Bohózatba illő bakikkal égette le magát a McLaren – mit lép Alonso?

Totális csődöt mondott a McLaren az idei Indy 500-as projektjével. Zak Brown nyíltan beszélt a kínos, már-már bohózatba illő baklövéseikről, és elismerte, nem biztosított, hogy Fernando Alonso újra nekivág velük Indianapolisnak.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)

A hétvégén rendezik az indianapolisi 500 mérföldes verseny 103. megméretését – Fernando Alonso és a McLaren nélkül. Miközben Woking tavaly októberben nagy csinnadrattával jelentette be, hogy ezúttal saját csapattal és autóval fog harcba indulni a győzelemért és spanyol sztárja tripla koronájáért, a múlt heti kvalifikációkon csúnyán leégtek: Alonso előbb arra kényszerült, hogy szétlövésben küzdjön meg a fennmaradó három rajthelyért, majd a mindent eldöntő kvalifikáción alulmaradt a mezőny egyik legkisebb csapatának versenyzőével szemben, így nem szerezte meg az indulás jogát a versenyre.


A történtek után Zak Brown ügyvezető igazgatót arról kérdezték, a mostani kudarcot ki fogja-e bírni az Alonsóval amúgy is sok megpróbáltatást átvészelő kapcsolatuk. „Ő nagyszerű volt. Nyilvánvalóan rendkívül csalódott. Úgy érezzük, cserben hagytuk őt. Fernando megérdemelte volna, hogy versenyezzen, de a McLaren nem érdemelte meg” – gyakorolt önkritikát az amerikai.  „Annyira profi volt! Láttuk, mennyire jól kezelte a dolgot a média és a szurkolók irányába, és hogy milyen volt a garázsban. Mind frusztráltak voltunk, de szerintem egy ilyen bajnokként tudja, hogy ha nem lett volna ennyire összeszedett, és nem próbálkozott volna a javítással, akkor csak még rosszabb lett volna minden. Nagyszerű volt, és most nyilvánvalóan rendkívül csalódott.”


Brown elismerte, azt még nem tudják, lesz-e közös visszatérés Indianapolisba. „Úgy vélem, vissza fog még menni oda, és jó lenne, ha együtt mennénk. De most visszament Svájcba, és szüksége van némi lazításra az utóbbi stresszes hetek után. Még nem beszéltünk a folytatásról. Jól ismerem Fernandót, és az egyik oka annak, hogy ilyen jól kijövünk, hogy tudjuk, hogyan működik. Egy ilyen mélypont után nyilván nem akarod, hogy egyből az orrod alá nyomják a mikrofonokat, szóval nem ez a megfelelő időpont a döntéshozáshoz.”




Fernando Alonso (Fotó: XPB) Fernando Alonso (Fotó: XPB)



Kínos, amatőr bakiparádé rántotta őket a mélybe


Brown egyértelművé tette, hogy az Indy 500-asról nem Alonso miatt maradtak le, hanem a McLaren miatt. És még csak nem is feltétlenül azért, mert az autójuk annyira lassú volt. Valójában csapatként követtek el egy sor amatőr és kínos hibát, melyekről az amerikai meglepően őszintén beszélt. „Sokat gondolkodtam azon, hogyan és mennyit osszak meg a nyilvánossággal, de nagyon messze voltunk, nagyon sok hibát követtünk el, és mivel nagyszerű szurkolóink, partnereink és versenycsapatunk van, úgy éreztem, fontos, hogy az emberek megtudják, hogy mi zajlott a színfalak mögött. Ha ezt elfedjük, az ugyanolyan, mint amikor egy bűncselekményt tusolnánk el. Én nem akartam eltusolni. Az embereknek úgy kell hallaniuk, amilyen kínos volt” – indokolta nyíltságát.


A hibák listája nem rövid, sok esetben kabaréba illő. Brown elárulta például, hogy az első indianapolisi tesztjükön azért késtek, mert nem készült el időben a kormányuk. Maguknak gyártották a létfontosságú eszközt, ám az Indy-programot fölvezető teszt kezdetekor az még nem állt a rendelkezésükre. Ezt látva ő maga járt közben a Carlin-csapatnál, mely kölcsönadott nekik egy kormányt, hogy legalább megkezdhessék a munkát.




Fernando Alonso (Fotó: XPB) Fernando Alonso (Fotó: XPB)


Az időmérő hetében rendezett szabadedzéseken aztán folytatódott a kálvária. Történtek műszaki problémák, melyeket szintén a szervezetlenségük és figyelmetlenségük miatt nem oldottak meg olyan hamar, mint lehetett volna. Alonso az egyik edzésen például azért kapott defektet és vesztett pályaidőt, mert egyszerűen rossz szenzort használtak a gumiknál. A spanyolnak a második napon volt egy balesete is, ami miatt az aznapi edzés nagy részét, majd a következő teljes napot is ki kellett hagyniuk. Ennek hátterében azonban nem az autó sérülése állt, hanem egy másik abszurd eset: nem volt náluk a tartalékautó!


Még az első tesztek alkalmával tűnt föl a csapatnak, hogy a második autójuknak nem megfelelő a színárnyalata, ezért egy festőműhelybe vitték korrigálásra. Csakhogy a munkálatokról megfeledkeztek, és csak akkor tűnt föl nekik, hogy nincs náluk a gép, amikor azonnali szükségük lett volna rá…


De még a vész közeledtével sem tudták összekapni magukat. Miután kiderült, hogy szétlövéssel kell megküzdeniük az utolsó rajthelyek egyikéért, Brown végső elkeseredésében, a kapcsolatait kihasználva élcsapatoknál kezdett házalni, s hogy elkerüljék a kiesést, adatokat kért tőlük a beállításokhoz. Egy az egyben át is vették őket, ám amikor az autó hasmagasságát állították át, megfeledkeztek arról, hogy a kapott adat amerikai mértékegységben, inch-ben van megadva, és ők jó európaiként centiméterben állították be a kocsit… Ennek következtében autójuk folyamatosan szikrákat szórt és szinte vezethetetlen volt.




Fernando Alonso (Fotó: XPB) Fernando Alonso (Fotó: XPB)



Fernleyt kirúgták, de Brown is felelős


A McLaren a történtek után huszonnégy órán belül elbocsátotta az Indy-projekt irányításával megbízott Bob Fernleyt, a Force India egykori helyettes csapatfőnökét. Emellett úgy hírlik, már menet közben is küldtek el szakembereket a bakik láttán.


Hogy Brown mindezeket megosztotta, abból úgy tűnhet, a projektben résztvevőket hibáztatja. Ez igaz is, ám közben azt is elismerte, hogy ő maga is felelős. „A versenyzés érzelmes. Megvannak a mélypontjai és a csúcsai, és az én motorsportban eltöltött huszonöt évem alatt ez volt a legmélyebb pont, amit láttam. Voltak figyelmeztető jelek már korábban is, és csak azt bánom, hogy nem léptem közbe hamarabb. A Forma–1 élvezi az elsőbbséget nálunk, ezért teljes mértékben erre összpontosítottam, és talán nem foglalkoztam eleget az Indy-projekttel. De azt gondoltam, minden a helyén van. Sok hibát vétettünk, és a hibák további hibákhoz vezettek.”


„Októberben jelentettük be a projektet, egyből lett két autónk, egészséges költségvetéssel rendelkeztünk. Nem anyagi problémák miatt történt, hanem a csapat miatt, a megvalósítás miatt.”


Brown saját mentségeként hozta föl, hogy az F1-es csapatuk is éppen átalakulóban van. Gil de Ferrarn sportigazgató ugyan kulcsszerepet kaphatott volna az Indy-csapatuknál, ám miután az F1-es irányítást Andreas Seidl csak nemrég vette át, a brazil addig nem fordíthatta figyelmét a másik projektjükre. És Brown sem, hiszen a részvényesek csak azzal a feltétellel mondtak igent Indianapolisra, hogy programjuk nem érinti hátrányosan az F1-es programot.


A történtek persze most az istálló pénzadóinál sem vették ki jól magukat, ez pocsék reklám volt a McLarennek Amerikában. Brown szerint ettől függetlenül még lehet folytatás.  „Nem beszélnék erről, de azt mondták, versenyzők vagyunk, próbáljuk meg legközelebb. Nem kértem még ezt formálisan, mert még én sem hoztam rendbe a gondolataimat” – mondta az ügyvezető.




Zak Brown (Fotó: XPB) Zak Brown (Fotó: XPB)



Nem Alonsón múlik a McLaren visszatérése


Arra máris ígéretet tett, hogy ha lesz legközelebb, azt már jól fogják csinálni. „Azon leszek, hogy a megfelelő emberekkel üljünk asztalhoz, hogy felkészültnek érezzük magunkat, hogy tanuljunk a hibáinkból, hogy megoldjuk őket. Ha igent mondanak, akkor hiszem, hogy vissza fogunk térni Indybe. Jó oka van a McLarennek erre. Az egy nagy piac, a partnereink is ezt akarják, az üzletünk is erős ott. Szerencsére most itt van nekünk Andreas Seidl az F1-es csapatnál. Ez segítség, mert ha Gil vagy egy hozzá hasonló személy fogja irányítani a programot az első naptól kezdve, szerintem más lesz a végeredmény. Hogy könnyebb lesz? Nem hiszem, hogy a versenyzésben van könnyebb út.”


Brown Bruce McLaren 1970-es halálos balesetét is megemlítette, mint bizonyítékot arra, hogy a McLaren bármilyen sokkból képes talpra állni. „Könnyű lenne egyből kivonulni egy sikertelen próbálkozás után. Nem hiszem, hogy a McLarennek Bruce McLaren óta valaha is ez volt a szándéka. Hallottam történeteket arról, hogy amikor Bruce meghalt a balesetében, a csapat már három nappal később újra versenyzett. Ez az állhatatosság jellemzi a McLarent. Amikor legközelebb csináljuk, biztosra veszem, hogy a megfelelő emberekkel a megfelelő helyeken fogjuk csinálni.”


És hogy ehhez létfontosságú-e Alonso kitartása mellettük? „Sosem Fernandóért csináltuk Indianapolist. Hogy akar-e versenyezni velünk, vagy sem, az nem határoz arról, hogy visszatérünk-e Indybe, vagy nem” – tette egyértelművé.


Azt mindenesetre érdekes lesz látni, hogy kibír-e még egy ekkora baklövést a kapcsolatuk a négy kínszenvedős F1-es évük után.


190522 idotabla MonGP szombat