Binotto türelmet kér: A Schumacher-korszak is hasonlóan indult

Mattia Binotto párhuzamokat vél fölfedezni a Ferrari jelenlegi helyzete és a Schumacher-korszakot megelőző évek között. Hiszi, hogy hamarosan összeáll a sikerre képes gépezetük, ám ehhez a szurkolók türelmét és támogatását kéri.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Teljesen más irányba halad a Ferrari 2019-es szezonja, mint azt a csapat az előszezonban remélte. A Mercedes utolérése és lehagyása helyett továbbra is csak statiszta szerep jut nekik a címvédő mellett, és nem elég, hogy nem tudnak felnőni ellenfelük szintjére, sokszor még a saját maximális potenciáljukat sem képesek kiaknázni. Problémájuk sokféle van, az autóval, a stratégiával, a csapatszervezéssel, a fejlesztéssel egyaránt, és hat versenyhétvége után kijelenthető, a mostani Ferrari a csapatfőnök téli leváltásától függetlenül nem mutat telejsen más képet, mint a 2018-as.


Mattia Binotto csapatfőnök a La Gazzetta dello Sportnak adott interjúban elismerte, az SF90-es idei modelljüknek sem csak egyféle hiányossága van, ezért húzódik olyan hosszan a rendbetétele. „Egynél több probléma van. A gumikkal bajlódunk idén, mivel 2018-ban még a túlmelegítésüket kellett elkerülni, miközben most nehéz felmelegíteni őket. Ha a gumik nem melegszenek föl, nincs tapadás, és csak tovább erősödik az alulkormányzásunk. Az autó elkezd csúszkálni, ez tönkreteszi a gumikat, és a probléma még nagyobb lesz” – ecsetelte.


Bár folyamatosan az aerodinamikai koncepciójukról és annak téves voltáról megy a találgatás, Binotto leszögezte, teljesen új autót biztosan nem fognak építeni 2019-ben. „Nem lesz B-autónk, vagyis nem lesz egy teljesen átalakított gépünk. Csak egy sor fejlesztés a következő versenyeken, hogy javítsuk a gumihelyzeten. Vannak ötleteink, sietnünk kell, de így is hetekbe fog telni.”




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Nemcsak az autónak, még a csapat sem működik


Az autó azonban csak az egyik oldala az idei csalódásnak. Például Monacóban sem csak azért szereztek kevesebb pontot, mert nagy volt a lemaradásuk a Mercedesszel szemben, Charles Leclerc kiesését közvetve egy időmérőn elkövetett taktikai baki idézte elő: nem küldték ki javítani a Q1-re, mert fontosabbnak tartották a gumikkal való spórolást.


Binotto elismerte hibájukat, ám rámutatott, összességében azért dadog még a gépezetük, mert egy nem teljesen kiforrott csapattal dolgoznak, mely folyamatosan átalakulóban van. E folyamatnak a része volt az ő előléptetése is: technikai igazgatóból csapatfőnök lett, korábbi feladatainak egy részét pedig konkrét utód híján szét kellett osztania az egyes részlegek vezetői között. Jelenleg a sportigazgató Laurent Mekies, a karosszériáért felelő Enrico Cardile, az aerodinamikai részleget irányító David Sanchez, valamint a motorrészleget vezető Enrico Guatieri a legfőbb támaszai, akiknek ugyancsak alkalmazkodniuk kell az új helyzethez.


Binotto kiemelte, ez az átalakulás nem 2019-ről szól, hanem a hosszú távú jövőjükről. „Egyre jobban látom, hogy több figyelmet kell fordítanom arra, hogy a csapatunk felkészüljön a jövő kihívásaira. Figyelmet kell fordítanom arra, hogy megtaláljam a nekem segíteni tudó embereket. Az nem igaz, hogy kettős szerepköröm van, és mindent nekem kell csinálnom. Januárban átszervezések kezdődtek. Már nincs meg a korábban emlegetett horizontális csapatstruktúra. Négy-öt kulcsfiguránk van, akikre támaszkodhatok a főbb területeken. Fontos szűrni az információkat, gondolni a jövőre is, mivel 2021 már közeleg az új szabályokkal, az autók teljesen mások lesznek, jön a költségplafon, így az egész gyártási folyamatot újra kell gondolnunk.”




Mattia Binotto és Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Mattia Binotto és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Mint a Schumacher-korszak hajnalán


Miközben a Mercedes egy évek óta működő gépezetet fejlesztett tökélyre mostanra, a Ferrari még nem jutott ennyire messzire a csapatépítésben. A Scuderiát már bő két évtizede erősítő Binotto élt már át hasonló időszakot: a Michael Schumacher diadalmenetét előkészítő éveket 1996 és 1999 között. „A Mercedes mind technikai szempontból, mind a működését tekintve magas szinten áll. Én inkább az 1996-os és 1997-es Ferrarihoz hasonlítanám magunkat” – vont párhuzamot. „Csapatként fejlődésben vagyunk, az alapok már megvannak. De még fiatalok vagyunk, éhesek a sikerre. Látok párhuzamokat az akkori időszakkal. Elszántak vagyunk, szenvedélyesek, tehetségesek.”


A német Weltnek ugyanezen párhuzam kapcsán azt is kiemelte, hogy bizonyos folyamatokat nem lehet felgyorsítani, valamennyi tanulópénzt muszáj fizetniük a jobbá válásért. Ez akár egy vártnál gyengébb 2019-es szezon is lehet. „Az akkori sikerek fő okát az jelentette, ahogyan a csapat fölállt technikailag és szervezetileg. A mostani időszak ahhoz az időszakhoz hasonló, ami a sikerességet megelőzte. Akkoriban is keresztül kellett mennünk egy tanulási és tapasztalatszerzési folyamaton, ahogyan ma.”


„A csomagunk kiváló volt, de a legjobb megoldásokat még nem találtuk meg. Azokra idővel jöttünk csak rá, akár a csapatszervezést, akár a technikát nézzük. Olyan volt, mint ma: fontos volt a stabilitás, a kapacitás, a szaktudás, valamint az autó és a technológia megértése. Ez egyfajta érési folyamat volt. Éppen, ahogyan a mostani. És ez ad reményt most számomra és mindenki számára a Ferrarinál a jövőt illetően. Szeretnénk azt a szintet elérni, és mindannyian hisszük, hogy sikerülhet.”




Michael Schumacher 1996-ban (Fotó: MTI - Bruzák Noémi) Michael Schumacher 1996-ban (Fotó: MTI - Bruzák Noémi)



A szurkolók türelmét és támogatását kérik


Ugyanezen a folyamaton egyébként a Mercedes is keresztülment. 2010 és 2013 között még nem voltak sikeresek, első három évük kimondott szenvedés volt. De még a mostani motoréra első éveiben is voltak hiányosságaik – csak azokat éppen elfedte a hatalmas motorfölényük.


Binottóéknak nincs olyan szerencséje, hogy bármi is eltakarja a hibáikat. Az eredmények nem hazudnak, és folyamatos nyomás alá, kritikák kereszttüzébe helyezik a csapatukat. „Értékelni év végén lehet csak, hat futam után még nem. A szezonunk úgy indult, ahogyan az előző végződött – nem rosszabbul. A 2018-as bajnokság második felében az autónk nem volt olyan versenyképes, mint a Mercedesé, és lehetséges, hogy most e lemaradásnak fizetjük meg az árát. De az eredményeink szigorúnak tűnnek, hiszen Bahreinben arathattunk volna kettős győzelmet is, és a bakui eredmény is lehetett volna más” – emlékeztetett.


Kifogásokat mindazonáltal nem keresett, helyette csupán annyit kért szurkolóiktól, hogy értsék meg a csapat helyzetét, és legyenek türelmesebbek velük.  „Sajnálom, hogy így indult a szezonunk, de hinnünk kell a csapatban. Tudom, hogy sokat kérünk a szurkolóinktól, mert jobb eredményeket érdemelnének, de most minden eddiginél nagyobb szükségünk van a türelmükre és a támogatásukra.”


Michael Schumacherék esetében megérte várakozniuk. Más kérdés, hogy a mostani várakozás már így is tovább tart, mint azt az ingerküszöbük megengedné. 2007-ben nyertek utoljára egyéni bajnokságot, 2008-ban konstruktőrit, és már egy Fernando Alonso-korszakon át is csak várakoztak, hiába várva a most is ígért áttörést.




Charles Leclerc (Fotó: XPB) Charles Leclerc (Fotó: XPB)