol rosszabbat. A mérnökök nagy erőfeszítéseket tesznek, minden tudásukat bevetik, hogy felülemelkedjünk ezeken a véletlenszerű eseteken, de a jelek szerint mások kicsit jobban értik ezt, mint mi. De mint mondtam, nemcsak a gumikat, az autót is próbáljuk jobban megismerni, és remélhetőleg ez segíteni fog. Legjobb esetben már holnap, de a következő hetekben biztosan előre fogunk lépni.”


Teljesen másképp hangzanak Vettel szavai, mint az ígéretesen alakult téli tesztek során. Vettel akkor még büszkén jelentette ki, hogy szinte bármit megtehet az autójával, mindig úgy viselkedik, ahogyan várja. Ezzel és jó eredményeikkel a nyilvánosság is sokat várt tőlük év elején – hiába. Ez a lelkesedés azóta már a múlté. „Év elején természetesen mindig van egy kis eufória, amikor még nem tudod, ki hol áll” – magyarázta Vettel, aki szerint a csapaton belül ettől még továbbra is jó a hangulat.




Ferrari (Fotó: XPB) Ferrari (Fotó: XPB)


Fölvetették, amiről már jó ideje beszél a paddock: talán az SF90-es koncepciója a hibás, és rossz utat választottak a tervezők. „Semmi esetre sem hívnám félretervezett autónak” – kontrázott Vettel. „Hogy elégedettek vagyunk-e vele? Nem. Változtathatunk rajta egyik napról a másikra? Talán nem. De gőzerővel dolgozunk az autónk és a csomagunk javításán, gyorsabbá tételén, hogy újra az élen küzdhessünk.”


Azt is cáfolta, hogy a téli személycserék, Maurizio Arrivabene távozása és Mattia Binotto előléptetése az oka a bizonytalanságuknak. „Természetesen ez egy váltás, de általában az efféle váltásokat jól kezeljük. Az eredményekből kirajzolódik egy tendencia, ami azt mutatja, jó irányba tartunk. Egyszerűen továbbra is hinnünk kell abban, amit csinálunk. Vannak pozitív jelek, de negatívak is, semmi kétség.”


Monacóra visszatérve azért kissé erőltetettnek tűnt az optimizmusa. „Monacóban mindig bármi megtörténhet a versenyen, szóval teljesen lényegtelen, mit mond a papírforma. Ez egyfajta rulett. Ez egyedülálló pálya, bármi megtörténhet rajta. Tudjuk, hogy nem vagyunk elég gyorsak ahhoz, hogy legyőzzük a Mercedest, de keményen dolgozunk a különbség mielőbbi eltüntetésén” – összegzett.