Brawn: Lauda intézte el, hogy a Mercedesnek legyen pénze Hamiltonra

A Lewis Hamilton szerződtetéséhez és a csapat fellendítéséhez szükséges pénzt is Niki Laudának köszönheti a Mercedes F1-es csapata. Ross Brawn elmesélte, hogyan fáradoztak az istálló megújításáért.

Ross Brawn és Niki Lauda nem mindig értettek egyet, de különleges csapat alapjait rakták le (Fotó: XPB)

Lewis Hamilton sokat mesélt már arról, hogyan győzte meg őt Ross Brawn 2012 őszén az otthonában, hogy érdemes a Mercedeshez szerződnie. Niki Lauda halála kapcsán azt is újra felidézte, hogy az osztrák volt az, aki fölvette a kapcsolatot vele ez ügyben. Eközben a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko nemrég azt is elárulta, valójában ő szolt Laudának arról, hogy Hamilton elvágyódik a McLarentől, és hogy emiatt érdeklődött már a Red Bullnál a lehetőségekről.


Miközben Hamilton az igent Brawn meggyőző jövőképét látva és hallva mondta ki, a Mercedes korábbi csapatfőnöke most rámutatott: az ő meggyőző ereje is kevés lett volna az akkor még csak egyszeres bajnok szerződtetéséhez, ha Lauda nem jár közben a Mercedesnél, és sajtol ki belőlük több pénzt.


„Az első közös feladatunk az volt, hogy a csapathoz hozzuk Lewis Hamiltont” – mesélte Brawn Laudáról. „E folyamatban Niki szerepe volt a döntő. Én meggyőztem Lewist arról, hogy jöjjön hozzánk látogatóba, de Niki volt az, aki meggyőzte a Mercedes elnökségét, hogy adjon pénzt nekünk Lewisra.”




Lewis Hamilton és Niki Lauda (Fotó: XPB) Lewis Hamilton és Niki Lauda (Fotó: XPB)


Brawn szerint ez egyáltalán nem volt könnyű feladat akkor. A Mercedes 2010-es gyári visszatérésekor még hasonló szemléletet vallott, mint jelenleg a Renault: a vezérelv a költséghatékonyság volt, kevés pénzből szerettek volna szép eredményeket elérni. Miután 2011-ben kiderült, hogy a többi csapat ellenállása miatt az F1 nem fogja bevezetni azt a költségkorlátozó és létszámkorlátozó intézkedést, amihez a Mercedes addig a csapatát alakította, az F1-es gárda kulcsemberei (Ross Brawnnal és Michael Schumacherrel) már próbálták győzködni Dieter Zetschét, a Daimler-Benz elnökét, hogy költsenek többet a csapatukra, máskülönben nem fognak úrrá lenni az aktuális nehézségeiken.


2012-től Lauda e tárgyalásokban is segédkezett, miközben a Bernie Ecclestone-nal a sportági pénzek elosztásáról folyó egyeztetésekből is kivette a részét. E tevékenységei révén lett aztán 2012 végétől a Mercedes felügyelőbizottságának elnöke, majd később Toto Wolff-fal együtt a csapat résztulajdonosa.


„Ez egy fontos momentumnak bizonyult a csapat útját tekintve” – utalt vissza Brawn a Hamilton-szerződésre, melynek őszi bejelentésével a Mercedes tulajdonképpen azt is bejelentette, hogy irányt vált és alapjaiban újjászervezi F1-es tevékenységét. Michael Schumacher az év végén visszavonult, az istálló Lewis Hamiltonnal és Nico Rosberggel folytatta, miközben a háttérben már a 2014-es új motorformula előkészítésén fáradoztak, minden résztvevőnél nagyobb figyelmet és összeget fordítva erre.




Niki Lauda (fotó: XPB) Niki Lauda (fotó: XPB)


Brawn elmondta, Lauda ezt követően gyakori vendég volt a gyárukban. „Nem kellett ezt csinálnia, de meg akarta érteni, milyen folyamatok zajlanak a csapatnál. Aktívan részt akart venni benne. Be kell valljam, eléggé kíméletlen stílusa volt, és sok olyan helyzet adódott, amikor összevesztünk. De mégis úgy gondolom, hogy a közös mercedeses időszakunk alatt jó munkakapcsolatot alakítottunk ki egymással, és végső soron ebből a csapat is profitált. Niki tanácsai mindig értékesek voltak. Nemcsak a vállalati kérdésekben, az összképre nézve is.”


A Mercedes aztán Brawn 2013 végi távozásával és Toto Wolff csapatfőnökké válásával már inkább Lauda csapata volt. A nagy sikereket is vele érték el, és Brawn szerint valóban sokat köszönhetnek neki a csillagosok. „Hatalmas örökséget hagyott hátra. Fontos szerepe volt a csapat fejlődésében, amely jelenleg dominál a Forma–1-ben, és amely hamarosan talán a Forma–1 történetének legsikeresebb csapatává válhat. Egy sikeres versenyző volt, és egy sikeres üzletember. Emlékszem, még olyan is volt, hogy a Forma–1-es versenyekre hozta a légitársaságának vezetőségét, és párhuzamokat mutatott nekik a Forma–1-gyel, hogy ezzel sarkallja jobb teljesítményre őket” – mesélte a jelenleg az F1 sportigazgatójaként dolgozó Brawn.