Musorujsag
Élő Eredmények

Hamilton az ütközésig is elment volna Lauda küzdőszellemével

Hamilton az ütközésig is elment volna Lauda küzdőszellemével

Sky Sports, RTL, RaceFans
Mindent egy lapra föltéve küzdött Lewis Hamilton a monacói első hely megtartásáért, és gumigondjai közben kész volt pattanásig feszíteni a húrt Max Verstappen ellen, miközben Niki Laudára gondolt.

Ayrton Senna és Nigel Mansell 1992-es, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo 2016-os, valamint Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel 2018-as nagy csatája új társat kapott a Monacói Nagydíj történelemkönyvében! A 2019-es verseny egy ezekhez hasonló felállású, elöl egy lassú, mögötte egy gyorsabb versenyző célig tartó türelemjátékát hozta. Az alaphelyzetet a Charles Leclerc balesete miatt pályára küldött biztonsági autó teremtette meg, melyet kihasználva a teljes élmezőny kerékcserére hajtott a boxba; valamint a Mercedes döntése, hogy a többiekkel ellentétben a kemény helyett a közepes gumit teszi föl a címvédő autójára a hátralévő 66 körre.

Nehéz helyzetbe hozták bajnokukat: autóján már a második etap elején szemcsésedni kezdett előbb az egyik, aztán mindkét első gumi. A helyzet súlyosbodásával Hamilton rádióüzenetei egyre reménytelenebbnek és kétségbeesettebbnek hatottak. Folyamatosan a gumik miatt aggódott, és hitetlenkedve kérdezte mérnökét, hogyan fogják kibírni a célig, hogyan kerülik el az újabb kiállást.

A Mercedes az 50. körben az egyik jajkiáltására határozottan közölte: „Nem fogunk kiállni!” További nyolc körrel később a brit már vádaskodni is kezdett. „Nem tudom, mit gondoltatok, amikor ezt a gumit raktátok föl. Már csak a csodában bízhatunk.”

Lewis Hamilton, sarkában Max Verstappennel (Fotó: XPB) Lewis Hamilton, sarkában Max Verstappennel (Fotó: XPB)

A futamot követően mindezek ellenére Hamilton már állította, semmivel sem tudták volna rávenni, hogy még egy kerékcserét iktasson közbe. „Sosem jöttem volna ki! Pár évvel ezelőtt a vezető helyen álltam, és behívtak. Akkor kemény leckét kaptam a futam elvesztésével. Szóval eszemben sem volt kiállni. Úgy voltam vele, hogy vagy ütközök, vagy célba érek. A semmin vezettem. Látható, mennyire alulkormányzott volt az autó, már nem is fordult. A rossz gumit választottuk. De ezt leszámítva a csapat hihetetlen munkát végzett, mert amit az első hat versenyen elértünk, az figyelemreméltó” – nyilatkozta az ötszörös bajnok.

Hasonló helyzetben elmondása szerint legutóbb 12 évvel ezelőtt volt. „Nem vezettem már ennyire elfogyó gumikon azóta, hogy a McLaren 2007-ben nevetségesen sokáig kint tartott Sanghajban. Elég régen volt” – utalt a Kínai Nagydíjra, melyen teljesen lekopott a futófelület a gumijáról a száradó pályán, és a boxutca kijáratánál a kavicságyban rekedve adta föl a versenyét.

A föladás ezúttal nem volt számára opció. Még akkor sem, amikor pár körrel a vége előtt Verstappen egy végső, elkeseredett támadást indított ellene a sikán előtt, s a két autó összekoccant. „Szoros volt, egy kicsit későn csúszott be. Szerencsére megláttam az utolsó pillanatban. De nem volt igazán… Azt hiszem, az első szárnya az én hátsó kerekemhez ért, szóval nem sikerült teljesen elkerülnünk.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hamilton persze a héten elhunyt tanácsadójuknak, Niki Laudának ajánlotta pályafutása 77. győzelmét a 77. Monacói Nagydíjon. „Ez egyértelműen a legnehezebb versenyem volt eddig, de Niki küzdőszellemével harcoltam. Niki nagyon nagy hatással volt erre a csapatra, sokat segített abban, hogy idáig jussunk, szóval le a kalappal előtte! Próbáltam összeszedett maradni, hogy büszkévé tehessem őt. Nagyon hiányzik nekünk.”

„Az egyik legkeményebb futamon volt, amire emlékszem. Szó szerint nem maradt már gumim, és jó pár körön keresztül. Alig bírtam a pályán tartani az autót. És ilyenkor körökön át semmit sem tudsz tenni, nem tudsz változtatni rajta. Az egyetlen, amit csinálhatsz, hogy kitartasz. Hatalmas nyomás nehezedett rám, főleg a középső szektorban. Úgy voltam vele, hogy most aztán mindent bele kell adnom. El kellett kerülnöm, hogy hibázzak. Vagy huszonötször ütköztem majdnem. De egyben maradtam. Néztem a köridőket, láttam, hogy még negyven kör van hátra, de a gumik már akkor a végüket járták.”

„A csapat pedig egyáltalán nem tehetett semmit. Azt mondtam, semmi esély arra, hogy eljussak a végéig, anélkül hogy a falban kötnék ki. De ki kellett tartanom. És teljesen magamra voltam hagyva. Sem a csapat, sem én nem tudtam mit tenni. Ekkor azt kérdeztem magamtól: »Mit tenne Niki ebben a helyzetben? Meg kell csinálnom Nikiért, mert tudom, hogy néz engem.« És a végén azt mondtam: »Niki, megcsináltam!«”

„Csak rajtam múlt, hogy hazahozzam a csapatnak és Nikinek. Ez elképesztő teher volt. Minden esély megvolt ma arra, hogy összetörjek, főleg ekkora nyomástól. De elhatároztam, hogy nem fogok összetörni, mert ha itt megtörsz, akkor mindennek vége. Erős voltam mentálisan.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A verseny tehát igazi lélektani birkózás volt Hamilton számára, és hogy a végén győztesként csapott célba, azt még a ünneplés pillanataiban is alig hitte. „Mindent egybevetve – az autót, a gumikat, a stratégiát, a körülményeket, Maxot mögöttem – ez volt a legnagyobb kihívás, amivel valaha szembesültem. Nagyon-nagyon hálás vagyok, hogy sikerült. Sok minden megfordult közben a fejemben, harminc, harmincnyolc körrel a vége előtt, amikor már nem maradt gumim. Nem éreztem úgy, hogy megvan a tempóm ahhoz, hogy megcsináljam, és ez borzalmas érzés. Úgy voltam vele, csak azért se állok ki, megyek, amíg a gumik föl nem robbannak!”

„Még mindig nem tudom elhinni, hogy itt értem célba. Nem is tudom, hogyan csináltam ezt ma. Ez az a verseny, amelyre visszatérve minden évben történik velem valami, mintha nem nyerhetném meg sokszor. Volt már ilyen párszor, de ma nem hagytam veszni.”

Kitartásának meglett az eredménye. A 25 pont mellé ajándékba kapta Valtteri Bottas kerékcserés balszerencséjét is. A Mercedes most először nem kettős győzelemmel zárt egy idei versenyt, ám ez a britnek igazán kapóra jött, hiszen eddigi 7 pontos bajnoki vezetéséből 17 pontos előnyt csinált. És nem mellesleg kapott egy hatalmas lelki löketet a folytatásra. Bottas legyen a talpán, aki féken tudja tartani!

Borítókép: Lewis Hamilton Niki Lauda késői sisakfestésével versenyzett (Fotó: XPB)

További tartalmak