Wolff: Az már nem lenne F1, ha nem nyúlhatnánk az autónkhoz

A Forma–1-hez méltatlan megoldásnak találja Toto Wolff, hogy a sportági vezetés tiltaná az autókon való módosítást a 2021-es nagydíjhétvégéken belül.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

Csütörtökön beszámoltunk róla, a Liberty Media és az FIA jelentősen át akarja alakítani a nagydíjhétvégék megszokott menetét. Amellett, hogy eltörölnék a csütörtöki sajtónapot és a péntek délutánba sűrítenék bele a másfél órás szabadedzéseket, a parc fermé-szabályokat már péntek reggel életbe léptetnék, ami azt jelentené, hogy a csapatoknak már azt megelőzően határozniuk kéne autójuk egész hétvégén használt, onnantól már nem változtatható konfigurációján, hogy egyetlen kört is teljesítettek volna vele az adott pályán.


E változtatásnak több célja is van. Egyfelől ily módon szeretnék növelni a kiszámíthatatlanságot, csökkenteni a csapatok felkészültségét. Másfelől a plusz gépátvételek és az esti műszakok kiiktatásával a csapatok személyzetének munkamennyiségét is csökkentenék, megágyazva ezzel a további naptárbővítésnek.


A csapatok véleményét látva nehéz elképzelni, hogy a Forma–1 valóban keresztül is viszi a parc fermé-szabály módosítását. A mercedeses Toto Wolffnak egyáltalán nem tetszik az ötlet, és rámutatott, az valójában szembemegy a Forma–1, de az autósport szellemiségével is.


Mindenekelőtt kiemelte, a programváltozás ellen önmagában nincs kifogásuk, habár már ez is problémákat vet föl. „Ha össze lehet sűríteni a műsort, azon el kell gondolkodnunk. Szerintem a szervezőknek ez nem lenne jó. A péntek fontos nap, a nézők révén ezzel is bevételt tudnak generálni” – mutatott rá.


A fejlesztési tilalmat viszont elfogadhatatlannak tartja. „Mi nem szeretnénk, hogy a parc fermé-szabályt kiterjesszék péntekre. Nincs a világon olyan versenysorozat, amely tiltja, hogy hozzányúlj az autódhoz a hétvége alatt. Nem gondolom, hogy a Forma–1-nek, a királykategóriának kéne ezt elkezdenie… Ezzel kinyitnánk Pandora szelencéjét, mert egy sor büntetés lenne. Azokat az autókat, amelyek a falban kötnek ki, újjá kell építeni.”


További problémának tartja, hogy egy ilyen lépéssel még inkább a gyárakba szorítanák és a szimulációs eszközökre korlátoznák az autó fejlesztését és beállítását. „Az alapötlet az, hogy nagyobb legyen a változatosság, a kiszámíthatatlanság, hogy több autó álljon le – de szerintem az ellenkezőjét érnénk el. Ezzel még több időt és pénzt költenénk a virtuális világra, hogy autókat futtassunk a tesztpadokon, hogy strapabíróvá tegyük őket, mert előre tudjuk, hogy három napon át nem is szerelhetjük szét őket. Nem gondolnám, hogy ehhez hozzá kéne nyúlnunk. Sok más olyan terület van, aminél lenne értelme változtatni, de ez számunkra nem tartozik ebbe a kategóriába.”




Fotó: XPB Fotó: XPB


A Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost szintén szkeptikus a javaslat kapcsán, ám szerinte eleve hiba, hogy e témával foglalkozik az F1. „Sok vita zajlik most, és őszintén szólva nem vagyok nagy híve ennek. A pénteki fontos nap a szervezőknek anyagi szempontból. Nem gondolnám, hogy nagy különbség lenne, ha egy nappal kevesebbet vagy többet vagyunk a pályán. A show-t kell javítanunk, csökkenteni a költségeket, igazságosan elosztani a pénzeket. Ezek a fontos dolgok, a parc fermé-sztori teljesen másodlagos. Rendben, vita zajlik róla a csapatok között, de nem hinném, hogy ezek fontos változtatások lennének az említett témák mellett. Semmi szükségünk ilyen változtatásra” – jelentette ki.


De nem minden csapatfőnököt botránkoztatott meg a tervezet. A haasos Günther Steiner például kész lenne az átállásra. „Csak jól kell terveznünk, fel kell készülnünk rá. Elég gyorsan tudunk alkalmazkodni. Elég ember dolgozik nálunk” – érvelt.


190607 idotabla KanGP szombat