Mi lesz, ha Hamilton átlagon felülit kezd nyújtani…?

Átlagosnak tartja Lewis Hamilton a 2019-es szezonban nyújtott eddigi teljesítményét. Csak ezután fog beindulni a henger?

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hatból négy győzelem, 17 pontos bajnoki vezetés – Lewis Hamilton monacói első helyével elhúzott a bajnokságban az ezúttal a dobogó második fokáról is lemaradó Valtteri Bottastól. A finnek nem volt szerencséje a hercegségben, hiszen bár a nyers tempót tekintve a hétvégén ő tűnt a gyorsabb mercedesesnek, az időmérőn a forgalom gátolta a pole pozíció megszerzésében, a versenyen pedig a Max Verstappennel történt boxutcai ütközés következtében szorult még hátrébb.


Bottasnak nagy szüksége lenne egy kanadai győzelemre, mert bármennyire is apróságokon múlt az előző két veresége (Barcelonában a rajton), ha nem figyel, csapattársa hamar megléphet tőle, erősödő helyzete még magabiztosabbá teheti, még nagyobb lendületet adhat neki a címvédés felé vezető úton.


A saját formájával Bottas talán elégedett lehet, ám az első hat hétvégéből összességében így sem jött ki igazán jól, hiszen ha a lehetőségeit nézzük, most akár ő is vezethetne akkora előnnyel, mint Hamilton. Monacót megelőzően zsinórban három pole pozíciót szerzett, de ezekből csak egyet tudott győzelemre (és 25 pontra) váltani a rossz rajtjai miatt. És tekintve, hogy Hamilton sebezhetőnek tűnt ez idő alatt, ráadásul éppen az amúgy az erősségét jelentő időmérőkön, ez pazarlásnak tűnhet. Nico Rosberg mindig azt hangoztatja, hogy a végső sikerhez az ellenfélnek Hamilton ritka gyengébb időszakaiból kell kihozni a maximumot, mert csak ezzel tartható bizonytalanságban, és mert sosem lehet tudni, mikor talál vissza a csúcsformájához.


Hamilton márpedig úgy véli, hogy ez még távolról sem a csúcsformája volt. „Határozottan úgy érzem, hogy ez eddig átlagos teljesítmény volt a részemről” – jelentette ki Monacóban az ötszörös világbajnok. „Talán fölötte az átlagnak, de összességében eléggé átlagos első hat futam volt ez. Mindent megtettem, amit csak tudtam, felkészültem érkeztem, a lehető legjobban felkészülve, de az autó maximális teljesítményének kiaknázása kicsit nehezemre esett ezen a hat versenyen.”




Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)


Hamilton részéről egyfajta pszichológiai üzenete is lehet annak, hogy azt állítja, szinte gyengélkedve tett szert 17 pontos vezetésre. Két héttel ezelőtt Barcelonában ugyanezen téma kapcsán pedzegette, hogy Bottas már máskor is indított jól szezonokat, de az év második felére hajlamos volt visszaesni. Ő pedig ezzel párhuzamosan általában akkorra éri el a csúcsot.


Most is erre készül. „Gyanítom, hogy ez a többi szezonhoz hasonló. Afelől semmi kétség, hogy fogunk javulni, ahogy egyre nagyobb tudásra teszünk szert a szezon előrehaladtával, futamról futamra. Főleg a gumikkal, amiknek sokkal szűkebb a működési tartományuk. Szóval úgy vélem, hogy javulni fog a helyzet, és remélem, hogy valamikor képes leszek kiküszöbölni a problémákat, amikkel eddig bajlódtam, és onnantól visszatérhetek ahhoz, amire képes vagyok. Hogy erre a következő versenyen vagy tíz verseny múlva kerül sor, azt nem tudom megmondani, de nagyon-nagyon összpontosítok, hogy sikerüljön” – ígérte.



A Mercedes is javulást ígér…


A Mercedesnek Monacóban véget ért az eddigi makulátlan mérlege: Bottas 3. helyével – a leggyorsabb körökért járót nem számítva – csapatként először veszítettek pontot idén. Bár teljesítményüket látva aggódniuk emiatt aligha kell, Hamilton azért így is érzi, még mindig van min csiszolnia a csapatának, és a Mercedes is csak jobb lehet a folytatásban. „Az autónk igazán nagyszerű volt ezen a hétvégén, és remek munkát végeztünk az időmérőn. Itt persze mindig szorosabb. A versenytempónk nagyon-nagyon jó volt, csak éppen rossz gumit tettünk fül, szóval taktikai szempontból lehettünk volna jobbak.”


„Nem sikerülhet mindig tökéletesen, de tanulni fogunk ebből. Ami nem öl meg, az csak erősebbé tesz. A következő verseny előtt sok elemzést végzünk el, próbáljuk majd jobban megérteni a gumikat, javítani a procedúrákon, és én magam is igyekszem jobban együttműködni a mérnökeimmel, többet kihozni az autóból. Emellett a gyárban is dolgoznak a fiúk, és talán új motort is fogunk kapni a következő versenyre, miközben az autót is fejleszteni fogjuk.”




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Toto Wolff csapatfőnök ugyancsak kiemelte: bármilyen jól is jöttek ki Monacóban a csapat által elkövetett taktikai bakiból (rossz gumiválasztás), a jövőben súlyosabb árat is fizethetnek, ha nem figyelnek kellőképpen. „Közel kerültünk a vereséghez. Ezen a pályán nem lehet előzni, de Verstappen még így is próbálkozott, és majdnem meg is csinálta. Ha visszatérünk a normál versenypályákra, rendbe kell hoznunk a gumikezelést, és tanulnunk kell a monacóiból, rá kell jönnünk, miért volt így. Montrealban ugyanilyen helyzetben elveszítettük volna a versenyt.”


Az osztrákot különösebben nem ütötte szíven, hogy nem született meg az idei hatodik kettős győzelmük, mi több, tanulságosnak is tartja ezt. „Ami a hozzáállásunkat illeti, semmin sem változtatunk. Mindig arra számítunk, hogy lesznek problémák, minden versenynek úgy indulunk neki, mintha még nem nyertünk volna egyet sem. A földön járunk minden alkalommal. Éhesek vagyunk a sikerre. Most majdnem becsúszott egy vereség, és világos, hogy egyszer minden győzelmi sorozat megszakad.”


„Az emberek talán azt mondják, szárnyalunk, és a folytatás ugyanilyen lesz, de valójában szerencsések voltunk ezen a versenyen. Egy csapatnál mindig akkor kezdenek elmaradni a győzelmek, amikor elkezdi természetesnek venni azokat, úgy érezni, hogy ezek járnak neki. Ez nem természetes. A kettős győzelmek, de még az első és harmadik helyek sem természetesek az autóversenyzés legmagasabb szintjén, ezért mindig számítunk nehézségekre. és teljes gőzzel megyünk tovább a következőre.”