A szabályrendszer csak segíti a Mercedes-uralom elnyújtását?

Minden lényeges 2019-es szabályváltozás a Mercedes kezére játszott Adrian Newey szerint, aki attól tart, hogy a 2021-es szabályreformok korai bejelentése is a tehetősebb csillagosokat hozza előnybe. A bajnoki küzdelem egy másik szemszögből nézve.

Fotó: XPB

A Mercedes idén látott dominanciájának van egy sportoldala: elismerésre méltó az, ahogyan a csapat a sikerkorszakának 2014-es kezdete óta tökélyre fejlesztette gépezetét, nem hagyva leállni vagy lassulni azt. Van viszont egy technikai és sportpolitikai oldala is, és az ellenfeleket ez legalább annyira foglalkoztatja/aggasztja, mint az, hogyan nőhetnének föl a szintjükre.


A Red Bull főtervezője, Adrian Newey igazi régi motoros a szakmában. Az 1980-as évek óta számos szabályváltozást látott, a legtöbb nagy átalakulást kegyetlenül ki is használta az ellenfelek leiskolázására. 1998-ban az autók keskenyebbé válásakor egy majdnem verhetetlen McLarent alkotott meg Mika Häkkinenék számára, 2009-ben pedig eredeti ötletekkel alapozta meg a Red Bull éveken át tartó dominanciáját, irányt mutatva technológiai szempontból az egész F1-nek.


Az utóbbi két szabályváltozás alkalmával viszont mintha megkopott volna a régi ragyogása. A Red Bull sem a 2017-es megújulást, sem az idei szabálymódosításokat nem tudta a maga javára fordítani, sőt, valójában mindkét alkalommal beragadt a rajtnál, és olyan nem várt problémákkal szembesült, amiket nem kevés idő megoldani.


De lehet, hogy nem is Newey, inkább a Forma–1 és annak keretrendszere változott meg igazán?


A tervezőzseni az Auto Motor und Sportnak nyilatkozva rámutatott, egy sor olyan tényező van, ami a Mercedes kezére játszott az utóbbi időszakban, és a szabálykeret bizonyos szempontból sakkban tartja őket annyira, hogy nehéz legyen megtörni a németek lendületét. 2019-ben például szerinte mindkét jelentős szabályváltozás, a gumik elvékonyítása, valamint az első és hátsó szárnyak méreteinek előzések miatti megváltoztatása is a csillagosoknak jött kapóra – mégpedig az évek óta követett filozófiájuk miatt.




Adrian Newey vizsgálja a Mercedest (Fotó: XPB) Adrian Newey évek óta vizsgálja a Mercedest, de a Red Bullnak még vele sem sikerült megállítania őket  (Fotó: XPB)



A 2019-es gumik és szárnyak is erősítették a Mercedest


Ami a gumikat illeti, Newey rámutatott, az ideális hőmérsékleti tartományuk emelkedésével tulajdonképpen előny lett abból, ami eddig a Mercedes hátránya volt. „A működési tartományuk fölfelé mozdult el. Ez a Mercedesnek tökéletesen kapóra jött. Nekünk viszont rossz volt, mert a gumikkal mi mindig a korábbi hőtartomány alján voltunk. Emiatt is koptak nálunk kevésbé, mint másoknál” – utalt arra, hogy idénre kicsúsztak ebből az „ablakból”.


Tézisét a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto is osztja, aki ugyanezzel indokolta idei visszaesésüket. De még a Mercedes egyik mérnöke is bevallotta: „Az új gumik megoldották a legnagyobb problémánkat. Anélkül, hogy tennünk kellett volna ezért bármi különösebbet.”


Persze nyilván tettek, hiszen amióta évekig át kapták a pofonokat Monacóban és Szingapúrban, jelentősen változtattak az autójukon is, és kiemelt figyelmet fordítottak a problémára.


Newey rámutatott, a gumikezelés terén a csapatok bizonyos fokig ki vannak szolgáltatva a folyton változtató Pirellinek. Hogy ki hogyan bánik a gumikkal, az attól függ, mik az éppen használt gumik igényei. Hogy ki tud megfelelni ezen igényeknek, és ki nem, az viszont az egyes csapatok által követett alapkoncepción múlik. A bökkenő ott kezdődik, hogy miközben a Pirelli akár egyik évről a másikra változtathat a konstrukcióján vagy keverékein (és ezáltal a gumik tulajdonságain, viselkedésén), addig a csapatok nem ennyire rugalmasak az autóépítés területén, és legfeljebb csak utólag tudnak reagálni. De az is időigényes folyamat, melyben korlátozott a mozgásterük.


2019-ben például Newey szerint már nem lesz egyszerű előnyt csinálni abból, ami jelenleg hátrány náluk. „Ez nehéz lesz. Az autó egész koncepciója azon alapul, hogy ne legyenek túl melegek a gumik. És a koncepcióból mindig nehéz kitörni” – mondta.




Fotó: XPB Fotó: XPB


Hogy mennyire lassú ez a folyamat, azt az elmúlt egy évtized is mutatja. A legtöbb csapat évek óta vagy éveken át követ egy adott autótervezési filozófiát. A Red Bull például 2009 óta meredeken előredöntött, nagy leszorítóerős gépekkel versenyez, miközben a Mercedes ezzel ellentétes oldalt képviselve már 2010 óta kevéssé előredöntött autókat gyárt, jó futóművel, más módszerekkel (például hosszabb autóval és a padlólemez ezáltal megnövelésével) hozzájutva a szükséges leszorítóerőhöz.


Newey szerint még a 2017 és a 2019-es aerodinamikai szabályváltozások sem voltak elég jelentősek ahhoz, hogy a csapatoknak teljesen le kelljen mondaniuk az alapkoncepciójukról. Ez viszont azt eredményezi, hogy az erősorrend többé-kevésbé állandósult. „Mindannyian csak hozzáigazítottuk a szabályokhoz a koncepciónkat. Az ugrás sosem volt akkora, hogy teljesen újra kellett volna terveznünk az autót. A legutóbbi szabályváltozás, amely miatt valóban tiszta lappal kellett indulnunk, 2009-ben volt. És a mostani új első szárnyak sokkal jobban illenek a Mercedes aerodinamikai koncepciójához.”


Ezek után csoda-e, hogy a múlt évben a legutolsó pillanatban elfogadott „előzéskönnyítő” szabályváltozásoknál a Mercedes volt az egyik igennel voksoló csapat, amely (a Ferrarival együtt) végül a mérleg nyelvét elmozdította? Csak emlékeztetőül: a Red Bull végig hevesen ellenezte a változtatásokat, és még azok közzététele után is élesen bírálta miattuk az FIA-t.


Hiába, a jó politizálás és helyezkedés legalább olyan biztos alapja a sikernek, mint egy tökéletesen működő csapatgépezet…




Adrian Neweyék tovább törhetik a fejüket (Fotó: XPB) Adrian Neweyék kezdettől ellenezték a nekik nem kedvező idei változásokat (Fotó: XPB)



A Mercedes 2021-nek is a pole-ból vág neki?


Persze ettől még tény marad, hogy a Mercedes jó, az ellenfelek meg kevésbé jó munkát végeznek. Newey azonban arra is emlékeztetett, hogy e szabálykereteken belül sokkal nagyobb szerepe van annak, mely csapatok milyen háttérrel és forrásokkal rendelkeznek. Nem véletlen, hogy a 2012-ben igazságtalanul nagy bónuszpénzeket kiharcoló gárdák közül a három legjobban kereső már évek óta nyomasztóan uralkodik a mezőny elején, és más ligában versenyez a szegényebb középcsapatoknál.


De különbségek még az élmezőnyön belül is vannak. „A Mercedes aerodinamikai részlege kétszer akkora, mint a miénk” – hívta föl a figyelmet Newey.


A Forma–1 vezetői is érzik, hogy a fent sorolt tényezők mennyire rányomják a bélyegüket a versenyzés minőségére, kiszámíthatóságára. A költségplafon bevezetésével, a sportági pénzelosztási rendszer újragondolásával, de a gyökeres technikai szabályváltoztatásokkal is az a céljuk, hogy korrigálják e rendszerhibákat. Egyre többen kételkednek viszont abban, hogy sikerrel járhatnak.


A 2021-es szabályreformokat a csapatokkal kötött megállapodás értelmében a bevezetésük előtt másfél évvel, azaz idén júliusig tisztázni kellene. És habár szó volt arról, hogy a kicsiket segítendő a határidőt kitolják októberig, jelen állás szerint erre nem kerül sor. A csapatok mindegyikének áldását kéne adni erre, ám legutóbb a Racing Point akadályt gördített az útba, amivel most arra kényszeríti a sorozatot, hogy már a nyáron álljon elő a részletekkel.




Az F1 2021-es autótervei (fotó: Formula1.com) Az F1 2021-es autótervei (fotó: Formula1.com)


A gond az, hogy minél korábban kiderül, milyen irányt kell venni az autókkal, az élcsapatok annál hamarabb az ez irányú kutatásokra fordíthatják a forrásaikat – még mindenféle korlátozás és költségvetési plafon nélkül. Newey úgy véli, nem véletlen, hogy a Mercedesszel egyre szorosabb együttműködésbe kezdő Racing Point volt a rebellis: szerinte a csillagosok kérték tőlük ezt, mert ők a korai szabályismertetéssel a közvetlen riválisokkal szemben is előnyre tehetnek szert.


„Mivel kétszer annyi emberük van, az ő előnyük, hogy ha csak az embereik felét vezénylik az idei és a 2020-as autó projektjére, a többi mind a 2021-esen dolgozhat. Minél kevesebb idő maradna az új szabályokra való felkészülésre, annál igazságosabb lenne a kiindulási helyzet minden csapat számára” – vélekedett a Red Bull ezzel egyébként kicsit maguk ellen is beszélő szakembere, aki máris attól tart tehát, hogy a 2021-es reformok nem megtörni, hanem megerősíteni fogják a Mercedes helyzetét.