Nem létező csatáért kockáztatta Leclerc kiesését a Ferrari

Rendkívüli sajtótájékoztatót tartott a Ferrari, hogy csapatfőnökük elmagyarázhassa a médiának, hogyan ejtették ki Charles Leclerc a monacói időmérő első körében. Túlzott kockázatvállalásukat az egyre inkább veszni látszó „bajnoki küzdelemnek” tudta be…

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Csúfos véget ért a Ferrari időmérő edzése Charles Leclerc-rel Monacóban. A hazai pályán versenyző tehetség csak 16.-ként zárta a napot (Antonio Giovinazzi büntetése miatt a 15. helyről rajtol vasárnap), miután már a Q1-ben búcsúzni kényszerült egy furcsa baki miatt. Első körei után kiállt a boxba, ahol előbb mérlegelték, majd a garázsba tolták. Még bőven lett volna ideje arra, hogy Sebastian Vettelhez hasonlóan új gumikon térjen vissza, bebiztosítva továbbjutását, ám mérnökei nem érezték szükségét ennek.


Inkább végignézték, ahogyan másik autójuk kiejti őket…


Hogy mennyire nem működik a Ferrari gépezete, azt a versenyző és csapatának vitája is jelezte. Leclerc többször is rákérdezett, biztosan ne menjen-e ki még egyszer, ám határozott igen híján a garázsban maradt. „Kimenjünk újra?” – kérdezte a csapatrádión, amire versenymérnöke, Jock Clear egy se nem tiszta, se nem meggyőző válasszal csak annyit felelt: „Felkészülünk, Charles, de nem igazán szükséges.”


A határozott „nem igazán”-ból aztán igazán kínos helyzet lett, amit érezve a Ferrari a kvalifikáció után Mattia Binotto részvételével egy sajtótájékoztatót trombitált össze a csapat motorhome-jában. „Ez valóban nem volt egy jó nap számunkra” – állapította meg a nyilvánvalót a csapatfőnök. „Hibáztunk, ennyi történt ma, semmi több. A továbbjutást érő időt élő időben számítjuk ki, és arra alapozunk, amit a pályán éppen látunk. Az összes ellenfelünk és más versenyzők aktuális szektoridőire. Amikor ezt az időt kiszámítjuk, általában hagyunk némi ráhagyást is. Ez a ráhagyás épp elég ahhoz, hogy lefedje a bizonytalant.”


„Ma annyi történt, hogy a különbség nem volt elegendő, és nagyon kicsivel. Két oka van ennek. Az egyik, hogy a pálya állapota nagyon erőteljesen javult a Q1 végén. A másik, hogy talán a ráhagyásunk nem volt elegendő, mert nem vette figyelembe, mennyit gyorsulhatnak a versenyzők Monacóban azzal, hogy egyre magabiztosabbá válnak. Monacóban ezt a különbséget növelnünk kell, az biztos.”




Charles Leclerc (Fotó: XPB) Charles Leclerc (Fotó: XPB)


Ez viszont csak a gyakorlati része a történteknek, arra nem szolgál magyarázattal, hogy a Ferrarinak mi szüksége volt számolgatni és kicentizni a továbbjutást, miközben autója annyira azért volt gyors, hogy Sebastian Vettel egy hajrában futott egyetlen körrel elsőként jusson vele a Q2-be.


Binotto ennek kapcsán adott válasza eléggé zavaros. A Mercedes elleni harcukra hivatkozott, ami viszont sem a Monacóban mért 8 tizedes lemaradásuk, sem a bajnokságban meglévő 96 pontos hátrányuk láttán nem tűnik már igazi harcnak. Többek között éppen a szombatihoz hasonló baklövések miatt.


Ők mindenesetre úgy érezték, spórolniuk kell a lágy gumikkal, hogy legyen esélyük a Mercedes ellen a Q3-ban. Ahová végül be sem jutottak…


„Lehet azt mondani, hogy a Ferrarinál efféle hibák nem történhetnek meg. A Ferrari viszont olyan helyzetben van jelenleg, hogy muszáj pontokat visszahoznia a bajnokságban, fel kell zárkóznunk az ellenfeleinkre. És amikor üldözöl valakit, muszáj többet kockáztatnod. Ebben az esetben ma egy szett gumit hagytunk a Q2-re és a Q3-ra, és ez nyilvánvaló kockázattal járt, de ez kellett ahhoz, hogy jól teljesítsünk a Q2-ben és a Q3-ban, hogy kihívói lehessünk az ellenfeleinknek Charles-lal és Sebbel. De semmi kétség, annak, hogy nem jutsz a Q2-be, komolyabbak a következménye, mint annak, hogy harcolsz ellenük a Q3-ban.”




Charles Leclerc (Fotó: XPB) Charles Leclerc (Fotó: XPB)


Fölvetődött még, hogy Leclerc talán a Ferrari „Vettel-központú” szemléletmódjának áldozata lett. Binotto kiemelte, a két versenyzőjük külön taktikai csapattal dolgozik, vagyis szó sincs arról, hogy túlságosan az utolsó percekben még kiesésre álló négyszeres bajnokra fókuszáltak volna, és megfeledkeztek Leclerc-ről. És nem érzi szükségét annak sem, hogy a történtek után változtassanak a felálláson. „Szerintem megvannak a megfelelő embereink, a megfelelő procedúráink, csak javítanunk kell az eszközökön. Nyitottak vagyunk, belátjuk, mit kéne talán másképpen csinálnunk a jövőben. A következő versenyre megoldjuk a dolgot, ez nem is kérdés. Amikor rendelkezésre állnak az eszközök és szimulációk, meg kell bíznod bennük. Tudtuk, hogy szoros lehet, de az eszközeink azt mondták, hogy elég lesz. Kockázatot vállaltunk, túl nagy kockázatot, ami nem érte meg ebben a helyzetben. Tévesen ítéltük meg a helyzetet, és ez egy hiba volt.”


Nagy hiba. És már a sokadik idén. A hazai pályán versenyző Leclerc fájdalmán pedig e magyarázat aligha fog enyhíteni. „Rendkívül csalódott vagyok. Csalódást keltő kiesni a Q1-ben egy Ferrarival, még inkább az a hazai futamon, és még inkább egy ilyen pályán, amelyen nem lehet előzni. Itt nem lehet megengedni az ilyesmit. Nagyon-nagyon csalódott vagyok. Fogok beszélni a csapattal, hogy magyarázzák el a döntés hátterét. Lehet, hogy túlságosan elfoglaltak voltak, nem tudom. Csak csalódott vagyok” – kesergett a monacói, akit arról is kérdeztek, nem érzi-e szükségét a házon belüli változásoknak azok után, hogy idén nem először nyúl mellé a boxfal. „Ez más téma, más stratégia. Ez időmérő volt. Nyilván elszúrtuk, és most ki kell találnunk, hogyan születhetnének jobb döntések a jövőben” – felelte hárítóan.


190522 idotabla MonGP szombat