Vettel: Nem fair kritizálni a csapatot

Sebastian Vettel szerint nem az utolsó szabadedzésen történt balesete miatt nem volt esélyük az első háromba kerülni a monacói időmérő edzésen. Bele kell törődniük, hogy autójuk jelenleg ennyire képes.

Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)

Újabb pofont volt kénytelen szó nélkül eltűrni a Ferrari. A monacói időmérő edzésen ismét bottal üthették a két Mercedes nyomát, ezúttal ráadásul a harmadik rajthelyre sem volt sok esélyük, mivel Max Verstappen magabiztosan vitte el az orruk elől a pozíciót Red Bulljával. Sebastian Vettel egyetlen állva maradt ferrarisként 8 tizedmásodperces hátránnyal zárt a 4. helyen, mintegy megerősítve, nem alaptalanul féltették őket a lassú kanyaros utcai pályától.


A leintést követően Vettelnek föltették a kérdést, autója versenyképességét látva nem érzi-e úgy, hogy a csapat cserbenhagyta őt. „Cserbenhagyni? Ki? Az én csapatom?” – kérdezett vissza csodálkozva. „Nem érzem úgy, hogy a csapatom csalódást okozott volna, vagy cserbenhagyott. Fantasztikus munkát végeztek, hogy az autót rekordidő alatt felkészítették az időmérő edzésre azok után, hogy délelőtt én hagytam cserben őket!”




Sebastian Vettel összetört autója (Fotó: XPB) Sebastian Vettel összetört autója (Fotó: XPB)


Ezzel a harmadik szabadedzésen elkövetett hibájára utalt, melynek során az első kanyarban orral a falba csúszott, megrongálva Ferrarija bal elejét. Szerelői valóban remek munkát végeztek, már az időmérő rajtja előtt készen állt az autó, így a Q1 indításakor egyből kihajthatott a pályára. A balesetével szinte a teljes utolsó szabadedzését elveszítette, így kicsit rendhagyó módon alakult a programja: egy 10 körös etappal, óvatosan, de fokozatosan gyorsulva kezdte az időmérőt, hogy visszarázódjon.


Az önbizalom és gyakorlás hiánya sosem jön jól egy monacóihoz hasonló utcai pályán, így adta magát a kérdés, többre is vihette-e volna, ha nincs a baleset. „Nos, nem hiszem, hogy a ma délelőttnek bármi köze is lenne ehhez, ezt be kell ismernünk” – hárította ezt a fölvetést is. „Nem is szeretném erre fogni. Délután az első két kör nyilván kell ahhoz, hogy visszanyerd az önbizalmad és elkapd a ritmust, de már elég sokszor versenyeztem itt, szóval ez nem volt probléma.”


Vettel időmérője azért távolról sem alakult simán. Egyrészről kétszer is érintette a falat gyorskörein. A Q3-as utolsó kísérletét például a Tabac-ból kigyorsítva törtét csattanás tette tönkre – ennek is köszönhető, hogy ilyen nagy lett a lemaradása a végén.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


De már a Q1-e is izgalmasabb volt, mint szerette volna. Amikor az első etapja végén a boxba hajtott, már a 14-15 helyen állt, és másfél perccel a leintés előtt már a kiesést jelentő 17. idő volt csak az övé. Nagyjából tíz másodperce volt még, amikor friss gumikon megkezdte az utolsó mért körét, mellyel a legjobb időt autózva jutott tovább. Éppen a boxban hagyott csapattársát, Charles Leclerc-t kiütve ezzel.


A monacói kiesése kapcsán újra a kritikák kereszttüzében áll a Scuderia, hiszen versenyzőjük egyértelművé tette, a mérnökök totojáztak annyit, hogy már nem volt módja javítani. Vettel azonban megvédte kollégáit. „Nem fair most kritizálni a csapatot. Az első edzésrészben a pálya többet gyorsult, mint amire számítottunk. A végén emiatt lett mindenki még sokkal gyorsabb. Ezek után természetesen szoros volt, és helyes döntés volt, hogy föltettük az új gumikat, majd mentünk is ki újra” – mentegette az övéit a kiszámíthatatlan gyorsulásra hivatkozva.


Mint mondta, egy ilyen kiesés, sajnos benne van a pakliban, az ő fő problémájukat szombaton azonban az autójuk lassúsága jelentette. „Bajlódtunk a gumik munkára bírásával. Ilyenkor egyszerűen nem kapod meg azt az érzést, amire vágysz, amire szükséged van. Főleg az első gumik nem működtek ma” – ecsetelte. „Mélyebbre kell ásnunk. Már most is kezdjük megérteni a dolgot, amennyire lehet, és ez valamikor működik is. Charles például délelőtt elégedett volt az autóval, és abban a kevés körben, amim volt, én is. De a délután nem egészen alakult így. Most ez van, el kell fogadnunk, még ha nehezünkre is esik.”


190522 idotabla MonGP szombat


„Nagyon nehezen boldogulunk a gumikkal. Nagyon sok dolgot kipróbálunk, van, hogy úgy tűnik, működik, aztán máskor mégsem. Egyszerűen nagyon nehéz megérteni ezt a gumit. Főleg az elsőkkel szenvedtünk. Szerintem másoknál másképp van, náluk természetesebb az egész. Nekünk nehezünkre esik működtetni őket. Hol kiesünk a tartományból, hol belekerülünk, de nem egészen értjük, miért. De ha az autónk összességében jobban működne – ami még nem áll fönn, de már dolgozunk rajta –, akkor a gumikkal is könnyebben boldogulnánk. Egy ördögi körben vagyunk, és emiatt van az a helyzet, hogy utólag mindig kritizálnak minket, és efféle kérdéseket tesznek föl.”


Ebből a helyzetből csak egy kiút lenne: a siker. Ettől viszont a Ferrari továbbra is igencsak távol áll.