Vettel összetörte a Ferrarit, Leclerc az élre vezette!

Sebastian Vettel összetörte a Ferrarit, Charles Leclerc meg némi meglepetésre az élre kormányozta azt a harmadik szabadedzésen Monacóban. A Mercedeseknek ezúttal a 2-3. hellyel kellett beérniük, a Red Bull csak őket követte.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)



A hagyományoknak megfelelően egy nap szünetet tartott Monacóban a Forma–1-es mezőny, így a csapatoknak egy teljes péntekjük volt arra, hogy kiértékeljék a csütörtöki eredményeiket, és ha szükséges, rendbe tegyék autójukat. Többüknek is volt min agyalnia. A Ferrari kissé elveszettnek tűnt a nyitónap után, a gumik működésre bírásával gyűlt meg a bajuk. A Renault rossz irányba indult az első szabadedzést követően, a McLaren a Carlos Sainzcal kimaradt időt próbálta visszahozni, a Racing Point pedig arra kereste a választ, van-e visszaút egy szenvedősnek ígérkező hétvégéből.


Miközben minden a Mercedes-dominancia folytatódását ígérte, ismeretlent jelentett az egyenletben Max Verstappen és a Red Bull. A hollandnak csütörtökön a második edzés nagy részét ki kellett hagynia, így nem tudott mérvadó kört autózni. A szombat déli harmadik szabadedzéstől arra vártuk a választ, vajon jelenthet-e komoly veszélyt a Mercedesekre; miközben az is kérdés volt, ezúttal elkerüli-e az időmérő előtt az előző években látott monacói hibákat. „Változtattunk pár dolgon, de a szabadnap egy lehetőség arra is, hogy csak még jobban összezavard magad. Nekünk volt pár jó módosításunk – meglátjuk, hogy működnek” – nyilatkozta a rajt előtt Christian Horner csapatfőnök.


Bár a változtatásokra több idejük volt, a Mercedesnél így is az utolsó pillanatokra is jutott munka: Lewis Hamilton autójának első kerékagyát még a lámpák zöld jelzése után is szorgosan ragasztgatták a szerelők.




Lewis Hamilton autóján dolgoznak a szerelők (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton autóján dolgoznak a szerelők (Fotó: Formula1/Twitter)




Előzetesen szombatra jósoltak legnagyobb valószínűséggel csapadékot, ám az előrejelzések azóta változtak, és már inkább vasárnap van kilátás a változékony időre. Az egyórás tréningnek a péntek délutánihoz hasonló körülmények között, 20 fokos, enyhén felhős időben vágott neki a mezőny.


Az autók hamar a pályára özönlöttek, és az első balesetre sem kellett sokáig várni. Nem Verstappen, egy másik nagy név, Sebastian Vettel volt a falak áldozata. 17 perc elteltével a csütörtök délután látotthoz hasonlóan az első kanyarban fékezte el magát, blokkolta jobb elsőjét, most sem fordult a bukótér felé időben, de most már nem volt akkora szerencséje, hogy megfékezze autóját a korlát előtt.


Az orral a gumifalba csúszó négyszeres világbajnok sűrű káromkodás kíséretében kért bocsánatot csapatától, akikre komoly munka vár: az időmérő előtt helyre kell hozniuk az SF90-es bal első futóművét, első szárnyát, orrát. Ennél is baljósabb előjel azonban, hogy Vettel sem az autó változtatásait nem tudta tesztelni, sem a ritmust nem tudta fölvenni az időmérő előtt, ami Monacóban egyet jelent önmagad lábon lövésével.




Sebastian Vettel a falban (Fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel a falban (Fotó: Formula1/Twitter)



Sebastian Vettel autója (Fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel autója (Fotó: Formula1/Twitter)




A gyorsan dolgozó monacói pályabíróknak hála az edzést nem kellett félbeszakítani a baleset miatt, csak virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe. E jelzés viszont Charles Leclerc-t sodorta veszélybe, aki megsértette az ilyenkor érvényes szabályokat. Az FIA jelezte, az edzés után ki fogja vizsgálni a monacói esetét.


Ha ez nem lenne elég, az ifjú tehetség az edzés első felében egyszer majdnem belehajtott még Kevin Magnussenbe is („Ez őrült! Majdnem nekimentem!”), volt egy necces feltartós incidense Lance Stroll-lal is az alagútban, és csak nagy nehézségek árán tudott komolyabb idővel előrelépni az élmezőnybe.


Az edzés feléhez érve a negyedik pozícióban állt, 0,362 másodperces lemaradással, miután a top 3-ban a csütörtöki forgatókönyv szerint alakultak a dolgok. A Niki Lauda tiszteletére piros glóriát kapó Mercedesek már 12 perc után magukhoz ragadták a kezdeményezést. Előbb Valtteri Bottas vezetett és javított fokozatosan az idején, aztán az első körei alatt még vibrációra panaszkodó Lewis Hamilton előzte meg őt, majd az etapjuk végén mégis Bottas fújt visszavonulót a jobb idővel. 1:11,835 másodperces köre egy ezred híján 2 tizeddel volt jobb Hamiltonénál. Mindketten a piros lágy gumin futottak.


Mögöttük a harmadik hely Verstappené volt, aki 1:12,154-es körével 3 tizedre közelítette meg őket. Ez már nagyjából az a különbség volt, amit csütörtökön Helmut Marko a reális differenciának tartott a két autó között.


Az edzés feléhez érve Leclerc-t az ötödik helyen Pierre Gasly követte bő fél másodperces hátránnyal, mögötte a balesete előtt 1:12,583-as kört futó Vettel jött, majd Kimi Räikkönen, és a Magnussent megelőző, továbbra is remeklő Toro Rossók, Alex Albon, Danyiil Kvjat sorrendben. Közülük az orosznak is volt egy majdnem komoly balesete. Ő az alagútba vezető jobbost vette túl nagy lendülettel, így bal hátsó kerekével elég keményen nekikoccant a szalagkorlátnak.




Lewis Hamilton (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton (Fotó: Formula1/Twitter)




Az edzés második felébe lépve új lágy szettek kerültek az autókra: kezdődött a második roham. Bottas egyből faragott is az idején, Hamiltonnak újra több körébe telt ugyanez, de a meglepetést nem ez hozta, hanem az, hogy Charles Leclerc egy jól összerakott körrel 1:11,265 másodperces időt futott, és ezzel mindkét Mercedes hátrébb lökte!


Bár több gyorskörrel is próbálkoztak a csillagosok nem tudtak visszavágni. A még javító Bottas 53 ezreddel elmaradt a hazai versenyzőtől, míg az autójával a csütörtökinél többet küzdő Hamilton 0,213-des hátrányt szedett össze a harmadik pozícióban. Leclerc az előnyét a pálya középső szakaszán szedte össze, ahol 2-3 tizedmásodperccel volt jobb a két Ezüstnyílnál. A másik két szektor az ellenfeleké volt.


A Red Bullok szokásukhoz híven aszinkronba kerültek a két riválissal, és kicsi fáziskéséssel vágtak neki a friss gumis új etapjuknak. E taktika előnye volt, hogy viszonylag szabad volt előttük az út. Ám hiába gyorsultak körről körre, a top 3-ba egyikük sem tudta verekedni magát. Verstappen lemaradása 0,224 másodperc volt, Gasly pedig további 2 tizeddel zárkózott föl rá az 5. pozícióban.




Charles Leclerc (Fotó: Formula1/Twitter) Charles Leclerc (Fotó: Formula1/Twitter)


Az élmezőny mögött a hajrában szép kört pályára rajzoló Antonio Giovinazzi következett a 6. helyen, megelőzve Kvjatot, Magnussent, Räikkönent és Albont. A sorminta megerősítette: egy körön ezen a hétvégén a Toro Rossóktól, a Haasoktól és az Alfa Romeóktól várhatjuk a jó eredményeket a nagyon sűrű középmezőnyben. Tegyük hozzá, a javuló formát mutató Renault-k úgy szorultak ki a legjobb tízből, hogy köreiket a többieknél korábban teljesítették. Két tized ugyanakkor még így is hiányzott nekik az előttük záró ötös fogattól.


A mezőny végén a Racing Point és a Williams szerénykedett – utóbbi csapatnál kivételesen Robert Kubica állt az előkelőbb helyen, 2 tizeddel megelőzve csapattársát.


Az időmérő előtt arra kerestük a választ, megingatható-e a Mercedes Monacóban, és a Red Bull közelebb tud-e kerülni hozzájuk. Verstappenék nem tudták lenullázni a csapatuk által előzetesen saccolt 2 tizedes lemaradásukat, ám így is kicsúsztak a legjobb háromból, a Mercedes meg az élről. Hála Leclerc-nek, valamint a Ferrari javulásának, amit a hibázó Vettel most nem tudott megerősíteni. A monacói ideje ugyanakkor még elmarad egy tizeddel Hamilton csütörtöki legjobbjától.


Vajon kiben van még több tartalék? A választ megadó időmérő edzés élő közvetítése 14:45-kor kezdődik az M4 Sporton és az M4sport.hu-n. Monacóban vagyunk, az év egyik legfontosabb kvalifikációja vár ránk!


Monacói Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:




VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Charles LeclercFerrari1:11,26526
2.Valtteri BottasMercedes1:11,318+0,05327
3.Lewis Hamilton Mercedes1:11,478+0,21327
4.Max VerstappenRed Bull-Honda1:11,539+0,27424
5.Pierre GaslyRed Bull-Honda1:11,738+0,47327
6.Antonio GiovinazziAlfa Romeo-Ferrari1:12,170+0,90523
7.Danyiil KvjatToro Rosso-Honda1:12,194+0,92927
8.Kevin MagnussenHaas-Ferrari1:12,270+1,00525
9.Kimi RäikkönenAlfa Romeo-Ferrari1:12,308+1,04327
10.Alexander AlbonToro Rosso-Honda1:12,338+1,07332
11.Nico HülkenbergRenault1:12,489+1,22426
12.Daniel RicciardoRenault1:12,519+1,25426
13.Romain GrosjeanHaas-Ferrari1:12,566+1,30127
14.Sebastian VettelFerrari1:12,583+1,3187
15.Carlos SainzMcLaren-Renault1:12,862+1,59729
16.Lando NorrisMcLaren-Renault1:12,914+1,64926
17.Sergio PérezRacing Point-Mercedes1:13,232+1,96723
18.Lance StrollRacing Point-Mercedes1:13,622+2,35721
19.Robert KubicaWilliams-Mercedes1:14,086+2,82127
20.George RussellWilliams-Mercedes1:14,305+3,04027