Verstappen a reménysugár a Mercedes „Mazepin-módja” ellen?

A nyitónap alapján egyedül Max Verstappen teszi bizonytalanná a Mercedes monacói uralkodását, de a Red Bull még a biztató jelek ellenére sem hisz a csodában. Minek köszönhető a pesszimizmusuk?

Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

Közel 8 tizedes előnnyel zárta a Mercedes a Monacói Nagydíj csütörtöki szabadedzését, így akár azt is írhatnánk, hogy a barcelonaihoz hasonló fölényes dominanciájukra van kilátás. Árnyalja viszont a képet, hogy délután mögöttük a Ferrarival bevallottan szenvedő Sebastian Vettel végzett a harmadik helyen, miközben a délelőtti szabadedzés azt mutatta, hogy az első számú üldözőjük nem a német és a Ferrari, hanem Max Verstappen lehet a Red Bull-lal.


A holland a második tréningen képtelen volt igazi „időmérős szimulációt” futni, mivel az edzés közepén bő 50 percre a garázsba kényszerítette a hűtőrendszer törmelék által okozott sérülése. A Lewis Hamiltonénál 0,9 másodperccel lassabb legjobb idejét az első szett lágy gumin, jóval a többiek előtt futotta, így az reprezentatívnak nem nevezhető. Már csak azért sem, mert délelőtt még teljesen más volt az összkép: Verstappen mindössze 0,059 másodpercre volt Hamiltontól az első másfél órában, ráadásul a két Mercedes közé furakodva a második helyen zárt.


Mindezek után a nagy kérdés az, melyik eredménye állt közelebb a valósághoz, és mennyire tekinthetjük Verstappent a két mercedeses fenyegetésének.




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Noha elismerte, álomszerűen indult a hétvégéjük, és az autójuk is kiválóan működött, Lewis Hamilton a nap végén meglepetten beszélt arról, hogy máris ekkora fölénybe kerültek a többiekkel szemben. Ő szintén Verstappent hiányolta a sarkukból. „Fogalmam sincs, honnan jött ez a különbség. Folyamatosan fejlesztjük az autót, egyre jobban megértjük, ahogy a gumikat is. Ezek összeadódnak, és szerintem ezért látunk most ekkora előnyt. A beállításokkal elégedett voltam, és csak kisebb módosításokat hajtottunk végre a két edzés között és alatt. Meglepett a különbség. Nem tudom, talán Max nem tudta összerakni a körét” – elmélkedett a címvédő.



Új fogalom: Mazepin-mód


Verstappen délelőtt 1 másodperccel gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, Pierre Gaslynál. Ez alapján, valamint mert a házon belüli fölénye idén stabilan nagy, a francia délutáni 0,820 másodperces lemaradásából arra is következtethetnénk, hogy Verstappen a második másfél órában is odakeveredhetett volna a Mercedesek közé. Az efféle megállapításokkal viszont nem árt csínján bánni, hiszen Gasly a nap végén kimondottan gyengének nevezte a saját délelőttjét, és délután már sokkal elégedettebb volt az autójával, ami alapján valószínűsíthető, hogy Verstappen problémája nélkül is közelebb lett volna csapattársához.


Szintén árulkodó a Red Bull pesszimizmusa. Miközben azt magabiztosan állítják, hogy jobbak a Ferrarinál, legalább ennyire biztosak abban is, hogy a délelőtti kis különbség ellenére sincs igazán esélyük a Mercedes ellen.




Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


Helmut Marko tanácsadó egy új fogalom bevezetésével indokolta e várakozásukat. „Közelebb vagyunk a Mercedeshez, mint gondoltuk. Úgy vélem, a végén nagyjából két tizeddel lehetnek gyorsabbak nálunk. De sosem tudhatjuk, mikor kapcsolnak Mazepin-módba…” – jelentette ki az Auto Bildnek.


A Mazepin-móddal a Mercedesszel a barcelonai kétnapos teszten gyakorló Nyikita Mazepinre utalt, aki rutintalansága dacára az élen zárta a szerdai napot. Marko már akkor aggasztónak nevezte, hogy egy szerinte nem különösebben tehetséges ifjonc is ennyire könnyedén múlja fölül az ellenfeleket a domináns W10-essel. „Mazepin legjobb köre megmutatta, mit tud valójában a Mercedes, amikor igazán odateszi magát. A sportág szempontjából ez semmiképpen sem jó, ha egyáltalán lehetőség van ilyesmire” – jegyezte meg.


Mazepin-mód alatt akár a Mercedes „partimódját” is értheti. Monacóban szinte mindent eldönthet az egykörös tempó, és ezen a téren a Red Bull még nincs olyan közel a Mercedeshez, mint szeretné. Az első öt hétvége azt mutatta, hogy a német csapat péntekről (ez esetben csütörtökről) szombatra lényegesen nagyobb teljesítményugrásra képes, mint az osztrák (és a Ferrari), azaz a nyitónap eredményei rendszerint az ellenfelek valós erejéről fest reálisabb képet, akik már akkor közelebb vannak a maximumhoz.


Verstappen elégedett volt a csütörtöki teljesítményével, ám ő is megállapította: „A pole pozícióra ez nem lesz elég.”




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Marko szerint a harmadik hely célba vétele a legreálisabb számukra, és az első sorba csakis akkor keveredhetnek, ha történik valami rendkívüli. „Ehhez mindennek klappolnia kell, miközben a Mercedesnél valaminek rosszul kell elsülnie. Csak akkor kerülhetünk az első sorba, ha egyik Mercedesnek nem sikerül tökéletesen a köre, miközben nekünk igen.”


Emellett azért hozzátette, saját magukhoz képest jobbak Monacóban, mint várták. „A második és a harmadik szektorban egy szinten állunk velük, az elsőben veszítünk. A régi Red Bull-erények kezdenek visszatérni szép lassan.”



Ha nem utolérhetők, hát hibába kell hajszolni őket


Marko a „többiekről” is adott helyzetértékelést. Pierre Gasly eredményét szerinte nehéz lenne alapul venni akár a Red Bull, akár Verstappen valós potenciáljának megítéléséhez, mivel a francia továbbra is ingadozik. „Gasly egy rejtély. Az első szektorban negyedik legjobb részidőt autózik, aztán két hajtűben veszít három tizedet” – mutatott rá.


A Ferrarit ezzel szemben ő is maguk mögé sorolja. A forgalom miatt csak a 10. időt autózó Charles Leclerc szerinte túlságosan görcsösen ment csütörtökön, és „túlvezette” autóját a hazai pályán. De Vettel ideje és a Ferrari hosszú etapja (mellyel egyébként visszasüllyedtek a középmezőnybe) sem győzte meg. „A Ferrarinak még Monacóban is gondot jelent a gumikopás. Ez hihetetlen! Nem tudom, hogy mit csinálnak” – csodálkozott a vörösök gumigondjain.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Mindezek alapján a Red Bull a Mercedes-fölény folytatódását várja Monacóban, közben pedig reménykedik abban, hogy történik valami, ami kizökkenti az ellenfelet. Az Ezüstnyilak legnagyobb előnyét eddig az jelentette, hogy magabiztosan működési tartományba tudták hozni a gumikat, és stabilan benne is tudják tartani őket. Andrew Shovlin főmérnök viszont figyelmeztetett: az első gyorskörökkel még vannak gondjaik, és az igazán jó idők eléréséhez több kör megtételére van szükségük. Ez Monacóban lehet problémás a pálya rövidsége és a forgalom miatt, akár még a tízszereplős Q3-ban is.


A csapatnál tudják, nem minden a kiemelkedően jó tempó.  „A gyors autó önmagában nem elég. Az időmérőn a versenyzők, a futamon a stratégák nem hibázhatnak. Elég egy rossz időpontban érkező biztonsági autó, és ez máris a győzelembe kerülhet” – állapították meg a Mercedesnél.


Marko szerint a hibázásra viszont jóval kisebb az esély olyankor, amikor ekkora fölényben van egy csapat, és zavartalanul dolgozhat a komfortzónájában. „A Mercedes-versenyzőknek még bőven van tartalékjuk. Hogyan követnének így el hibákat?”


És itt jön újra képbe Verstappen. A csütörtöki edzések alapján ugyanis ő kerülhet a legközelebb ahhoz, hogy nyomást gyakoroljon a Mercedesre, és bosszantani kezdje Lewis Hamiltont és Valtteri Bottast. Innen nézve távolról sem mindegy, hogy fél másodperc, vagy pár század a lemaradása velük szemben. Mert jelenleg nem az a kérdés, mikor győzi le valaki az eddig mindent besöprő Mercedest, hanem az, egyáltalán sebezhetővé tudja-e tenni őket bárki.


A mindig lutris Monacóban sokszor ennyi is elég.




Kép: M4Sport Kép: M4Sport